Technische Universiteit Delft
Winglets
door M&C
Promotie van mw. M.J. Reijerkerk: "Aeroelastic model identification of
winglet loads from flight test data"
08 september 2008 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft
Mevrouw Ir. M.J. Reijerkerk | ingenieur luchtvaart en ruimtevaart,
Nederland
promotor | Prof.dr.ir. J.A. Mulder (LR)
coprom. | Dr. Q.P. Chu (UHD-LR)
Aeroelastic model identification of winglet loads from flight test
data
Voor het ontwerp van vliegtuigconstructies kan een hogere mate aan
elasticiteit worden getolereerd, waardoor deze duidelijk lichter
geconstrueerd kunnen worden.
De vliegtuigen van de toekomst kunnen groter worden. Desondanks kunnen
betere prestaties en minder massa worden bereikt. De prestatie van het
vliegtuig kan nog verder worden verbeterd door het gebruik van
winglets of door andere toevoegingen aan het uiteinde van de vleugel.
De steeds groter wordende flexibiliteit in combinatie met de grotere
afmetingen kunnen leiden tot significante verplaatsingen van de
constructie. Door deze grotere verplaatsingen wordt de interactie
tussen de aerodynamica en de structuurmechanica steeds belangrijker.
Doordat de winglets aan het uiteinden van de vleugels zijn geplaatst,
worden hun aerodynamische prestaties duidelijk beïnvloed door de
bewegingen van de elastische vleugel.
Uiteraard moet een veilig en betrouwbaar gebruik van het vliegtuig
worden gegarandeerd en bewezen door middel van geschikte
ontwerpberekeningen.
Het doel van dit onderzoek was een algoritme te ontwikkelen, waarmee
het mogelijk is om elastische effecten op de buitenvleugel te
identificeren binnen de context van belastingsbepaling tijdens
manoeuvres, gebaseerd op de Maximum Likelihood Methode. Het grote
verschil met de benaderingen van bestaande publicaties is dat de
modellen in dit onderzoek baseren op verdeelde lokale data, in plaats
van op het netto effect op de vliegprestaties. Doordat dit veroorzaakt
dat de grootte van de specifieke modellen veel groter moet zijn, wordt
het mogelijk om met de geïdentificeerde modellen een veel
gedetailleerdere interpretatie van de geobserveerde toe- of afname in
de prestaties van het winglet te maken.
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008