Gemeente Waterland
08 september 2008
Uitvoering Wmo in 2007 in het algemeen goed verlopen
1e jaar Wmo geëvalueerd
Sinds 1 januari 2007 is de gemeente verantwoordelijk voor de
uitvoering van de Wmo. Het doel van de Wmo is dat iedereen zo lang
mogelijk zelfstandig kan blijven wonen en mee kan doen aan de
samenleving. Met of zonder hulp van familie, vrienden of bekenden. Als
er hulp nodig is kan de gemeente ondersteuning bieden in de vorm van
hulp bij het huishouden, aangepast vervoer, rolstoelen en
woonvoorzieningen. Om te beoordelen of de uitvoering van de Wmo in
2007 goed is gegaan, heeft de gemeente Waterland een evaluatie
opgesteld. Conclusie is dat vooral de nieuwe gemeentelijke taak "het
verlenen van hulp bij huishouden" in 2007 soepel is verlopen.
In het eerste jaar dat de Wmo van kracht is geworden, heeft de
gemeente Waterland zich bij het beleid en de uitvoering van de wet
gericht op:
* het verstrekken van voorzieningen
* de participatie van burgers bij het beleid.
De opgestelde evaluatie heeft zich vooral geconcentreerd op deze
onderwerpen. Uit de evaluatie blijkt dat de gemeente bij het verlenen
van huishoudelijke hulp niet op problemen is gestuit. Aan alle
cliënten die deze vorm van hulp ontvingen, kon de hulp vrijwel
moeiteloos worden verleend. Nieuwe cliënten ontvingen over het
algemeen redelijk snel de benodigde hulp. Bij het verstrekken van
overige voorzieningen hebben zich geen noemenswaardige bijzonderheden
voorgedaan.
Op het gebied van de participatie is een belangrijke stap gezet. In
mei 2007 is de Wmo-raad opgericht. In de Wmo-raad zitten
vertegenwoordigers van allerlei doelgroepen binnen de Wmo. De Wmo-raad
geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester
en wethouders over het Wmo-beleid. De Wmo-raad heeft gelijk vanaf de
start zijn taak serieus opgepakt en heeft over drie beleidsonderwerpen
waardevolle adviezen gegeven.
Uit de evaluatie komen ook enkele verbeterpunten naar voren. De
afhandeling van de aanvragen kan verder worden bespoedigd. Daarnaast
ontbreekt momenteel een duidelijke klachtenprocedure, moet het
Wmo-loket verder ontwikkeld worden en de Wmo, waaronder de Wmo-raad,
meer bekendheid krijgen. De gemeente Waterland zet zich de komende
tijd in om deze verbeterpunten uit te voeren.
Voor de evaluatie is overigens gebruik gemaakt van de resultaten van
het klanttevredenheidsonderzoek onder de gebruikers van de
voorzieningen en ervaringen van medewerkers van het loket Wmo. Ook is
de Wmo-raad om advies gevraagd.
Het volledige evaluatierapport is vanaf 9 september 2008 te downloaden
via de website van de gemeente Waterland, www.waterland.nl. Tevens
kunt u de rapportage inzien bij bureau Zorg en Welzijn van de
ge-meente. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de
medewerkers van dit bureau, bereikbaar onder telefoonnummer
0299-658585.
---