abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGMo-2008/1575 2070827900
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over uitval van treinen
bij storingen.
1. Kent u het bericht "Vrachtwagen in Ermelo trekt bovenleiding kapot"?1
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat de informatie op www.ns.nl, Teletekst en www.9292ov.nl over
alternatief vervoer in dit soort situaties regelmatig te summier is, door het ontbreken van
specifiek advies voor stoptreinreizigers of van een vermelding van het specifieke traject
waarlangs omgereisd kan worden?
2. In het algemeen acht ik de informatie die via de verschillende media tot de reiziger
komt adequaat, maar er is zeker ruimte voor verbetering en uitbreiding van de
beschikbare informatie. Hier wordt door vervoerders en ProRail hard aan gewerkt.
De informatie op www.ns.nl heeft als doel om de reiziger te informeren over de oorzaak
van verstoringen, de verwachting over de duur van de verstoringen, en de reiziger een
adequaat reisadvies te geven. Dit is inclusief de mogelijkheden van alternatief vervoer,
specifieke adviezen voor stoptreinreizigers en vermelding van het specifieke traject
1 De Stentor, 19 augustus 2008
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
V&W/DGMo-2008/1575
waarlangs omgereisd kan worden. De informatie komt vanuit verschillende organisaties en
moet op elkaar afgestemd worden. NS werkt er continue aan om dit proces verder te
verbeteren. Vanaf maandag 1 september toont NS bijvoorbeeld meer informatie over de
inzet van snel- en stopbussen bij de link Storingen op de homepage.
Ook op het station probeert NS haar reizigers zo goed mogelijk te adviseren over de
reismogelijkheden bij storingen. Op de huidige lichtkranten (bij de entree van het station)
is te weinig ruimte om specifieke omreisadviezen (wél landelijke omreisadviezen) te geven.
De nieuwe schermen op de perrons (zoals die nu al op Amersfoort hangen) zullen in de
toekomst naast de eerstvolgende trein op dat perron, ook de volgende trein vanaf dat
perron tonen en meer specifieke informatie per trein, bijvoorbeeld reistips (deze trein
maakt een extra stop in x). Verder kan NS in de toekomst storingsinformatie op
meer schermen dan alleen de lichtkranten tonen.
ProRail is verantwoordelijk voor de informatie op Teletekst (en levering aan
www.9292ov.nl ). Tussen medewerkers van NS en ProRail is goede afstemming over de
consistentie in de berichtgeving over oorzaak, prognose en reisadviezen bij verstoringen.
3. Bent u bereid om op korte termijn met de vervoerders en ProRail een actieplan op te
zetten om de informatievoorziening bij verstoringen te verbeteren?
3. Zoals genoemd bij het antwoord op vraag 2 lopen er verschillende initiatieven die de
informatievoorziening in de toekomst verder moeten verbeteren. NS maakt binnen
MOBIS-verband het plan "Kwaliteitsimpuls actuele OV-reisinformatie op nationale
schaal ", waarin acties zijn opgenomen om de actuele OV-reisinformatie te verbeteren.
4. Is het waar dat op 23 juni door een verstoring tussen Rotterdam en Rotterdam Noord
rond 14.00 uur geen intercities reden tussen Rotterdam en Gouda en reizigers werden
omgeleid via Den Haag, terwijl het wel mogelijk was om intercities te laten rijden tussen
Rotterdam Alexander en Gouda?
4. Ja, dat klopt. Er was op 23 juni een storing in het beveiligingssysteem van ProRail tussen
Rotterdam CS en Rotterdam Noord. Hierdoor was er geen treinverkeer mogelijk tussen
Rotterdam CS en Rotterdam Noord. Om de reizigers toch zo snel en zo goed mogelijk te
kunnen vervoeren wordt gebruik gemaakt van eerder afgesproken plannen, zogenaamde
versperringsmaatregelen. Deze maatregelen zijn door NS en ProRail samen gemaakt.
Doordat deze maatregelen van tevoren uitgewerkt zijn kan de dienstverlening aan de
reizigers zo snel en goed mogelijk ingevuld worden.
