`Overwin dyslexie!'


Een nieuwe manier om lees- en spellingproblemen bij kinderen aan te pakken

DOETINCHEM, 20080908 -- Vandaag, op Wereldalfabetiseringsdag verschijnt 'Overwin dyslexie!', een nieuwe manier om lees- en spellingproblemen aan te pakken. Het boek (met geïllustreerde werkbladen op een bijgevoegde CD-Rom) biedt ouders, leerkrachten en remedial teachers een praktische manier om kinderen met dyslexie te begeleiden.

Beproefde aanpak van dyslexie
Dankzij deze aanpak hebben in de afgelopen jaren honderden kinderen hun problemen met lezen en spellen kunnen verminderen. Met `Overwin dyslexie!' wordt zo voor het eerst een beproefde manier om met dyslexie om te gaan toegankelijk en toepasbaar voor een brede groep betrokkenen. Prof. dr. A.J.J.M. Ruijssenaars, een van de toonaangevende deskundigen op het gebied van dyslexie zegt over dit boek:
`Overwin dyslexie!' is een uniek document dat aan ouders, leerkrachten en remedial teachers een scala aan inzichten en oefeningen biedt om hulp te bieden aan kinderen met dyslexie.'

Hulpmiddel voor meer soorten lees- en spellingproblemen
Dyslexie is een ernstig lees- en/of spellingprobleem. Het uit het Grieks afgeleide woord dyslexie betekent letterlijk: `niet goed of moeilijk kunnen oplezen'. Het gaat dus niet om het begrijpen van de woorden of zinnen, maar om het (leren) lezen. Ook een intelligent iemand kan moeite hebben met `oplezen'. De diagnose wordt bij 3 - 10% van de basisschoolleerlingen gesteld. Daarnaast kunnen andere oorzaken, zoals een allochtone achtergrond, leiden tot lees- en spellingproblemen. Ook voor deze groep kan het boek een belangrijk hulpmiddel zijn. In totaal kan 15 procent van de 15-jarigen onvoldoende lezen om volwaardig mee te doen in de samenleving, zo constateerde de Onderwijsinspectie in mei 2008*.

Begeleider en kind kunnen zelf aan de slag
Het boek geeft handvatten die elk een specifiek lees- en/of spellingprobleem aanpakken. De basis van het boek ligt in het fundamenteel aanleren van de koppeling tussen klanken en tekens in onze taal. Het boek is praktisch van opzet en biedt een heldere uitleg van de verschillende problemen en uitgebreid oefenmateriaal op een bijgeleverde cd-rom. Na bestudering kunnen begeleider en kind zelf aan de slag.


* Rapport van de Inspectie van het Onderwijs, 20 mei 2008

Gebaseerd op vele jaren praktijkervaring
De benadering, de aanpak en de materialen die in het boek gehanteerd worden, zijn ontwikkeld door Mevrouw A.M. Tulner - Hepkema. Deze docente van talloze kinderen met dyslexie, kampte zelf ook langdurig met dit probleem. Haar intensieve ervaringen en speciale scholing maakten het haar mogelijk een aanpak te ontwikkelen die aansluit bij het denken van kinderen met dyslexie. Orthopedagoge Laura Schilder, verwerkte -begeleid door Prof. dr. A.J.J.M. Ruijssenaars van de Rijksuniversiteit Groningen- alle materialen tot het boek en de werkbladen.

Betaalbaar en toegankelijk voor een breed publiek
In deze tijd krijgen veel kinderen de diagnose `dyslexie'. Met `Overwin dyslexie!' hebben hun ouders en leerkrachten nu een betaalbare mogelijkheid om zelf aan het overwinnen daarvan te werken.

`Overwin dyslexie!' wordt uitgegeven door Graviant Educatieve Uitgaven en is vanaf
8 september 2008 verkrijgbaar via www.overwin-dyslexie.nl. De prijs bedraagt ¤ 43,- (excl. verzendkosten).





Ingezonden persbericht