Dienstenbond CNV

Nieuws

8 september 2008

Werkdruk op de dc's? Wordt aan gewerkt volgens Albert Heijn

CNV Dienstenbond praat met AH over werkdruk bij Albert Heijn distributie

In het voorjaar heeft CNV Dienstenbond medewerkers gevraagd over hun werkdrukbeleving. Daarop zijn veel reacties gekomen. In de voorbereiding voor de cao zijn ook veel opmerkingen gekomen over werkdruk en veiligheid op de werkvloer. De afgelopen week heeft CNV Dienstenbond gesproken met Albert Heijn over de reacties van medewerkers en aangegeven hoe volgens Albert Heijn de vork in de steel zit.

Een aantal knelpunten hebben betrekking op organisatorische zaken bij Albert Heijn, zoals teveel mensen in het circuit, te weinig ruimte, te hoge strekken, etc. Andere onderwerpen gaan over het werk zelf; te veel uitzendkrachten, te weinig oog voor opleiding, veiligheid en communicatieproblemen, werkdruk van teamleiders, opjaagpremies, structureel overwerken, etc. Al deze zaken zijn met kaderleden besproken alvorens met Albert Heijn in gesprek te gaan. Want, werkdruk ervaart iedereen weer anders en je moet goed kunnen aanwijzen waar dat dan zit.

Zo stelt Albert Heijn dat er altijd wel over werk is, maar dat dat niet structureel is. Waarbij er wel een verschil bestaat tussen meerwerk en overwerk. Door de invoering van CELS zijn de werkzaamheden ook veranderd. Veel taken zijn er niet meer of worden anders gedaan. Er komen steeds minder indirecte taken. Volgens CNV Dienstenbond een reden om het Functiewaarderingssysteem (FUWA) eens grondig te herzien.

Albert Heijn onderneemt actie om de instroom te bevorderen. Extra accent wordt er volgens Albert Heijn gelegd op het werven van nieuwe collega's. Voorts wil Albert Heijn de mogelijkheden verder bekijken om de productietijd op te rekken. Zo wordt de druk uit de pieken gehaald.

Albert Heijn vindt dat het rond opleidingen beter moet. Daar zal meer inzet op worden gepleegd. Dat betekent ook dat de protocolafspraak voor taalcursussen nu opgepakt gaat worden. Dat heeft een direct verband met de veiligheid van de medewerkers. Want, als je communiceren kan, kan je elkaar veel beter sturen en waarschuwen. Voorts kijkt Albert Heijn naar de optimale procesvoering, waar zijn verstoringen en waar kunnen ze dat verhelpen en verbeteren. Dat geldt ook voor de te hoog gestapelde rollies en de te hoge strekken. Volgens Albert Heijn zijn zij al een tijd bezig om de Teamleider "mensgerichter" te laten werken. Er moet aandacht zijn voor de medewerkers. Daar is volgens Albert Heijn ruimte voor, samen met de te halen productienormen.

CNV Dienstenbond heeft een goed en prettig gesprek gehad met Albert Heijn over deze problematiek. Echter, daarmee zijn de problemen niet zomaar opgelost. Geen woorden, maar ook daden! Daarom zullen we scherp toezien op de acties die Albert Heijn toegezegd heeft en zullen we elk kwartaal met Albert Heijn spreken over de vorderingen. Er is nog veel meer over te zeggen, maar CNV Dienstenbond kiest ervoor om dat op belangrijke punten tijdens de cao-onderhandelingen te doen.

Uiteraard zijn wij wel benieuwd naar jullie reacties of opmerkingen. Dat kan rechtstreeks naar je bestuurder; Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl

CNV Dienstenbond houdt je op de hoogte van de ontwikkelingen over werkdruk. Dat doen wij voor onze leden, maar ook de niet-leden hebben daar groot belang bij.

Nieuwe leden krijgen de eerste drie maanden het lidmaatschap gratis. Bovendien krijgen leden bij het lidmaatschap een gratis rechtsbijstandsverzekering. Dat scheelt vergeleken met andere verzekeraars al gauw EUR150,- per maand! Maak uw ongeorganiseerde collega lid!

Het is altijd prijs met de lid-werft-lidactie van CNV Dienstenbond! Kijk voor de ledenwerfactie op www.cnvdienstenbond.nl

De cadeaubon t.w.v. EUR 10.00 als welkomstcadeau op de aanmeldingsbon, is komen te vervallen. In plaats daarvan krijgt het nieuwe lid, bij het verstrekken van een automatische incasso, de eerste drie maanden een gratis lidmaatschap aangeboden.