20080910
PERSBERICHT: AIR FRANCE EN KLM WINTERDIENSTREGELING 08/09
Selectieve groei: bijgestelde capaciteitsuitbreiding met aandacht voor verbeterde aansluitingen
AMSTELVEEN, 10 september 2008 - In de moeilijke economische omstandigheden wereldwijd, die gekenmerkt worden door een blijvend hoge olieprijs, laat de winterdienst van de Air France-KLM Groep een bescheiden groei zien voor het seizoen 2008/09, dat op 26 oktober 2008 ingaat. Ten opzichte van de winter 2007/08 groeit de totale capaciteit van de Groep met 1,7% in termen van beschikbare stoelkilometers. Dit kan worden uitgesplitst in -1,5% voor het short- en medium-haul netwerk en +2,6% op long-haul routes (*).
Close-up van de dienstregeling van KLM
Het netwerk van KLM met als thuisbasis Amsterdam Airport Schiphol, verbindt Nederland met de belangrijkste economische regio's in de wereld. Dit maakt de luchtvaartmaatschappij een drijvende kracht in de Nederlandse economie. KLM blijft haar capaciteit uitbreiden in opkomende markten. Een ander aandachtspunt is het verbeteren van de aansluitingen tussen de bestemmingen in de Noord-Atlantische regio en Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika. KLM biedt, samen met haar codeshare partners, 70 long-haul en 76 short-haul bestemmingen aan vanuit Amsterdam.
Voortzetting van de uitbreiding in opkomende markten
KLM is van plan om haar positie in de opkomende markten in China en Zuid-Amerika verder te versterken.
Op de Aziatische markt blijft de groei hoog. De capaciteit wordt uitgebreid met ruim 4%, inclusief extra capaciteit die gepland is op het vasteland van China. Deze winter stijgt het aantal vluchten tussen Amsterdam en Shanghai naar tweemaal dagelijks. KLM biedt samen met Air France vier dagelijkse vluchten aan naar deze Chinese metropool. Met de capaciteitsgroei op Shanghai komt het totale aantal wekelijkse vluchten dat Air France en KLM dit winterseizoen aanbieden naar het vasteland van China op 69. Met een aanbod van in totaal 40.000 stoelen per week tussen China en Europa, onderstrepen Air France en KLM hun sterke positie in deze markt.
In de winter van 2008/09 breidt KLM de capaciteit op het Midden- en Zuid-Amerikaanse netwerk uit met 13%. Het aantal vluchten op Panama City (in de zomer van 2008 geïntroduceerd) wordt per 1 december 2008 verhoogd van drie naar vijf per week. Door deze uitbreiding biedt KLM passagiers en expediteurs beduidend meer stoelen en vrachtruimte aan. Deze toename van diensten is te danken aan de gunstige ontvangst van de door KLM in de zomer van 2008 geïntroduceerde vluchten door de Panamese en Midden-Amerikaanse klanten. Dankzij de succesvolle strategische samenwerking en de codeshareovereenkomst met Copa Airlines, bieden de nieuwe vluchten klanten ook betere reisopties naar een groot aantal bestemmingen in Midden- en Zuid-Amerika vanuit Panama.
De dienst op Lima wordt, vergeleken met vorige winter, uitgebreid van zes naar zeven vluchten per week in komende winter, terwijl aan de São Paulo-route capaciteit wordt toegevoegd door drie van de zeven vluchten uit te voeren met een Boeing 777-300 ER in plaats van een Boeing 777-200 ER.
De capaciteit naar de Nederlandse Antillen blijft stabiel met dagelijkse vluchten naar Curaçao & Bonaire, vier wekelijkse vluchten naar Aruba en twee wekelijkse vluchten naar Sint Maarten.
Versterking van de positie in Afrika en het Midden-Oosten
KLM breidt de capaciteit op Afrikaanse bestemmingen uit met 3,7% ten opzichte van vorig jaar. Door grotere toestellen in te zetten, wordt de capaciteit naar Kilimanjaro en Dar Es Salaam verhoogd. De vluchten worden uitgevoerd met een mix van de Boeing 777-200 ER en 777-300 ER toestellen. Daarnaast zal KLM een vlucht meer op Tripoli uitvoeren dan vorig jaar, waarmee het totale aantal wekelijkse vluchten op vijf komt.
KLM breidt ook de capaciteit op Teheran uit. Met ingang van deze winter wordt een vijfde wekelijkse vlucht uitgevoerd met de MD-11.
Verbetering van aansluitingen met de Noord-Atlantische regio
Dankzij haar succesvolle transatlantische alliantie met Northwest Airlines verhoogt KLM de capaciteit op de Noord-Atlantische routes deze winter met 6%. KLM biedt passagiers verbeterde overstapmogelijkheden aan door de aansluitingen tussen de bestemmingen in de Noord-Atlantische regio enerzijds en bestemmingen in Afrika, het Midden-Oosten en India anderzijds verder te verbeteren. Naast de bestaande vroege ochtendvluchten naar Boston en Detroit, introduceren KLM en Northwest extra vroege ochtendvluchten van Amsterdam naar Washington (tweede vlucht) en New York/JFK (derde vlucht). De dienst op Toronto wordt uitgebreid van 9 naar per week vorig jaar, naar 10 vluchten per week dit jaar. Om seizoensredenen worden de diensten op Dallas-Fort Worth en Portland (OR) (deze zomer geïntroduceerd) tijdens het komende winterseizoen voortgezet met vijf vluchten per week.
Europa: meer vluchten, meer aansluitingen en vlootvernieuwing
Voor wat betreft het Europese netwerk heeft KLM drie centrale thema's gedefinieerd die het zeven blokkensysteem verder optimaliseren: meer vluchten, meer aansluitingen en een vlootvernieuwingsprogramma. Vergeleken met winter 07/08 verhoogt KLM het aantal vluchten op Aberdeen, Frankfurt, Bergen en Milaan Malpensa. De uitbreiding tot een dagelijkse dienst op Sint Petersburg is afhankelijk van goedkeuring van de overheid. De vloot van de recentelijk geïntroduceerde B737-700 groeit en in de loop van de winter zijn vier van deze toestellen operationeel. Bovendien introduceert KLM in december de Embraer 190 in haar vloot. Dit vliegtuig vervangt de Fokker 100 en zal diensten uitvoeren op Stavanger, Oslo, Edinburgh, Zürich en Aberdeen.
;;;
KLM