Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren
AMSTERDAM, woensdag 10 september 2008
Met behulp van innovatieve technologie kan de bereikbaarheid van de huisarts flink worden verbeterd. Herhaalrecepten kunnen via email of internet worden besteld. Op de website van de arts moeten patiënten zelf antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen over gezondheid, en uitslagen van onderzoeken kunnen per email aan de patiënt worden doorgegeven in plaats van telefonisch door de arts.
Dat meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde vandaag op de website in een commentaar van prof.dr. W.J.H. M. van den Bosch, zelf huisarts en verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen. Aanleiding is het vandaag gepubliceerde rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Uit het rapport blijkt dat huisartsen vaak onbereikbaar zijn.
Volgens Van den Bosch zijn de uitkomsten uit het rapport niet onverwacht. 'Verbetering van de telefonische bereikbaarheid is een hot item voor huisartsen. Het aantal telefonische contacten is fors toegenomen. Vroeger hadden we 2 telefoons in de praktijk, nu al 14 en toch is de bereikbaarheid slechter dan in het verleden. 'Telefoongesprekken duren veel langer dan vroeger. Vroeger zei je als dokter, komt u morgen maar om 9.15 uur. Nu moeten echter de agenda's naast elkaar worden gelegd en gezocht worden naar een datum waarop patient en dokter beiden kunnen. Daarnaast is de patient mondiger geworden en googled bovendien zijn ziektebeeld zodat hij meer vragen heeft aan de telefoon.'
Wel laat het onderzoek volgens Van den Bosch zien dat huisartsen in staat zijn te anticiperen op drukke tijden zoals de maandagochtend door het inzetten van meer personeel. Op die ochtend blijken praktijken over het algemeen het best bereikbaar.
Van den Bosch: 'Men denkt vaak dat de oplossing voor de problemen met de telefonische bereikbaarheid meer techniek is, meer lijnen, meer voorsorteermenu's en afspraken via Internet. Maar ook deze oplossingen hebben beperkingen. Bereikbaarheid is meer gebaat bij mankracht dan bij meer lijnen. Voorsorteermenu's kunnen uiteindelijk meer tijd kosten dan opleveren en het maken van afspraken via internet gaat voorbij aan de wens van huisartsen om de assistente de noodzaak, aard en urgentie van het contact te laten beoordelen. Wat wel goed werkt, is het slimmer aanvragen van herhaalrecepten. Zonder de praktijkassistente aan de telefoon te belasten via internet, email, via een aparte receptenlijn of via de apotheek. Telefoontjes van patiënten over uitslagen kunnen vervangen worden door communicatie via een beveiligde emailverbinding. Patiënten zouden de mogelijkheid moeten hebben om op de praktijksite te zoeken naar antwoorden van hun eigen huisarts in de top 50 van meest gestelde vragen.'
Tot slot merkt Van den Bosch op dat er grote behoefte is aan onderzoek om de meerwaarde van deze procedures vast te kunnen stellen.
Over Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG)
Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG), gevestigd in Amsterdam, verschijnt al sinds 1857 wekelijks als vakblad voor de inmiddels ruim 40.000 artsen en medische wetenschappers in ons land.
NTvG richt zich op het publiceren van klinisch-wetenschappelijke artikelen. Het gaat daarbij niet alleen om publicatie van oorspronkelijk onderzoek; NTvG heeft vooral een didactische functie. Het laat specialisten en generalisten zien wat zich afspeelt in de geneeskunde als geheel en in de verschillende deelgebieden. Die kennis komt weer ten gunste van patiënten.