Inspectie v/h Onderwijs



* Scholen eerlijk beoordeeld

Scholen eerlijk beoordeeld

10 sep. 2008

Onlangs verscheen de notitie `De weging gewogen' van schoolhoofd Herman Godlieb. Hierin zegt hij dat de inspectie scholen vaak ten onrechte 'zwak' noemt. Verschillende kranten en vakbladen hebben aandacht besteed aan deze notitie. Het beeld dat hieruit spreekt is echter onjuist.

Leerprestaties van leerlingen spelen een belangrijke rol in het onderwijstoezicht. De Inspectie van het Onderwijs gebruikt de gegevens om te signaleren of zij een school nader moet onderzoeken. De inspectie geeft echter niet alleen op basis van de prestaties van leerlingen een school het predikaat `zwak'. Dan is er echt meer aan de hand.

Kwaliteit is meer dan opbrengsten
De prestaties van de leerlingen zijn een belangrijk gegeven voor de inspectie, maar niet het enige wat een rol speelt bij de beoordeling van de prestaties van de school. Deze worden gebruikt om te beslissen of een school verder onderzocht moet worden op de kwaliteit van het onderwijs.

Pas na een dergelijk onderzoek velt de inspectie een oordeel over een school. Bij dit oordeel speelt ook de kwaliteit van de onderwijsprocessen een cruciale rol. Een zeer zwakke school is niet alleen een school waar de opbrengsten meerdere jaren onvoldoende zijn, maar waar de inspectie ook heeft vastgesteld dat wezenlijke onderdelen van het onderwijs, zoals de leerstof, het schoolklimaat, de lessen of de leerlingenzorg niet op orde zijn.

Toezicht is maatwerk
De inspectie past haar toezicht zo nodig aan op de specifieke situatie van een school. Zo bekijkt zij op kleine scholen niet de resultaten van de laatste drie, maar van de laatste vijf jaar om het effect van individuele uitschieters kleiner te maken.

Beoordelen van scholen kan altijd beter en nauwkeuriger. De inspectie doet daar doorlopend onderzoek naar. Staatssecretaris Dijksma schreef hierover in haar brief van 16 juni 2008 aan de Tweede Kamer het volgende: `Ik streef er naar deze werkwijze te verbeteren om nog meer rekening te houden met verschillen tussen leerlingen en scholen.'

Leerlingen hebben recht op goed onderwijs
In deze brief geeft de staatssecretaris ook aan, dat scholen in het algemeen meer zicht moeten krijgen op hun resultaten. Een school kan de beschikbare informatie gebruiken om haar prestaties te evalueren voor beter onderwijs. Opbrengstgericht werken is dan ook een centraal thema in de Kwaliteitsagenda PO.

Het doel van de inspectie is dat alle leerlingen kwalitatief voldoende onderwijs krijgen. Als er twijfels zijn over de kwaliteit van het onderwijs op een school, dan zal de inspectie dit blijven onderzoeken. Leerlingen hebben daar recht op.

Meer weten?
Wilt u meer weten over hoe de inspectie omgaat met de opbrengsten in het primair onderwijs en het toezicht, dan vindt u extra informatie in de notitie 'Analyse en waarderingen van opbrengsten' en het Toezichtkader primair onderwijs.


* Zie ook:

* Toezichtkader primair onderwijs 2005 - juni
* Analyse en waarderingen van opbrengsten - primair onderwijs