Nieuws
8 september 2008
Werkdruk op de dc's? Wordt aan gewerkt volgens Albert Heijn
CNV Dienstenbond praat met AH over werkdruk bij Albert Heijn
distributie
In het voorjaar heeft CNV Dienstenbond medewerkers gevraagd over hun
werkdrukbeleving. Daarop zijn veel reacties gekomen. In de
voorbereiding voor de cao zijn ook veel opmerkingen gekomen over
werkdruk en veiligheid op de werkvloer. De afgelopen week heeft CNV
Dienstenbond gesproken met Albert Heijn over de reacties van
medewerkers en aangegeven hoe volgens Albert Heijn de vork in de steel
zit.
Een aantal knelpunten hebben betrekking op organisatorische zaken bij
Albert Heijn, zoals teveel mensen in het circuit, te weinig ruimte, te
hoge strekken, etc. Andere onderwerpen gaan over het werk zelf; te
veel uitzendkrachten, te weinig oog voor opleiding, veiligheid en
communicatieproblemen, werkdruk van teamleiders, opjaagpremies,
structureel overwerken, etc. Al deze zaken zijn met kaderleden
besproken alvorens met Albert Heijn in gesprek te gaan. Want, werkdruk
ervaart iedereen weer anders en je moet goed kunnen aanwijzen waar dat
dan zit.
Zo stelt Albert Heijn dat er altijd wel over werk is, maar dat dat
niet structureel is. Waarbij er wel een verschil bestaat tussen
meerwerk en overwerk. Door de invoering van CELS zijn de werkzaamheden
ook veranderd. Veel taken zijn er niet meer of worden anders gedaan.
Er komen steeds minder indirecte taken. Volgens CNV Dienstenbond een
reden om het Functiewaarderingssysteem (FUWA) eens grondig te herzien.
Albert Heijn onderneemt actie om de instroom te bevorderen. Extra
accent wordt er volgens Albert Heijn gelegd op het werven van nieuwe
collega's. Voorts wil Albert Heijn de mogelijkheden verder bekijken om
de productietijd op te rekken. Zo wordt de druk uit de pieken gehaald.
Albert Heijn vindt dat het rond opleidingen beter moet. Daar zal meer
inzet op worden gepleegd. Dat betekent ook dat de protocolafspraak
voor taalcursussen nu opgepakt gaat worden. Dat heeft een direct
verband met de veiligheid van de medewerkers. Want, als je
communiceren kan, kan je elkaar veel beter sturen en waarschuwen.
Voorts kijkt Albert Heijn naar de optimale procesvoering, waar zijn
verstoringen en waar kunnen ze dat verhelpen en verbeteren. Dat geldt
ook voor de te hoog gestapelde rollies en de te hoge strekken. Volgens
Albert Heijn zijn zij al een tijd bezig om de Teamleider
"mensgerichter" te laten werken. Er moet aandacht zijn voor de
medewerkers. Daar is volgens Albert Heijn ruimte voor, samen met de te
halen productienormen.
CNV Dienstenbond heeft een goed en prettig gesprek gehad met Albert
Heijn over deze problematiek. Echter, daarmee zijn de problemen niet
zomaar opgelost. Geen woorden, maar ook daden! Daarom zullen we scherp
toezien op de acties die Albert Heijn toegezegd heeft en zullen we elk
kwartaal met Albert Heijn spreken over de vorderingen. Er is nog veel
meer over te zeggen, maar CNV Dienstenbond kiest ervoor om dat op
belangrijke punten tijdens de cao-onderhandelingen te doen.
Uiteraard zijn wij wel benieuwd naar jullie reacties of opmerkingen.
Dat kan rechtstreeks naar je bestuurder; Fedde Monsma. Telefoon:
023-5651052, of per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl
CNV Dienstenbond houdt je op de hoogte van de ontwikkelingen over
werkdruk. Dat doen wij voor onze leden, maar ook de niet-leden hebben
daar groot belang bij.
Nieuwe leden krijgen de eerste drie maanden het lidmaatschap gratis.
Bovendien krijgen leden bij het lidmaatschap een gratis
rechtsbijstandsverzekering. Dat scheelt vergeleken met andere
verzekeraars al gauw EUR150,- per maand! Maak uw ongeorganiseerde
collega lid!
Het is altijd prijs met de lid-werft-lidactie van CNV Dienstenbond!
Kijk voor de ledenwerfactie op www.cnvdienstenbond.nl
De cadeaubon t.w.v. EUR 10.00 als welkomstcadeau op de aanmeldingsbon,
is komen te vervallen. In plaats daarvan krijgt het nieuwe lid, bij
het verstrekken van een automatische incasso, de eerste drie maanden
een gratis lidmaatschap aangeboden.
Dienstenbond CNV