Gemeente Waterland

08 september 2008

Uitvoering Wmo in 2007 in het algemeen goed verlopen


1e jaar Wmo geëvalueerd

Sinds 1 januari 2007 is de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Het doel van de Wmo is dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen en mee kan doen aan de samenleving. Met of zonder hulp van familie, vrienden of bekenden. Als er hulp nodig is kan de gemeente ondersteuning bieden in de vorm van hulp bij het huishouden, aangepast vervoer, rolstoelen en woonvoorzieningen. Om te beoordelen of de uitvoering van de Wmo in 2007 goed is gegaan, heeft de gemeente Waterland een evaluatie opgesteld. Conclusie is dat vooral de nieuwe gemeentelijke taak "het verlenen van hulp bij huishouden" in 2007 soepel is verlopen.

In het eerste jaar dat de Wmo van kracht is geworden, heeft de gemeente Waterland zich bij het beleid en de uitvoering van de wet gericht op:

* het verstrekken van voorzieningen

* de participatie van burgers bij het beleid.

De opgestelde evaluatie heeft zich vooral geconcentreerd op deze onderwerpen. Uit de evaluatie blijkt dat de gemeente bij het verlenen van huishoudelijke hulp niet op problemen is gestuit. Aan alle cliënten die deze vorm van hulp ontvingen, kon de hulp vrijwel moeiteloos worden verleend. Nieuwe cliënten ontvingen over het algemeen redelijk snel de benodigde hulp. Bij het verstrekken van overige voorzieningen hebben zich geen noemenswaardige bijzonderheden voorgedaan.
Op het gebied van de participatie is een belangrijke stap gezet. In mei 2007 is de Wmo-raad opgericht. In de Wmo-raad zitten vertegenwoordigers van allerlei doelgroepen binnen de Wmo. De Wmo-raad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders over het Wmo-beleid. De Wmo-raad heeft gelijk vanaf de start zijn taak serieus opgepakt en heeft over drie beleidsonderwerpen waardevolle adviezen gegeven.

Uit de evaluatie komen ook enkele verbeterpunten naar voren. De afhandeling van de aanvragen kan verder worden bespoedigd. Daarnaast ontbreekt momenteel een duidelijke klachtenprocedure, moet het Wmo-loket verder ontwikkeld worden en de Wmo, waaronder de Wmo-raad, meer bekendheid krijgen. De gemeente Waterland zet zich de komende tijd in om deze verbeterpunten uit te voeren.
Voor de evaluatie is overigens gebruik gemaakt van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek onder de gebruikers van de voorzieningen en ervaringen van medewerkers van het loket Wmo. Ook is de Wmo-raad om advies gevraagd.

Het volledige evaluatierapport is vanaf 9 september 2008 te downloaden via de website van de gemeente Waterland, www.waterland.nl. Tevens kunt u de rapportage inzien bij bureau Zorg en Welzijn van de ge-meente. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van dit bureau, bereikbaar onder telefoonnummer 0299-658585.

---