Ingezonden persbericht
Persbericht tentoonstelling 'Meesters uit de Vechtstreek'
De afgelopen jaren is er in de kunstgeschiedenis steeds meer aandacht gekomen voor specifieke plaatsen en streken die een grote aantrekkingskracht op kunstenaars hebben uitgeoefend. De Vechtstreek is in al deze aandacht jammergenoeg achtergebleven. Toch zijn in dit schilderachtige rivierengebied tussen Utrecht en Amsterdam in de loop der eeuwen veel kunstenaars actief geweest. Dit vormde voor ons aanleiding om aan die streek, waar ook onze kunsthandel Pygmalion gevestigd is, dit najaar uitgebreid aandacht aan te besteden met de tentoonstelling 'Meesters uit de Vechtstreek'.
De Vechtstreek is bekend geworden als het gebied waar in de 17e eeuw veel rijke kooplieden uit Amsterdam hun buitens en heerlijkheden lieten bouwen Zij waren trots op hun grote huizen en lieten hun rijkdom graag vereeuwigen door kunstenaars. Een voorbeeld is het boek "De Zegepralende Vecht" (1719), later uitgegeven onder de titel "De Vechtstroom van Utrecht tot Muyden"(1791) door de graficus Daniel Stoopendael (1650-ca.1740), waarin 102 gravures van huizen en tuinen langs de rivier de Vecht zijn opgenomen en waarvan wij een prachtig gebonden exemplaar tonen.
Tot begin negentiende eeuw bleek dit genre zeer gewild. Petrus Johannes Lutgers (1808-1874), wonende te Loenen aan de Vecht, was als landschapsschilder gespecialiseerd in riviergezichten. Op de tentoonstelling zijn verschillende van zijn romantische vergezichten te zien. Maar zijn grootste faam verwierf Lutgers met zijn tekeningen en schilderijen naar bestaande buitenhuizen en met zijn serie topografische litho's, "Gezichten aan de rivier de Vecht", voorstellende de buitenplaatsen en dorpen van Nederhorst den Berg tot Zuilen.
Een van de leerlingen van Lutgers was de jonge Nicolaas Bastert (1854-1939), geboren op de niet meer bestaande buitenplaats 'Otterspoor', gelegen aan de Vecht bij Maarssen. Na zijn opleiding bij Lutgers ging Bastert naar de Rijksacademie in Amsterdam om zich in 1881 weer in de Vechtstreek te vestigen, in Breukelen. In deze omgeving schilderde hij veel polders en riviergezichten; impressionistische schilderijen, waar hij na verloop van tijd veel succes mee oogstte. Dit had mede tot gevolg dat hij een prachtig buiten kon huren, 'Rupelmonde' bij Nieuwersluis. De Vecht bracht Bastert echter niet alleen plezier. In 1906 schreef hij 'De Vecht stroomt door de straat, waarin wij paling vangen.' En drie jaar later moest hij zijn atelier leegpompen, waarin meer dan een meter water stond. Toch bleef hij de Vechtstreek trouw. Toen 'Rupelmonde' te groot begon te worden verhuisde hij in 1922 naar het huis 'Rustlust' in Loenen aan de Vecht, waar hij tot zijn dood zou blijven wonen.
Fredericus Jacobus van Rossum du Chattel (1856-1917) wordt eveneens geassocieerd met de rivier de Vecht. Hij behoort tot de tweede generatie van de Haagse School. Steeds op zoek naar nieuwe inspiratie verhuisde Du Chattel regelmatig en in 1884 vestigde hij zich voor drie jaar in Vreeland nabij Loenen aan de Vecht. Hier ontstonden zijn belangrijkste werken, grote schilderijen, die gekenmerkt worden door waterpartijen, vaak in het schemerlicht, veelal omzoomd door hoge boompartijen en heesters.
Een bijzondere plaats is ingeruimd voor een aantal aquarellen van tuinen door H.M. Heek. Zijn signatuur is in het verleden altijd verkeerd gelezen als 'H. van Heek' en om die reden was er tot op heden weinig over hem bekend. Bij nauwkeurige beschouwing zag ik echter dat hij zijn initialen aan elkaar vast schreef en de letter M, voor èn achter samenvallend met een H, al die jaren als een V was gelezen. Toen dit duidelijk was bleek het vast te stellen dat het hier om de in 1883 geboren Hendrik Man Heek ging, die in Maarssen een boekhandel en uitgeverij dreef en daarnaast, uiterst nauwkeurig, de omgeving van dit dorp had vastgelegd in gedetailleerde aquarellen.
Ook de moderne kunst is vertegenwoordigd met kunstenaars als Willem van Leusden, Gerarda Rueter, Jaap Hillenius en vele anderen, want de Vechtstreek is tot op de dag van vandaag een prachtig gebied, dat velen inspireert. Komt u zelf maar kijken.
Duur tentoonstelling: 7 september t/m 14 december 2008
Adres: Pygmalion Beeldende Kunst
Langegracht 44 te Maarssen
Openingstijden: Vrijdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur
& op afspraak
Tel.: 0346-556736
Website: www.pygmalion-art.com
---- --