Ingezonden persbericht
beantwoording van SV 2008, nr. 66 inzake soorten gehandicaptenparkeerkaarten
2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
66 vragen van de heren M. van Ditmarsch, A. Taskan en P.H. van Corler
(ingekomen 25 juni 2008 en antwoorden door
het college verzonden op 10 september 2008)
In de gemeente Utrecht zijn er momenteel 1.853 bezitters van een (Europese) gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders (herkenbaar aan de letter B). Tevens zijn er 504 Europese gehandicaptenparkeerkaarten voor passagiers uitgegeven (herkenbaar aan de letter P). Tot slot zijn er 607 Europese gehandicaptenparkeerkaarten voor de combinatie van bestuurder/passagier uitgegeven (in geval van permanente rolstoelgebondenheid; herkenbaar aan de letters B/P). Een belangrijk verschil tussen een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders en voor passagiers is, dat met een kaart voor bestuurders er zowel op gehandicaptenparkeerplaatsen (algemeen) als op reguliere parkeerplaatsen (gratis) geparkeerd mag worden (vrijstelling van betaling parkeerbelasting). Met een kaart voor passagiers mag alleen op gehandicaptenparkeerplaatsen (gratis) geparkeerd worden. In het geval van permanente rolstoelgebondenheid wordt er een combinatiekaart uitgegeven (met de letter B/P). Hiermee mag op alle parkeerplekken in de stad geparkeerd worden.
De Raad heeft eind 2007 agenda 22 - uitvoeringsplan 2007-2008 - vastgesteld waarin leidend is dat mensen met een beperking het (onomstotelijk) recht hebben om te participeren in de samenleving (non-discriminatiebeleid). Agenda 22 geeft hier, mede door het voeren van een integraal en inclusief beleid, invulling aan, zoals op het gebied van verkeer en vervoer waaronder het parkeerbeleid.
Bovenstaande positieve ontwikkelingen leiden voor de fracties van CDA en GroenLinks tot de volgende vragen.
1. Wat zijn destijds de redenen geweest om een onderscheid te maken tussen het gratis parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart voor passagiers en het gratis parkeren op alle parkeerplaatsen voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders?
Alle gehandicaptenparkeerkaarten (B, P en B/P) dienen in de eerste plaats om de houder ervan, met het oog op zijn beperkte loopvermogen, de mogelijkheid te geven in de directe nabijheid van de bestemming te parkeren. De kaarten bieden daartoe de mogelijkheid tot gratis parkeren op gunstig gesitueerde algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Daarnaast geven de kaarten ontheffing van verschillende parkeerge- en verboden.
Er is indertijd onderscheid gemaakt tussen houders van een bestuurder- dan wel passagierkaart voor het voldoen van parkeerbelasting voor reguliere parkeerplaatsen op grond van het loopvermogen van de bestuurder. Voor mensen met een beperking die de auto zelf besturen kan de afstand naar de parkeerautomaat, gelet op het beperkte loopvermogen, een probleem vormen. Deze is niet altijd in de directe omgeving van de bestemming van de bestuurder gesitueerd, waardoor de maximale loopafstand van 100 meter overschreden kan worden. Voor passagiers geldt dit niet omdat zij altijd rijden in aanwezigheid van een bestuurder waarvoor de afstand naar de parkeerautomaat geen probleem vormt.
2. Acht het College dat onderscheid sinds de vaststelling van uitvoeringsplan agenda 22 nog te rechtvaardigen? Zo ja, waarom?
Nee. Het college is van mening dat het onderscheid omwille van uniformiteit en vereenvoudiging van de regelgeving kan komen te vervallen.
3. Zo nee, welke mogelijkheden ziet het College om dit onderscheid tussen bestuurders en passagiers met een gehandicaptenparkeerkaart zo snel mogelijk op te heffen?
De vrijstelling van het voldoen van parkeerbelasting voor passagiers met een gehandicaptenparkeerkaart moet worden vastgelegd in de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen en precariobelasting. In de Parkeerbelastingverordening 2009, die in november aan uw raad wordt voorgelegd, zal de vrijstelling worden opgenomen. Passagiers met een geldige gehandicaptenparkeerkaart zijn per 1 januari 2009 in Utrecht geen parkeerbelasting meer verschuldigd.
Uitbreiding van de mogelijkheid tot gratis parkeren voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart voor passagiers leidt naar verwachting tot een beperkte inkomstenderving. De vrijstelling van het voldoen van parkeerbelasting in de stad Utrecht geldt ook voor alle mensen die een passagierskaart elders in Nederland of Europa hebben ontvangen.
---- --