Rijkswaterstaat zet onbemande vliegtuigjes in om het verkeer te bestuderen
Proef om beter inzicht in rijgedrag rondom files te krijgen
Gisteren heeft een onbemand vliegtuigje video-opnames gemaakt van een knooppunt op de A1/A30 om hier het filegedrag te bestuderen. Met deze eerste proefvlucht, is gekeken of Rijkswaterstaat onbemande vliegtuigjes kan inzetten om verkeersituaties te bestuderen. Rijkswaterstaat kan met de inzet van helikopters beter zicht krijgen op filestromen en ongevallen en dit kan leiden tot maatregelen en betere informatie voor de weggebruiker.
Op dit moment zet Rijkswaterstaat hiervoor nog reguliere helikopters in. Het nadeel hiervan is dat deze duur zijn en het verkeer afleiden door de geluidsoverlast. Kleine onbemande vliegtuigjes zijn stiller en zijn makkelijk inzetbaar. Door de grootte ( ongeveer 50 cm) zijn ze op 50 meter al niet meer waar te nemen voor automobilisten, terwijl een bemande helikopter veel hoger moet vliegen om het verkeer niet af te leiden. Daarnaast kunnen deze kleine onbemande vliegtuigjes langer stilhangen in de lucht, waardoor er betere beelden en daardoor een betere analyse mogelijk is.
Met de onbemande vliegtuigjes zijn ook andere toepassingen mogelijk zoals weg- en vaarweginspecties, inspecties van kunstwerken en dijken en het maken van opnames van ongevallen op de weg.
Deze proef is een vervolg op de uitnodiging van het Rijkswaterstaat Innovatie Test Centrum. In 2007 nodigde zij de markt uit om 'intelligent flying objects' in te zetten voor het inwinnen van verkeersbeelden. Een aantal vliegtuigjes is destijds gedemonstreerd op een testbaan van Rijkswaterstaat..
Noot voor redacties (