Vlaamse Overheid

bij eigen taalbeleid

Nieuwe website ondersteunt lagere scholen bij eigen taalbeleid

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

woensdag 10 september 2008
Scholen moeten een beleid kunnen voeren dat hoge kwaliteit biedt aan alle leerlingen. Daarvoor heeft een school op geregelde tijdstippen betrouwbare en relevante informatie over het ontwikkelingsniveau en de vorderingen van haar leerlingen nodig. Daarom investeert minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, in de ontwikkeling van een website met toetsen die scholen ondersteunen in hun interne kwaliteitszorg. www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen stelt instrumenten en de bijhorende handleidingen vrijblijvend en gratis ter beschikking van scholen. De eerste toets op de site is een screeningsinstrument om de taalvaardigheid in kaart te brengen van de leerlingen bij het begin van het lager onderwijs (SALTO).Later worden andere toetsen, ook met andere doelstellingen, toegevoegd. Minister Vandenbroucke: "Het is belangrijk dat scholen de mogelijkheid hebben om te evalueren of hun aanbod kwaliteitsvol is. Deze nieuwe website komt aan die vraag tegemoet. SALTO, de eerste toets op de site, stelt scholen in staat om bij de start van het lager onderwijs na te gaan wat de beginsituatie op taalgebied is van de leerlingen. Daarop voortbouwend kunnen scholen een adequaat taalbeleid ontwikkelen omdat ze door de taaltoets een goed beeld hebben van de mogelijkheden en specifieke noden van hun leerlingenpopulatie. " SALTO heeft een knipperlichtfunctie en geeft een signaal als blijkt dat leerlingen onvoldoende taalvaardig zijn om in het eerste leerjaar vlot te leren. De toets geeft een betrouwbaar, globaal beeld van de schoolse taalvaardigheid van de leerlingen aan het begin van het lager onderwijs. De toets geeft niet aan waar specifieke (taal)problemen zouden kunnen liggen; daarvoor is verdere diagnose nodig. Omdat de toets aan het begin van het schooljaar wordt afgenomen, is het mogelijk om de nodige maatregelen te nemen en leerlingen die hulp nodig hebben, intensief te ondersteunen op een moment dat het nog niet te laat is. De toets wil in de eerste plaats leerkrachten aanzetten om taalproblemen aan te pakken, maar heeft zeker niet de bedoeling om leerlingen te selecteren, om de leerlingengroep in zogenaamde `niveaus' in te delen of leerlingen door te verwijzen naar het buitengewoon onderwijs of terug naar het kleuteronderwijs. Ook daarom is het belangrijk dat SALTO aan het begin van het schooljaar wordt afgenomen. SALTO bestaat uit een luistertoets die door de leerkracht of iemand anders van het schoolteam kan afgenomen worden. Een luistertoets ligt voor de hand als te meten vaardigheid aan het begin van het eerste leerjaar, aangezien lezen en schrijven nog niet getoetst kunnen worden. Bovendien blijkt uit onderzoek de luistervaardigheid een goede voorspeller te zijn van schoolsucces. De toets is opgebouwd rond realistische, concrete situaties waarin de leerlingen de schooltaal moeten begrijpen, bijvoorbeeld bij het beluisteren van een verhaaltje, bij het uitvoeren van een opdracht, enz... De site bevat meteen al een tweede toets: de Vlaamse versie van het Nederlandse leerlingvolgsysteem (LVS) CITO. Een LVS bestaat uit een aantal toetsen waarmee op regelmatige tijdstippen het vorderingsniveau van de leerlingen wordt bepaald ten opzichte van bepaalde doelstellingen, zoals de eindtermen en ontwikkelingsdoelen en ten opzichte van de vorderingen van vergelijkbare leerlingen in het Vlaamse onderwijs. Via een leerlingvolgsysteem worden zowel de huidige prestaties van de leerlingen als hun ontwikkeling (bv. doorheen het lager onderwijs) op systematische wijze in kaart gebracht. Daarbij wordt ook het huidige prestatieniveau van een leerling in verband gebracht met zijn/haar eerdere prestaties en met toekomstige verwachtingen. Een LVS biedt interessante informatie op leerlingniveau, op klasniveau en op schoolniveau. De website bevat twee leerlingvolgsystemen. Een LVS voor kleuters (met toetsen voor de domeinen taal en ordenen) en een LVS taal voor het lager onderwijs (domeinen spelling en technisch lezen). Deze leerlingvolgsystemen zijn het resultaat van twee onderzoeksprojecten, waarin bestaande toetsen van het Nederlandse CITO aangepast werden aan de Vlaamse onderwijscontext. Deze instrumenten worden al sinds 2004 vrijblijvend via een cd-rom ter beschikking gesteld van de scholen. Vanaf nu zal dit toetsmateriaal via de nieuwe website gratis gedownload kunnen worden. Website: www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Bieke Volcke, persmedewerkster kabinet Vandenbroucke Tel: 02 552 68 07
GSM: 0477 77 64 30
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be