Inspectie v/h Onderwijs
* Scholen eerlijk beoordeeld
Scholen eerlijk beoordeeld
10 sep. 2008
Onlangs verscheen de notitie `De weging gewogen' van schoolhoofd
Herman Godlieb. Hierin zegt hij dat de inspectie scholen vaak ten
onrechte 'zwak' noemt. Verschillende kranten en vakbladen hebben
aandacht besteed aan deze notitie. Het beeld dat hieruit spreekt is
echter onjuist.
Leerprestaties van leerlingen spelen een belangrijke rol in het
onderwijstoezicht. De Inspectie van het Onderwijs gebruikt de gegevens
om te signaleren of zij een school nader moet onderzoeken. De
inspectie geeft echter niet alleen op basis van de prestaties van
leerlingen een school het predikaat `zwak'. Dan is er echt meer aan de
hand.
Kwaliteit is meer dan opbrengsten
De prestaties van de leerlingen zijn een belangrijk gegeven voor de
inspectie, maar niet het enige wat een rol speelt bij de beoordeling
van de prestaties van de school. Deze worden gebruikt om te beslissen
of een school verder onderzocht moet worden op de kwaliteit van het
onderwijs.
Pas na een dergelijk onderzoek velt de inspectie een oordeel over een
school. Bij dit oordeel speelt ook de kwaliteit van de
onderwijsprocessen een cruciale rol. Een zeer zwakke school is niet
alleen een school waar de opbrengsten meerdere jaren onvoldoende zijn,
maar waar de inspectie ook heeft vastgesteld dat wezenlijke onderdelen
van het onderwijs, zoals de leerstof, het schoolklimaat, de lessen of
de leerlingenzorg niet op orde zijn.
Toezicht is maatwerk
De inspectie past haar toezicht zo nodig aan op de specifieke situatie
van een school. Zo bekijkt zij op kleine scholen niet de resultaten
van de laatste drie, maar van de laatste vijf jaar om het effect van
individuele uitschieters kleiner te maken.
Beoordelen van scholen kan altijd beter en nauwkeuriger. De inspectie
doet daar doorlopend onderzoek naar. Staatssecretaris Dijksma schreef
hierover in haar brief van 16 juni 2008 aan de Tweede Kamer het
volgende: `Ik streef er naar deze werkwijze te verbeteren om nog meer
rekening te houden met verschillen tussen leerlingen en scholen.'
Leerlingen hebben recht op goed onderwijs
In deze brief geeft de staatssecretaris ook aan, dat scholen in het
algemeen meer zicht moeten krijgen op hun resultaten. Een school kan
de beschikbare informatie gebruiken om haar prestaties te evalueren
voor beter onderwijs. Opbrengstgericht werken is dan ook een centraal
thema in de Kwaliteitsagenda PO.
Het doel van de inspectie is dat alle leerlingen kwalitatief voldoende
onderwijs krijgen. Als er twijfels zijn over de kwaliteit van het
onderwijs op een school, dan zal de inspectie dit blijven onderzoeken.
Leerlingen hebben daar recht op.
Meer weten?
Wilt u meer weten over hoe de inspectie omgaat met de opbrengsten in
het primair onderwijs en het toezicht, dan vindt u extra informatie in
de notitie 'Analyse en waarderingen van opbrengsten' en het
Toezichtkader primair onderwijs.
* Zie ook:
* Toezichtkader primair onderwijs 2005 - juni
* Analyse en waarderingen van opbrengsten - primair onderwijs