NIOD
8.9.2008
Onderzoek over Unilever 1939-1944 op het NIOD gepresenteerd
Onderzoeker Ben Wubs heeft op het NIOD zijn nieuwe boek 'International Business and National War Interests Unilever between Reich and Empire 1939-44' gepresenteerd. Het onderzoek van Wubs is door het NIOD mede mogelijk gemaakt.
Het boek beschrijft de activiteiten van de Brits-Nederlandse multinational Unilever tijdens de oorlog. Gezien de verschillende dreigingen voor Unilever tijdens de naziperiode was het, volgens Ben Wubs, niet vanzelfsprekend dat het bedrijf de oorlog zou overleven. Gebruikmakend van bedrijfsbronnen die voorheen niet toegankelijk waren, toont hij het effect van de oorlog op Unilever en de veranderende omstandigheden in de Europese voedsel-, olie- en vet- en zeepindustrie.
Wubs analyseert de strategie, structuur en prestaties van het bedrijf gedurende deze periode. Tegelijkertijd onderzoekt hij de externe omstandigheden, die het bedrijf hielpen de oorlog te overleven. De auteur stelt dat Unilever de oorlog overleefde doordat het zichzelf zeer tijdig juridisch had voorbereid. Daardoor kon het bedrijf zich eenvoudig opsplitsen in twee onafhankelijke delen. Mede dankzij Unilevers zeer gedecentraliseerde operationele structuur kon het de ambities van de Nazi-staat overleven. De verslechtering van de oorlogsomstandigheden voor Nazi-Duitsland werkten uiteindelijk in het voordeel van het bedrijf. Daarnaast zorgde Unilevers innovatieve instelling er voor dat het bedrijf zich kon aanpassen aan de volledig nieuwe omstandigheden.
De auteur:
Ben Wubs is onderzoeker bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam en betrokken bij verschillende projecten die betrekking hebben op multinationals, het Nederlandse bedrijfsleven en Nederlandse multinationals en het Duitse achterland.
Meer info: http://www.routledge.com/