Bij de bewuste versperring is door NS en ProRail gekozen voor één van de vooraf
uitgewerkte maatregelen. Het effect van deze maatregel is dat reizigers die NS vanuit
Utrecht, Gouda of Amersfoort via Den Haag of Schiphol naar Rotterdam Centraal vervoert
een verlenging van de reistijd van 30 minuten hebben. NS heeft voldoende
vervoerscapaciteit om deze dienstverlening in te vullen. De reistijd met de metro vanaf
Rotterdam Alexander naar Rotterdam Centraal is vergelijkbaar (28 tot 33 minuten).
---
V&W/DGMo-2008/1575
Doordat NS voldoende vervoerscapaciteit kan inzetten is zij van mening dat hiermee de
dienstverlening aan haar klanten de beste is op dit traject gegeven de omstandigheden.
5. Deelt u de mening dat bij een verstoring tussen Rotterdam en Rotterdam Noord in
beide richtingen minder reizigers worden benadeeld als de intercities vanuit Gouda zouden
doorrijden tot Rotterdam Alexander en aldaar of ter hoogte van Rotterdam Noord
Goederen kop zouden maken aangezien reizigers van Rotterdam Alexander dan hun
intercity-verbinding houden en doorgaande reizigers, als alternatief voor omreizen via Den
Haag, kunnen kiezen voor de metro bij Rotterdam Alexander?
5. Voor mijn antwoord over de combinatie met de metro naar Rotterdam Alexander
verwijs ik u naar het antwoord op vraag 4.
Voor reizigers die in Rotterdam Alexander de reis beginnen zou het in stand houden van
de intercity verbinding tussen Rotterdam Alexander en Gouda een voordeel kunnen zijn.
Voor deze groep reizigers gaat NS onderzoeken of het door u genoemde alternatief een
betere dienstverlening oplevert.
6. Deelt u de mening dat de prestatie-indicator "gereden treinen" van het zorggebied "op
tijd rijden" in het vervoerplan 2008 de NS niet stimuleert om bij verstoringen als deze zo
veel mogelijk treinen zo ver mogelijk door te laten rijden omdat bij de prestatie-indicator
alleen wordt gekeken naar de gerealiseerde aankomstactiviteiten op de in de concessie
vastgestelde knooppuntstations?
6. De indicator 'gereden treinen' stimuleert NS in het algemeen om zo veel mogelijk
volgens plan een trein te rijden. Bij een stremming stimuleert de indicator om voorbij het
gestremde traject een vervangende trein in te zetten. Die telt namelijk mee als gereden
trein. Op het gestremde traject zelf is het NS-belang om zoveel mogelijk reizigers per trein
te vervoeren. Dat scheelt immers kostbare ingehuurde bussen, waar inzet van eigen
treinen en personeel geen extra kosten veroorzaken. Ook in de scenario's die NS hanteert
wordt dit principe toegepast. Dat NS niet altijd tot het laatste station voor de stremming
doorrijdt, heeft ermee te maken dat niet op elk station technische voorzieningen aanwezig
zijn om treinen te kunnen keren (een zogenaamde keervoorziening, waardoor het
seinstelsel veilig heen en weer bereden kan worden). Het aanleggen van zo'n
keervoorziening is een kostbare zaak en wordt daarom per lokatie afgewogen, afhankelijk
van de vraag hoe vaak er gebruik van gemaakt zal gaan worden.
7. Bent u bereid om met NS en ProRail in overleg te treden om te kijken of verfijning van
de gestandaardiseerde bijsturingsafspraken en/of de prestatieindicatoren in het
vervoerplan mogelijk is, zodat minder treinen uitvallen en de uitval wordt beperkt tot zo
kort mogelijke trajecten waardoor zo min mogelijk reizigers bij verstoringen worden
benadeeld?
7. Dit proces loopt al bij NS en ProRail, zowel qua bijsturing (de zogenaamde "warme
logistiek") als qua prestatieafspraken. De stappen die NS en Prorail hierin zetten worden
afgestemd met V&W en de consumentenorganisaties.
---
V&W/DGMo-2008/1575
De nieuwe indicator reizigerspunctualiteit geeft extra aandacht aan grote stromen,
waardoor op knelpunten/ontregelde situaties zo goed mogelijk afwegingen kunnen
worden gemaakt. In het NS vervoerplan 2009 zal deze indicator als informatie-item
worden opgenomen. NS wil 2009 gebruiken om ervaring met de nieuwe indicator op te
doen. Afhankelijk van de opgedane ervaring zou deze indicator in overleg tussen V&W,
NS en de consumentenorganisaties na 2009 als output prestatieafspraak kunnen worden
gehanteerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat