Vlaamse Overheid
bij eigen taalbeleid
Nieuwe website ondersteunt lagere scholen bij eigen taalbeleid
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
woensdag 10 september 2008
Scholen moeten een beleid kunnen voeren dat hoge kwaliteit biedt aan
alle leerlingen. Daarvoor heeft een school op geregelde tijdstippen
betrouwbare en relevante informatie over het ontwikkelingsniveau en de
vorderingen van haar leerlingen nodig. Daarom investeert minister van
Onderwijs, Frank Vandenbroucke, in de ontwikkeling van een website met
toetsen die scholen ondersteunen in hun interne kwaliteitszorg.
www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen stelt instrumenten en de
bijhorende handleidingen vrijblijvend en gratis ter beschikking van
scholen. De eerste toets op de site is een screeningsinstrument om de
taalvaardigheid in kaart te brengen van de leerlingen bij het begin
van het lager onderwijs (SALTO).Later worden andere toetsen, ook met
andere doelstellingen, toegevoegd. Minister Vandenbroucke: "Het is
belangrijk dat scholen de mogelijkheid hebben om te evalueren of hun
aanbod kwaliteitsvol is. Deze nieuwe website komt aan die vraag
tegemoet. SALTO, de eerste toets op de site, stelt scholen in staat om
bij de start van het lager onderwijs na te gaan wat de beginsituatie
op taalgebied is van de leerlingen. Daarop voortbouwend kunnen scholen
een adequaat taalbeleid ontwikkelen omdat ze door de taaltoets een
goed beeld hebben van de mogelijkheden en specifieke noden van hun
leerlingenpopulatie. " SALTO heeft een knipperlichtfunctie en geeft
een signaal als blijkt dat leerlingen onvoldoende taalvaardig zijn om
in het eerste leerjaar vlot te leren. De toets geeft een betrouwbaar,
globaal beeld van de schoolse taalvaardigheid van de leerlingen aan
het begin van het lager onderwijs. De toets geeft niet aan waar
specifieke (taal)problemen zouden kunnen liggen; daarvoor is verdere
diagnose nodig. Omdat de toets aan het begin van het schooljaar wordt
afgenomen, is het mogelijk om de nodige maatregelen te nemen en
leerlingen die hulp nodig hebben, intensief te ondersteunen op een
moment dat het nog niet te laat is. De toets wil in de eerste plaats
leerkrachten aanzetten om taalproblemen aan te pakken, maar heeft
zeker niet de bedoeling om leerlingen te selecteren, om de
leerlingengroep in zogenaamde `niveaus' in te delen of leerlingen door
te verwijzen naar het buitengewoon onderwijs of terug naar het
kleuteronderwijs. Ook daarom is het belangrijk dat SALTO aan het begin
van het schooljaar wordt afgenomen. SALTO bestaat uit een luistertoets
die door de leerkracht of iemand anders van het schoolteam kan
afgenomen worden. Een luistertoets ligt voor de hand als te meten
vaardigheid aan het begin van het eerste leerjaar, aangezien lezen en
schrijven nog niet getoetst kunnen worden. Bovendien blijkt uit
onderzoek de luistervaardigheid een goede voorspeller te zijn van
schoolsucces. De toets is opgebouwd rond realistische, concrete
situaties waarin de leerlingen de schooltaal moeten begrijpen,
bijvoorbeeld bij het beluisteren van een verhaaltje, bij het uitvoeren
van een opdracht, enz... De site bevat meteen al een tweede toets: de
Vlaamse versie van het Nederlandse leerlingvolgsysteem (LVS) CITO. Een
LVS bestaat uit een aantal toetsen waarmee op regelmatige tijdstippen
het vorderingsniveau van de leerlingen wordt bepaald ten opzichte van
bepaalde doelstellingen, zoals de eindtermen en ontwikkelingsdoelen en
ten opzichte van de vorderingen van vergelijkbare leerlingen in het
Vlaamse onderwijs. Via een leerlingvolgsysteem worden zowel de huidige
prestaties van de leerlingen als hun ontwikkeling (bv. doorheen het
lager onderwijs) op systematische wijze in kaart gebracht. Daarbij
wordt ook het huidige prestatieniveau van een leerling in verband
gebracht met zijn/haar eerdere prestaties en met toekomstige
verwachtingen. Een LVS biedt interessante informatie op
leerlingniveau, op klasniveau en op schoolniveau. De website bevat
twee leerlingvolgsystemen. Een LVS voor kleuters (met toetsen voor de
domeinen taal en ordenen) en een LVS taal voor het lager onderwijs
(domeinen spelling en technisch lezen). Deze leerlingvolgsystemen zijn
het resultaat van twee onderzoeksprojecten, waarin bestaande toetsen
van het Nederlandse CITO aangepast werden aan de Vlaamse
onderwijscontext. Deze instrumenten worden al sinds 2004 vrijblijvend
via een cd-rom ter beschikking gesteld van de scholen. Vanaf nu zal
dit toetsmateriaal via de nieuwe website gratis gedownload kunnen
worden. Website: www.ond.vlaanderen.be/toetsenvoorscholen
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Bieke Volcke, persmedewerkster kabinet Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 07
GSM: 0477 77 64 30
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be