10 september 2008 - Aanzienlijke milieuwinst is te bereiken als het
kabinet het huidige biobrandstoffendoel voor 2010 verlaagt (van 5,75%
naar 2,5%), en de financiële besparing die dit oplevert inzet voor
andere klimaatmaatregelen. Het alternatieve pakket bestrijdt het
broeikaseffect effectiever en stimuleert de toepassing van innovatieve
technologieën. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerde studie van CE
Delft, die is gemaakt in opdracht van Stichting Natuur en Milieu.
Recentelijk concludeerden gezaghebbende instituten zoals de OECD en
het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat de huidige
biobrandstoffen niet bijdragen aan verduurzaming van de
transportsector. Stichting Natuur en Milieu heeft daarom CE Delft
gevraagd of het mogelijk is om tegen vergelijkbare kosten met
alternatieve maatregelen meer milieuwinst te bereiken. Het
doorgerekende alternatief gaat uit van 2,5% biobrandstoffen voor
transport in 2010 in plaats van de huidige bijmengverplichting van
5,75% in 2010. Het geld dat hierdoor bespaard wordt, wordt vervolgens
ingezet voor de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen,
extra windenergie op zee en elektrische autos.
Verlaging biobrandstofdoel bespaart 260 miljoen in 2010
De bijmengverplichting van 5,75% biobrandstof maakt diesel 3 en
benzine 4 cent per liter duurder. Dat kost de Nederlandse
automobilisten zon 450 miljoen extra. Verlaging van de
bijmengverplichting naar 2,5 % levert een besparing op van 260 miljoen
per jaar. Kern van het alternatief is om 200 miljoen van deze
besparing in te zetten voor andere klimaatmaatregelen. De overige 60
miljoen is voordeel voor de automobilist.
Alternatieve klimaatmaatregelen voor 200 miljoen
De volgende alternatieve milieumaatregelen zijn geselecteerd:
· In de transportsector: Efficiënte airconditioning, zuinige banden en
elektrische autos (investering: 70 miljoen euro per jaar);
· In de elektriciteitssector: houtachtige biomassa, extra windenergie
op zee en zonnespiegelcentrales (investering: 100 miljoen euro per
jaar);
· Investeren in onderzoek en ontwikkeling van blue energy (energie uit
het mixen van zoet en zout water) en biobrandstoffen uit houtachtige
biomassa (investering: 30 miljoen euro per jaar).
Voordelen alternatief pakket
Het alternatieve pakket heeft naar verwachting de volgende voordelen
ten opzichte van het huidige beleid:
· Minder concurrentie tussen brandstof en voedsel, er wordt ongeveer
250.000 ha. minder landbouwgrond gebruikt, en het risico op ontbossing
wordt verlaagd.
· Minstens 1,4 miljoen ton méér CO2-reductie per jaar.
· Stimulering van de overgang naar de tweede generatie
biobrandstoffen.
· Jaarlijkse kostenbesparing voor de automobilist van 60 miljoen euro.
Europa
Als de doelstelling voor het aandeel biobrandstoffen in de hele
Europese Unie wordt verlaagd naar 2,5% in 2010, zou het budget voor
alternatieve maatregelen naar verwachting ca. 6,2 miljard euro per
jaar bedragen. Als dit budget wordt ingezet voor stimulering van
elektrisch rijden, duurzame bio-elektriciteit, windenergie op zee,
energie uit afval, zonnespiegelcentrales in Noord Afrika en onderzoek
naar tweede generatie biobrandstoffen, dan zou dit naar verwachting
minstens 30 miljoen ton CO2-uitstoot méér besparen dan het huidige
biobrandstofprogramma.
Bekijk hier de puclicatie van CE Delft.
Publicatiedatum: 10-09-2008
Stichting Natuur en Milieu