De beste Volkswagen Golf aller tijden
(9/8/2008)
Volkswagen introduceert een nieuwe Golf, de beste aller tijden. Het
model is gepositioneerd in de compacte klasse, maar overstijgt de
grenzen van zijn segment; de Golf past iedereen. Dankzij het gebruik
van innovatieve aandrijftechnologie is het gemiddelde
brandstofverbruik tot wel 28 procent gedaald. Alle benzine- en
dieselversies voldoen nu al aan de Euro5-emissienorm.
Met zijn heldere en krachtige design wijst de nieuwe Golf â
verkrijgbaar als twee- en vierdeursmodel en in de uitvoeringen
Trendline, Comfortline en Highline â voor Volkswagen de weg naar de
toekomst. Qua geluids- en inzittendencomfort is de auto een klasse
apart. Met hulpsystemen als de automatische afstandscontrole ACC,
adaptieve onderstelafstemming DCC en Park Assist brengt de Golf
toptechnologie binnen het bereik van velen. Een intelligenter
ESP-systeem, verbeterde crashbestendigheid, zeven airbags inclusief
een knieairbag, antiwhiplash hoofdsteunen (WOKS), gordelsensoren op de
achterste zitplaatsen en dagrijverlichting, dragen bij aan een
verhoogde veiligheid.
Oergenen
Wanneer de nieuwe Golf naast een Golf van de vorige generatie wordt
geparkeerd, is onmiddellijk zichtbaar hoe groot de verschillen zijn.
Het team van Walter deâSilva, Klaus Bischoff en Flavio Manzoni,
creatief leider van het Volkswagen-concern, distilleerde de oergenen
uit de Golf-reeks en gaf er een nieuwe interpretatie aan; alle
carrosseriedelen werden nieuw vormgegeven. Tot de typische
stijlkenmerken van de Golf behoren de onmiskenbare voorzijde van de
eerste generatie. De dakpartij rust, nu net als bij de nieuwe
Scirocco, op een prominent aanwezige schouderpartij. Verantwoordelijk
hiervoor is de gespierde lijn die loopt vanaf de koplampen naar de
achterlichten. Van opzij zorgt deze âkarakterlijnâ ervoor dat de Golf
ook van opzij bezien lager en stoerder op zijn wielen staat.
Geluidsisolatie
De nieuwe Golf blinkt ook uit op het vlak van geluidsisolatie. Een
speciale dempingsfolie in de voorruit en nieuw ontwikkelde portier- en
zijruitafdichtingen zorgen ervoor dat rijgeluiden in veel mindere mate
doordringen in het interieur. Door de nieuw vormgegeven buitenspiegels
is er tevens duidelijk sprake van minder windgeruis. Ook motorgeluiden
dringen dankzij de verbeterde isolatie minder tot het
inzittendencompartiment door.
Stille common-rail dieselmotoren
Medeverantwoordelijk voor de gunstige akoestische eigenschappen van de
nieuwe Golf zijn de bijzonder stille common-rail TDI-motoren. Twee
balansassen (vanaf versie met 103 kW/140 pk) maken een eind aan
ongewenste trillingen. Er staan TDI-motoren gepland met vermogens van
66 kW/90 pk tot 125 kW/170 pk. Ten tijde van zijn marktintroductie is
de nieuwe Golf leverbaar met keuze uit twee 2,0-liter TDI-motoren van
respectievelijk 81 kW/110 pk en 103 kW/140 pk. Alle dieselmotoren zijn
standaard uitgerust met een Diesel Partikel Filter (DPF). De nieuwe
TDI-motoren zijn buitengewoon zuinig. De 110 pk sterke dieselversie
verbruikt slechts 4,5 l/100 km (CO2-uitstoot van 119 g/km), de 140 pk
sterke variant stelt zich tevreden met 4,9 l/100 km (CO2-uitstoot van
129 g/km) â een brandstofverbruik dat circa 0,6 liter lager ligt dan
voorheen!
Zuinige benzinemotoren
Het aanbod aan benzinemotoren omvat ten tijde van de marktintroductie
vier varianten met respectievelijk 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90
kW/122 pk en 118 kW/160 pk. Laatstgenoemde twee motoren zijn voorzien
van een compressor en/of turbo (TSI). Dat neemt niet weg dat alle
benzinemotoren eveneens zeer zuinig met brandstof omspringen. De
instapversie met 80 pk verbruikt slechts 6,4 l/100 km (149 g/km CO2) â
0,5 liter minder dan zijn voorganger. Maar het zijn met name de
TSI-motoren die pas echt uitblinken qua rendement: de nieuwe Golf 1.4
TSI met 122 pk verbruikt 6,2 l/100 km (144 g/km CO2), oftewel 0,1
liter minder dan voorheen. Zelfs de topversie, de 1.4 TSI met 160 pk,
laat voorbeeldige verbruikscijfers zien: 6,3 l/100 km.
Efficiënte DSG-transmissie
Met uitzondering van de instapversies zijn alle benzine- en
dieselvarianten tevens leverbaar met de DSG-transmissie. Afhankelijk
van het maximumkoppel van de gekozen motor wordt hiervoor een 6-traps
of 7-traps DSG-bak gebruikt. De combinatie van TSI-krachtbron en
DSG-transmissie resulteert in een bijzonder laag brandstofverbruik: de
1.4 TSI met 160 pk en 7-traps DSG-bak verbruikt bijvoorbeeld slechts
6,0 l/100 km (139 g/km CO2). Een brandstofbesparing welke 28 procent
lager ligt dan voorheen.
AutoRai