Testprogramma noordelijk deel
HSL-Zuid van start
Vandaag, 8 september, begint het testprogramma voor het noordelijk deel
van de HSL-Zuid, van Amsterdam tot en met Rotterdam. NS Hispeed, het
hogesnelheidsmerk van NS, voert de testen uit in samenwerking met
ProRail, verantwoordelijk voor de infrastructuur. Als beheerder is ProRail
verantwoordelijk voor de capaciteit, betrouwbaarheid en veiligheid van het
HSL-Zuid tracé, als exploitant van de HSL-Zuid is NS Hispeed
verantwoordelijk voor de treindiensten. De tests vormen de aanloop naar de
start van de nieuwe treinservice van NS Hispeed tussen Amsterdam en
Rotterdam.
Tijdens het testprogramma rijden de komende maanden treinen op het traject
Amsterdam-Rotterdam. In totaal zullen er 500 testritten plaatsvinden. Deze treinen
rijden op doordeweekse dagen van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds
volgens een realistische dienstregeling. Ook zal elke eerste rit van de dag vertrekken
vanuit een station, in dit geval Amsterdam Centraal. Dit alles om de dagelijkse
praktijk zoveel mogelijk te benaderen. Tijdens de testritten worden onderweg en op
de stations allerlei mogelijke situaties nagebootst. Rijden op topsnelheid (momenteel
160 km/u), stapvoets rijden, plotseling stilstaan of een signaal van de
verkeersleiding zijn voorbeelden daarvan. Door de tests krijgen de technici en
logistieke specialisten van NS Hispeed en ProRail een goed beeld van het
functioneren van het materieel en de procedures. In het begin wordt gereden zonder
passagiers, in de laatste fase medio oktober - zullen testritten met reizigers
plaatsvinden.
Na het succesvol beëindigen van de testperiode gaat NS Hispeed van start met een
nieuwe treinservice tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit houdt in dat op de
doordeweekse dagen elk uur een trein rijdt van Amsterdam naar Rotterdam en van
Rotterdam naar Amsterdam. NS Hispeed biedt daarmee de snelste verbinding tussen
Amsterdam, Schiphol en Rotterdam: met een reistijd van 43 minuten is dit veruit de
snelste verbinding tussen de hoofdstad en de Maasstad, een reistijdwinst van 32%.
Zodra het zuidelijk deel van Rotterdam tot en met de Belgisch/Nederlandse grens-
getest is, worden Breda, Antwerpen en Brussel toegevoegd als bestemming. Dan zal
ook Thalys via de hogesnelheidslijn naar Parijs gaan rijden, met een aanzienlijke
reistijdwinst.
* * * * *
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Nienke Spanauf, woordvoerder NS Hispeed, (030) 235 64 61
Monique Matze, woordvoerder van ProRail, (030) 235 50 82.
Over NS Hispeed
NS Hispeed is het hogesnelheidsmerk van NS en biedt hogesnelheidsvervoer aan op
internationale bestemmingen en straks ook op nationale bestemmingen. Naast de nieuwe
hogesnelheidstrein vallen onder NS Hispeed ook hogesnelheidstreinen als Thalys, ICE
International, Eurostar en TGV. NS Hispeed maakt deel uit van Railteam, een samenwerking
tussen Europa's belangrijkste hogesnelheidsondernemingen. Railteam sluit de Europese
hogesnelheidslijnen naadloos op elkaar aan.
Over ProRail
Sinds 1 januari 2003 werken Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding onder één nieuwe
naam: ProRail. ProRail streeft voor de vervoerders van reizigers en goederen naar een
optimale beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van het spoornet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen