Wedstrijd gamedesign op Ameland


Gamesontwikkelaars midden in de natuur

AMELAND, 20080908 -- Computergames zijn hot, ook op Ameland. Natuurgenieters krijgen volgende week gezelschap van een horde gamesontwikkelaars. Zij gaan op het eiland de strijd aan met elkaar. De beste Ameland-promotie game wint.

Ameland beschikt als Waddeneiland over unieke natuur; en precies dát wil de Friese gemeente middels een game onder de aandacht brengen van jongeren. "En daarvoor kunnen we een studio inhuren, of er iets bijzonders van maken. Vandaar deze wedstrijd op een spectaculaire locatie", zegt Albert Sikkema, hoofd van de opleiding Communication & Multimedia Design van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.


Ameland pakt het onder de naam G-Ameland behoorlijk serieus aan. Gamestalent uit heel Europa komt naar het Friese waddeneiland om met elkaar de strijd aan te gaan, begeleid en geïnspireerd door internationale grootheden uit de gamesindustrie. "Een van hen is de bekende designer Scott Spencer; ontwerper van de game-Yoda voor een van de Star Wars-titels", legt Sikkema uit. "Met tal van unieke workshops en lezingen, maken we er trouwens meteen een complete conferentie van, gericht op jong talent uit de gameswereld."


Teams van vier of vijf startende ontwikkelaars worden gekoppeld aan een expert en samen krijgen ze slechts enkele dagen de tijd een eerste versie ontwikkelen. "Het resultaat van deze race tegen de klok, moet een game zijn die iedereen kan spelen. Een zogenaamde 'casual game', een spelletje zoals driekwart van Nederland dat wel eens op internet speelt."


Het onderwerp is officieel "Inspired by the Island", maar waar gáát een game over Ameland eigenlijk over? Albert Sikkema: "Ha, dat wordt spannend. Dit eiland is al eeuwenlang een bron van inspiratie voor tal voor kunstenaars, wij zijn dan ook erg benieuwd naar het resultaat van deze 'game-kunstenaars'."