Ingezonden persbericht
Studenten adviseren bedrijfsleven over innovatie na stage Schiphol, Equens, NXP en OPG
Innovatieve adviezen over veiligheidscontrole s, e-invoicing, social networking en medicijnmanagement
Amsterdam, 8 september 2008 Vandaag presenteerde een groep van 15 studenten de eindresultaten van een bijzondere stage bij Amsterdam Airport Schiphol, Equens, NXP Semiconductors en OPG Groep. De groep ging deze zomer direct aan de slag bij daadwerkelijke klanten van IBM. Doel van de stage is om zonder vooroordelen advies te geven aan bedrijven en ze zoveel mogelijk te verbazen met nieuwe inzichten.
Vijftien buitengewoon getalenteerde studenten vormden 4 projectteams, die binnen 12 weken een innovatief concept opleverden. De teams werden hierin begeleid door IBM mentoren. Startpunt van elk project was een vraag uit de dagelijkse praktijk van een klant van IBM. Na een creatief proces werkten de teams het beste idee uit tot een aansprekende demo en een business case die de oplossing onderbouwde.
Innovatieve voorstellen
Bij Amsterdam Airport Schiphol kregen de studenten de uitdaging om een concept te ontwikkelen voor de veiligheidscontrole s op Schiphol, waarmee rekening wordt gehouden met groei in passagiersaantallen, de aanscherping van regelgeving en het bereiken van de maximumcapaciteit van securitypersoneel. De studenten kwamen met een oplossing, waarmee passagiers gelijkmatiger door de veiligheidscontrole s kunnen worden geleid.
Het is bijzonder om te zien hoe jonge mensen binnen 12 weken met een oplossing kunnen komen die is onderbouwd met een business case en een werkend prototype. De factor talent, onderlinge samenwerking, een enorme dosis inzet en de begeleiding vanuit IBM waren daarbij doorslaggevend. Schiphol heeft een oplossing gekregen die potentie heeft om ook in de toekomst de veiligheidscontroles goed en snel te laten verlopen en positief bijdraagt aan de passagierstevredenheid , aldus Pierre Kemmere, Senior Projectmanager Business Unit Passengers.
Bij het Extreme Blueteam van Equens, één van de grootste betalingsverwerkers in Europa, lag de focus op de vele verschillende formaten van facturen. De uitdaging: Hoe maken we elektronisch factureren net zo makkelijk als betalen? Het hebben van één standaardformaat kan leiden tot het gemakkelijk uitwisselen van facturen tussen verschillende partijen. De studenten hopen met hun oplossing het vertalen van formaten en het lerendewijs opstellen van een nieuw standaardformaat de markt rond e-invoicing een extra stimulans te geven.
Dave Rietveld, General Manager New Business Equens: Recente ontwikkelingen op het gebied van technologie maken nieuwe en efficiëntere betaalmethoden mogelijk. Daarom volgt Equens een innovatief beleid, gericht op de ontwikkeling van nieuwe betaalproducten op basis van wensen vanuit de markt. Onze deelname aan het IBM's Extreme Blue programma biedt talent binnen Equens de mogelijkheid zichzelf verder te ontplooien binnen de dynamische Europese betaalmarkt .
De studenten van het NXP Semiconductors Extreme Blueteam kregen de uitdaging om een nieuwe dienst rond persoonlijk entertainment te creëren. De studenten ontwikkelden een leuke toepassing die het tegenwoordig zo populaire social networking een lokale dimensie geeft. De dienst en gebruikte apparatuur laat gebruikers toe profielen van mensen te scannen (opgebouwd uit gegevens van Hyves, Facebook, LinkedIn, etc.) die zich in dezelfde ruimte bevinden en die hun profiel hebben vrijgegeven. De gebruiker kan dan in een oogopslag zien of een bepaalde persoon zijn of haar interesses deelt. Daarmee wordt het makkelijker een gesprek aan te knopen met iemand die daar ook voor openstaat.
NXP was onder de indruk van de snelheid waarmee het Extreme Blueteam de uitdaging oppakte zowel vanuit de technologiekant alsook de implementatieaspecten. De resultaten zijn zeer interessant en wij zullen binnen onze ontwikkeltrajecten gaan bekijken hoe wij deze toepassing kunnen gebruiken , zegt Gerard Beenker, SVP en Manager NXP Research.
Het OPG Extreme Blueteam werd gevraagd om een nieuwe service te bedenken die de binding versterkt tussen arts, patient, apotheek en zorgverzekeraar. Het concept waar het team aan heeft gewerkt is een homedevice waarbij de patiënt van huis uit zijn gezondheid kan monitoren en organiseren. De homedevice kan de patiënt verschillende services bieden zoals bijvoorbeeld medicijnmanagement en het meten van de bloeddruk.
In goed onderling overleg en goede samenwerking heeft het Extreme Blueteam een business case opgeleverd, waarmee Mediq Apotheken in de toekomst haar voordeel kan doen. Wij vinden dit een zeer geslaagd initiatief en zijn IBM en het Extreme Blueteam dan ook zeer dankbaar voor hun inzet en het opgeleverde resultaat , aldus René Boeschoten, CIO OPG Groep.
Over Extreme Blue
IBM Nederland doet dit jaar voor de 6e keer mee aan het Extreme Blueprogramma. Dit programma is de kweekvijver van IBM voor talent, technologie en business innovatie voor technische en bedrijfskundige studenten. Voor de deelnemende bedrijven biedt Extreme Blue een mogelijkheid om zonder veel risico nieuwe innovatieoplossingen te verkennen. Daarnaast wordt jong talent gestimuleerd en krijgt de kans om kennis te maken met een specifieke markt.
-
Voor meer informatie over IBM kunt u kijken op www.ibm.nl
of contact opnemen met:
Heleen Kamerman
020 5 13 68 48 / 06 53 37 10 89
heleen.kamerman@nl.ibm.com
voor meer informatie over Amsterdam Airport Schiphol kunt u kijken op www.schiphol.nl
of contact opnemen met:
Elsbeth Bouman
020 6 01 24 79
Bouman_E@schiphol.nl
Voor meer informatie over Equens kunt u kijken op www.equens.com
Of contact opnemen met:
Marcel Woutersen
030 2 83 54 27 / 06 29 05 08 71
Marcel.woutersen@nl.equens.com
Voor meer informatie over NXP Semiconductors kunt u kijken op www.nxp.com
of contact opnemen met:
Carlo van Pelt
040 2 72 52 31 / 06 10 51 89 65
Carlo.van.pelt@nxp.com
Voor meer informatie over OPG kunt u kijken op www.opg.nl/
of contact opnemen met:
Catrien van Buttingha Wichers
030 2 82 16 09 / 06 53 39 36 65
c.v.buttingha@groep.opg.nl