Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Ouders en kinderen behoefte aan meer vrije tijd met gezin

Onderzoek van Unox wijst uit: buitenactiviteiten favoriet bij Nederlandse gezinnen

Rotterdam, zondag 7 september 2008 - Het merendeel van de ouders (78%) brengt het liefst zijn vrije tijd door met het gezin. Dit blijkt uit deel 1 van Unox' onderzoek* naar het Nederlandse gezinsleven onder ouders en kinderen. Ook komt naar voren dat ruim de helft van de ouders (55%) en kinderen (60%) meer vrije tijd met het gezin zou willen doorbrengen. De ouders geven aan dat het hebben van (betaald) werk het grootste obstakel vormt om meer tijd aan het gezin te besteden. Bij een vijfde van de respondenten is het huishoudbudget te klein om vaker leuke activiteiten met het gezin te ondernemen. Bij zowel ouders als kinderen staat lekker naar buiten gaan om leuke dingen te doen, zoals fietsen, zwemmen, wandelen en vliegeren, bovenaan de lijst van favoriete (gezins)activiteiten.

Hollands weer
Uit het gezinsonderzoek van Unox blijkt dat twee derde van de Nederlandse ouders (66%) het Nederlandse weerbeeld, waarbij wind een bijna constante factor is, niet erg of juist heerlijk vindt. Lekker uitwaaien, schone lucht en de wind door je haren voelen zijn veelgenoemde redenen waarom ouders het fijn vinden dat het in Nederland flink kan waaien. Op de vraag waar de wind vandaan komt, antwoorden kinderen onder meer 'uit de gaatjes tussen de wolken', 'uit de ruimte' en 'van de Noordpool'.

Vliegeren
Weerman Piet Paulusma snapt wel waarom zoveel Nederlanders van de wind houden: 'Met een gemiddelde zuidwestenwind, kracht 3, is Nederland een windland bij uitstek. Niet alleen lekker om af en toe uit te waaien op het strand of in het bos. De wind in Nederland is ook ideaal om leuke oer-Hollandse activiteiten te ondernemen, zoals vliegeren of zeilen', aldus Paulusma. Samen vliegeren op het strand blijkt dan ook behoorlijk populair bij zowel ouders als kinderen. 69% van de ouders geeft aan wel eens te hebben gevliegerd met zijn kind(eren). Vliegeren vinden kids cool en als het goed waait is vliegeren zelfs de meest favoriete buitenactiviteit, gevolgd door het tegen de wind in lopen en leunen. Ouders vinden vliegeren vooral leuk omdat je het buiten in de natuur doet (43%) en omdat ze hun kinderen hiermee een groot plezier doen (40%). Naast vliegeren zelf, is de voorpret minstens zo leuk. Een derde van de ouders geeft aan wel eens samen met zijn kind een vlieger in elkaar te knutselen.

Sociale band en buiten
Het versterken van de sociale band met de andere gezinsleden vinden ouders duidelijk het belangrijkste aan het ondernemen van leuke activiteiten met hun kinderen. Ten tweede vinden ouders het belangrijk dat ze tijdens het ondernemen van activiteiten hun kind iets meegeven waarvan ze kunnen leren. Op de derde plaats geven ouders in het gezinsonderzoek van Unox aan dat het van belang is dat de activiteit buiten in de natuur kan plaatsvinden.

Eerste Hollandse Vliegerdag van Unox Knaks
Zoals het onderzoek uitwijst, is vliegeren nog steeds razend populair bij Hollandse kids. Daarnaast staan het gezin, lekker actief buiten zijn en oer-Hollandse gebruiken centraal bij Unox Knaks. Om deze redenen organiseert Unox Knaks voor kinderen en hun ouders vandaag de allereerste editie van de Hollandse Vliegerdag. Naar verwachting komen vandaag honderden ouders en kinderen lekker vliegeren en uitwaaien op het strand van Scheveningen. U en uw kinderen zijn van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.

Datum: zondag 7 september 2008
Tijd: 13.00 - 16.00 uur
Locatie: strand van Scheveningen, nabij de vuurtoren Mis het niet: om 14.30 uur laten alle vliegeraars tegelijk hun vlieger op

Unox Knaks zonder kunstmatige geur- en smaakstoffen 'Lekker uitwaaien met Unox Knaks' is onderdeel van de Eerlijk is Heerlijk-campagne, waarbij de fabrikant haar producten tegen het licht houdt en waar mogelijk kunstmatige toevoegingen vervangt door natuurlijkere ingrediënten. Unox Knaks zijn vanaf nu verkrijgbaar zonder kunstmatige geur- en smaakstoffen. De aangepaste Unox Knaks zijn herkenbaar aan het logo 'Zonder kunstmatige geur- en smaakstoffen'. Na de eerdere introducties van de aangepaste rookworsten, Unox Soep in Zak-varianten en Knaks volgen op termijn ook andere producten uit de portfolio van Unox.


* Onderzoek uitgevoerd door Direct Research.nl onder 625 ouders en 505 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Half november wordt het tweede deel van het grote Unox-onderzoek naar het Nederlandse gezinsleven onder ouders en kinderen gepresenteerd.


- EINDE PERSBERICHT-

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht