Stichting Natuur en Milieu

10 september 2008 - Aanzienlijke milieuwinst is te bereiken als het kabinet het huidige biobrandstoffendoel voor 2010 verlaagt (van 5,75% naar 2,5%), en de financiële besparing die dit oplevert inzet voor andere klimaatmaatregelen. Het alternatieve pakket bestrijdt het broeikaseffect effectiever en stimuleert de toepassing van innovatieve technologieën. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerde studie van CE Delft, die is gemaakt in opdracht van Stichting Natuur en Milieu.

Recentelijk concludeerden gezaghebbende instituten zoals de OECD en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat de huidige biobrandstoffen niet bijdragen aan verduurzaming van de transportsector. Stichting Natuur en Milieu heeft daarom CE Delft gevraagd of het mogelijk is om tegen vergelijkbare kosten met alternatieve maatregelen meer milieuwinst te bereiken. Het doorgerekende alternatief gaat uit van 2,5% biobrandstoffen voor transport in 2010 in plaats van de huidige bijmengverplichting van 5,75% in 2010. Het geld dat hierdoor bespaard wordt, wordt vervolgens ingezet voor de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen, extra windenergie op zee en elektrische autos.

Verlaging biobrandstofdoel bespaart 260 miljoen in 2010 De bijmengverplichting van 5,75% biobrandstof maakt diesel 3 en benzine 4 cent per liter duurder. Dat kost de Nederlandse automobilisten zon 450 miljoen extra. Verlaging van de bijmengverplichting naar 2,5 % levert een besparing op van 260 miljoen per jaar. Kern van het alternatief is om 200 miljoen van deze besparing in te zetten voor andere klimaatmaatregelen. De overige 60 miljoen is voordeel voor de automobilist.

Alternatieve klimaatmaatregelen voor 200 miljoen De volgende alternatieve milieumaatregelen zijn geselecteerd: · In de transportsector: Efficiënte airconditioning, zuinige banden en elektrische autos (investering: 70 miljoen euro per jaar); · In de elektriciteitssector: houtachtige biomassa, extra windenergie op zee en zonnespiegelcentrales (investering: 100 miljoen euro per jaar);
· Investeren in onderzoek en ontwikkeling van blue energy (energie uit het mixen van zoet en zout water) en biobrandstoffen uit houtachtige biomassa (investering: 30 miljoen euro per jaar).

Voordelen alternatief pakket
Het alternatieve pakket heeft naar verwachting de volgende voordelen ten opzichte van het huidige beleid:
· Minder concurrentie tussen brandstof en voedsel, er wordt ongeveer 250.000 ha. minder landbouwgrond gebruikt, en het risico op ontbossing wordt verlaagd.
· Minstens 1,4 miljoen ton méér CO2-reductie per jaar. · Stimulering van de overgang naar de tweede generatie biobrandstoffen.
· Jaarlijkse kostenbesparing voor de automobilist van 60 miljoen euro.

Europa
Als de doelstelling voor het aandeel biobrandstoffen in de hele Europese Unie wordt verlaagd naar 2,5% in 2010, zou het budget voor alternatieve maatregelen naar verwachting ca. 6,2 miljard euro per jaar bedragen. Als dit budget wordt ingezet voor stimulering van elektrisch rijden, duurzame bio-elektriciteit, windenergie op zee, energie uit afval, zonnespiegelcentrales in Noord Afrika en onderzoek naar tweede generatie biobrandstoffen, dan zou dit naar verwachting minstens 30 miljoen ton CO2-uitstoot méér besparen dan het huidige biobrandstofprogramma.

Bekijk hier de puclicatie van CE Delft.

Publicatiedatum: 10-09-2008