Gemeente Emmen

Emmense basisscholen maken een tijdreis naar de 17e eeuw

09 september 2008

De lessen op basisscholen in de gemeente Emmen staan de komende tijd in het teken van het leven en werken in het veen in de 17e eeuw. De aftrap hiervoor wordt op 10 september a.s. tijdens het jaarlijkse NME-festijn (Natuur- en MilieuEducatie) gegeven. Het festijn vindt plaats in het Veenpark in Barger Compascuum.

Eén keer per jaar organiseert het IVN Consulentschap Drenthe in opdracht van de gemeente Emmen een nascholingsmiddag voor leerkrachten van Emmense basisscholen. Tijdens zon middag maken leerkrachten kennis met een nieuw lespakket die ze daarna op school voor hun leerlingen kunnen gebruiken. Het lespakket is elk jaar op een ander thema toegespitst.

Leven en werken in het veen
Dit jaar staat het NME-festijn in het teken van Leven en werken in het veen. Dit lespakket neemt kinderen mee naar de tijd dat onze kachels en fornuizen nog grotendeels op turf brandden. Daar waar nu het Veenpark gelegen is, was vroeger een groot moerassig veengebied. In de 17e eeuw begon men met de ontginning van dit gebied. Door het veen af te plaggen ontstond turf, in die tijd een belangrijke brandstof. Behalve op de geschiedenis, gaat het lespakket ook in op de gevolgen die deze ontginning heeft gehad op het landschap en op de natuur in het algemeen.

Natuur- en MilieuEducatie
Kinderen moeten al in een vroeg stadium leren waarom het belangrijk is dat zij bewust omgaan met de natuur. Als kinderen al vroeg enthousiast raken over de natuur en hun eigen omgeving, zullen ze dit met grote waarschijnlijkheid ook als volwassene zij en weer aan hún kinderen overbrengen. Vanuit deze wens investeert de gemeente Emmen sinds een aantal jaren in natuur- en milieueducatie voor basisscholen. Voor de uitvoering hiervan heeft de gemeente het IVN Consulentschap Drenthe in de arm genomen. Het IVN ontwikkelt steeds weer nieuwe lespakketten op het gebied van natuur en milieu. Lessen die niet alleen op papier staan, maar waarmee kinderen naar buiten gaan om de natuur ook echt te beleven en te ontdekken. Tijdens nascholingsbijeenkomsten gaan leerkrachten eerst zelf aan de slag met de pakketten, waarna ze ze tijdens hun lessen op school kunnen gebruiken.