ConsuWijzer maakt informatie toegankelijker
10/09/2008 14:30
Consumentenautoriteit
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken heeft vandaag de aftrap gegeven voor de nieuwe landelijke campagne van ConsuWijzer. ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten. De campagne is erop gericht consumenten bewust te maken van hun rechten bij de aankoop van producten en diensten en om de bekendheid van ConsuWijzer te vergroten. De campagne 'ConsuWijzer, dan weet je waar je recht op hebt' is vanaf 15 september a.s. te zien en te horen op radio, tv en internet.
ConsuWijzer website toegankelijker
Om ervoor te zorgen dat ConsuWijzer de consument nog beter helpt, zijn twee acties gestart. Ten eerste worden de teksten op de website van ConsuWijzer herschreven op een eenvoudiger taalniveau, waarmee ze voor 95% van de Nederlandse bevolking goed te begrijpen zijn. Daarnaast is op de website de BrowseAloud software beschikbaar, waarmee de teksten op de website hardop kunnen worden voorgelezen door de computer. Mensen die moeite hebben met lezen kunnen door de combinatie van lezen en luisteren de tekst beter begrijpen.
Gastles op ROC Mondriaan
Tijdens een gastles aan laaggeletterde cursisten van het ROC Mondriaan te Den Haag over het thema 'Hoe word ik een mondige consument?' heeft Staatssecretaris Heemskerk de BrowseAloud voorleesfunctie op de website geactiveerd. Deze gastles vindt plaats in de Week van de Alfabetisering. Tijdens deze week wordt extra aandacht besteed aan het feit dat één op de tien Nederlanders serieuze moeite heeft met lezen, schrijven en/of rekenen. Deze groep ervaart hierdoor dagelijks problemen in de moderne maatschappij. ROC Mondriaan is in samenwerking met gemeente en provincie al jaren actief in de scholing van laaggeletterden.
Volgens Heemskerk is het belangrijk dat àlle Nederlandse consumenten weten wat hun rechten zijn.
"Ik ben daarom blij dat de informatie van ConsuWijzer nu voor nóg meer consumenten toegankelijk wordt gemaakt. Ook de nieuwe campagne met een heel helder spotje gaat hieraan een belangrijke bijdrage leveren". Eén van de cursisten verwoordde het als volgt: "Heel veel websites zijn voor mij niet te begrijpen. Nu is eindelijk een die me écht verder helpt."
Over ConsuWijzer
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten met praktische tips en advies over zijn rechten.
Per maand krijgt ConsuWijzer 4700 telefoontjes, 3000 mails en 150 brieven binnen. De website www.consuwijzer.nl wordt per maand zo'n 70.000 keer bezocht. Het loket, dat te bereiken is via www.consuwijzer.nl en (088) 0707070 (nationaal tarief), is een initiatief van de drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
http://www.consumentenautoriteit.nl/