Leermiddelen steeds ontoegankelijker voor blinden en slechtzienden

08/09/2008 16:44

Viziris

Leerlingen en studenten met een visuele beperking hebben recht op toegankelijk onderwijs, maar leermiddelen worden steeds ontoegankelijker. Daarom heeft Viziris het manifest 'Samen lezen, samen leren, samen werken' opgesteld met een oproep om leermiddelen toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden. Maandag 8 september wordt het manifest aangeboden aan staatssecretaris Sharon Dijksma.

Het huiswerk voor donderdag: "Zoek informatie op internet en bestudeer afbeelding 4 en 5 in je boek."

Leerlingen en studenten met een visuele beperking ondervinden dagelijks problemen, omdat leermiddelen voor hen niet bruikbaar zijn. De toenemende digitalisering en visualisering van het onderwijs zijn de belangrijkste oorzaken. Veel digitale leermiddelen zijn ontoegankelijk en voor visueel didactisch materiaal (tabellen, grafieken ed.) wordt geen didactisch gelijkwaardig alternatief aangeboden. De kennis en techniek om toegankelijke leermiddelen te ontwikkelen zijn voor handen, maar worden onvoldoende benut door uitgevers, ontwikkelaars en onderwijs.

In het manifest 'Samen lezen, samen leren, samen werken' wordt gewezen op de groeiende negatieve effectieven van ontoegankelijke leermiddelen en de gevolgen voor de ontwikkelingsmogelijkheden.

Viziris biedt in het manifest een vijftal oplossingen aan die verder gaan dan alleen wet- en regelgeving. De beschreven oplossingen omschrijven ook hoe optimaal gebruik kan worden gemaakt van de aanwezige expertise en hoe knelpunten aangepakt kunnen worden. De oplossingen vragen om een samenhangend en integraal beleid van de overheid, zodat toegankelijke leermiddelen voor mensen met een visuele beperking geen uitzondering meer zijn, maar regel.





http://www.viziris.nl