Persbericht Gemeente Rotterdam
Nr. 151
10 september 2008
Rotterdam versterkt merknaam met 'handtekening'
ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY is de 'handtekening' waarmee Rotterdam zich vanaf vandaag internationaal gaat presenteren. Deze handtekening versterkt en draagt uit waar Rotterdam internationaal om bekend staat: een wereldhaven en een wereldstad. Burgemeester Opstelten en president directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam hebben de handtekening vanmiddag gepresenteerd.
Verantwoordelijk wethouder Harbers is tevreden: "Steden concurreren internationaal met elkaar bij het aantrekken van investeerders, bedrijven, bezoekers en studenten. Die concurrentie wordt door de globalisering alleen maar sterker. Een stad dient zich daarom te onderscheiden. De nieuwe 'brandtag' helpt daarbij omdat het uitdraagt waar Rotterdam voor staat."
,,Het gaat hier om de handtekening van de stad die de consistentie en continuïteit van het merk Rotterdam bevestigt,'' zegt Mai Elmar, chief marketing officer van Rotterdam. Zij 'bewaakt' en versterkt het merk Rotterdam. ,,Dat doen wij niet alleen,'' geeft Elmar aan. ,,Het is een kwestie van samen werken en samen merken.''
Veel bedrijven, organisaties en evenementen koppelen de naam Rotterdam aan hun eigen naam. Dat maakt (mede) Rotterdam tot een sterk merk. Een sterke merknaam is voor de stad van groot belang, want een stad die positieve associaties oproept, trekt meer investeerders, ondernemers, studenten, bewoners en toeristen. In gezamenlijkheid draagt de stad hier aan bij.
In het buitenland is Rotterdam vooral bekend door haar haven. Daar wordt door middel van de signatuur meer gebruik van gemaakt door de wereldsstad en de wereldhaven nadrukkelijk aan elkaar te koppelen op een manier waarbij andere partners eenvoudig kunnen participeren. Zo wordt gezamenlijk gebruik gemaakt van de sterke punten van Rotterdam.
De signatuur bestaat naast de handtekening uit een inspiratieboek en een stijlgids met afspraken voor het gebruik van de brandtag. Het inspiratieboek is bedoeld als uitnodiging aan alle Rotterdamse partners om 'samen te merken'.
De brandtag ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY is een ontwerp van het Rotterdamse bureau Euro RSCG Bikker, vervaardigd in opdracht van de Chief Marketing Office Rotterdam. De opdracht is voortgevloeid uit de wens van het Rotterdams College van Burgemeester en Wethouders voor een sterkere internationale uitstraling.
Noot: Bij het officiële moment zal een aantal ballonnen (10) een "surprise" kaart bevestigd zijn. De gelukkige vinder ontvangt een "Rotterdam surprise".
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam