AutoRai

C3 Picasso: de 'magic box' van Citroën

(9/10/2008)
De allernieuwste MPV van Citroën, de C3 Picasso, wordt tijdens de komende Mondial in Parijs gepresenteerd aan het publiek. De auto verschijnt begin 2009 in de showrooms van Citroën.

Met de gedurfde stijl en de vernieuwende vormgeving van de uiterst creatieve C3 Picasso weet het merk zich goed te onderscheiden: ondanks de minimale buitenafmetingen, heeft de auto binnenin een maximale lichtinval en een uiterst ruim interieur. De indeling in de auto is ongekend flexibel en daardoor zeer efficiënt. Hij kan naar wens en behoefte aangepast worden aan iedere levensstijl.

De C3 Picasso wordt aangedreven door krachtige, zuinige en milieuvriendelijke motoren en rijdt erg soepel. Een plezier om in te rijden dus.

Ruim, slim, uitbundig⦠allemaal eigenschappen die bewijzen dat de C3 Picasso niet zomaar een MPV is, maar een echte "magic box".

In het Slowaakse Trnava zullen straks 110.000 exemplaren per jaar van de band rollen. De auto moet dan ook een belangrijke plaats gaan innemen op de markt, net als de C4 Picasso en de Grand C4 Picasso, de best verkochte MPV's in Europa in 2008.

Een onbetwiste verleider
Ronde en hoekige vormen, krachtige en zachte lijnen, modern en toch ook nostalgisch, ruim en gestroomlijnd: al die tegenstellingen maken de C3 Picasso tot een vernieuwende auto met een innemend en toch ook brutaal karakter.

De pure en functionele carrosserievorm staat voor het belangrijkste doel dat de C3 Picasso voor ogen heeft: alles in het teken stellen van het welzijn van de inzittenden, onder alle omstandigheden en in alle situaties.

Groot van binnen, klein van buiten
De bijzonder vernieuwende vormgeving van de C3 Picasso weet compactheid en ruimte goed te combineren. Met zijn lengte van 4,08 m, breedte van 1,73 m en hoogte van 1,62 m is de voorkant verrassend compact en ligt de nadruk bij de achterkant op de verticale lijnen. Dankzij deze unieke proporties is er voor alle inzittenden opmerkelijk veel ruimte. Ook de inhoud van de bagageruimte liegt er niet om: met 500 liter VDA onder de hoedenplank en vijf zitplaatsen is deze ongekend binnen het segment.

Goed doordacht voor meer gemak
De C3 Picasso geeft een nieuwe dimensie aan gebruiksgemak met een flexibiliteit waarmee het beschikbare volume razendsnel en moeiteloos aangepast kan worden. De achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt en de stoelen kunnen los van elkaar 150 mm naar voren of naar achteren worden verschoven, zodat iedereen comfortabel kan plaatsnemen in de auto. De achterstoelen kunnen in een handomdraai worden weggeklapt. In combinatie met de verstelbare laadvloer van de bagageruimte kan zo een volledig vlakke laadvloer worden gevormd tot aan de stoelen van de eerste zitrij.

Door ook nog de rugleuning van de passagiersstoel neer te klappen, ontstaat een totale laadlengte van ruim 2,41 m.

Fenomenaal zicht
De bestuurder en de passagiers hebben vanuit de C3 Picasso een panoramisch zicht. De bestuurder zit hoog en heeft aan alle kanten een fenomenaal zicht op de weg door de innovatieve driedelige voorruit met uiterst smalle voorruitstijlen.

Door het vele glas baadt het interieur van de C3 Picasso in een zee van licht. Het totale glasoppervlak, inclusief panoramadak, kan wel 4,52 m2 bedragen.

Deze aangename sfeer in de auto wordt nog versterkt door de bijzonder comfortabele stoelen en een uitstekende geluidsisolatie.

De C3 Picasso scoort dan ook heel hoog op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid en heeft alles in huis voor een prettige en ontspannen rit.

Meer dan een MPV, een auto waar je absoluut in wilt rijden Achter het stuur van de C3 Picasso krijgt rijplezier een geheel nieuwe betekenis, uniek binnen het segment.

Dankzij de compacte afmetingen en de kleine draaicirkel is de auto uiterst wendbaar. De wegligging, die niet onderdoet voor die van een berline, zorgt voor een optimale veiligheid op de weg.

Bovendien is de C3 Picasso uitgerust met motoren die zowel zuinig als efficiënt zijn. Zo staat de auto overal zijn mannetje. Naast de al bekende dieselmotor, de HDiF 110 met roetfilter, komen er voor de C3 Picasso twee benzinemotoren van een nieuwe generatie, de VTi 95 en de VTi 120.

De CO2-uitstoot van deze motoren is beperkt: bij de HDiF 110 is de uitstoot zelfs maar 130 g/km. De uitvoeringen van de C3 Picasso met HDiF-motor zijn overigens voorzien van het Airdream-label dat wordt toegekend aan de milieuvriendelijkste auto's in het gamma van Citroën.