3 September 2008
Terugblik podiumplaats Tom Coronel op Oschersleben
Inmiddels hebben Tom Coronel, SEAT Team Holland en SunRed Racing van
alle kanten de nodige felicitaties ontvangen voor de fraaie
podiumplaats die Tom Coronel. Het succes is door alle betrokkenen dan
ook op gepaste wijze gevierd. In de paddock klonken overal felicitatie
kreten en zelfs een welgemeend applaus als Coronel langsliep, niet
alleen van de fans maar ook van andere teams, pers en andere coureurs.
Het is duidelijk dat iedereen Tom het langverwachte succes gunt. Als
terugblik hebben we hieronder nog het persbericht dat na afloop van de
race is opgemaakt. Verder maakte de RTL GP crew als altijd weer een
aantal mooie beeldverslagen.
Klik hier om naar de Video site van RTL GP te gaan.
Een uitgebreid verslag van het WTCC weekend in Oschersleben is te zien
bij RTL GP op zondag 6 september van 16:00 tot 16:30 (na de Grand Prix
van België) op RTL 7. Het programma wordt herhaald op zaterdag 13
september van 13:25 tot 13:55 en uiteraard ook terug te zien via de
website van RTL.
Foto: FIA WTCC
PODIUM VOOR SEAT-COUREUR TOM CORONEL IN FIA-WTCC RACE OSCHERSLEBEN
De langverwachte podiumplaats voor Tom Coronel in het FIA-WTCC is een
feit. Met zijn door Sunred geprepareerde SEAT Team Holland Leon TFSi
bekroonde de Nederlander een sterk weekend op het circuit in het
Duitse Oschersleben met een tweede plaats. De eerste race eindigde hij
als zevende, na een voor hem bewogen training. Tom Coronel realiseerde
immers zowel in de vrije als de officiële trainingen klasseringen
binnen de Top 5. Hij stond zelfs als vierde in het
kwalificatieresultaat. Op het moment dat hij wilde wegrijden na een
steekproefcontrole van de officials, wilde de auto niet aanslaan op de
accustroom en aanvankelijk werd hij om die reden naar de laatste
plaats van de startgrid verwezen. Protest bracht enige nuancering in
deze zware straf en zette hem vijf plaatsen terug. Zo werd de vierde
startplek een negende en vormde daarmee een veel betere
uitgangspositie voor de beide races. Op basis van de nu behaalde
resultaten bezet Tom Coronel de 14e plaats in het kampioenschap met
een totaal van 24 punten.
Foto: FIA WTCC
De vreugde van Tom Coronel op het podium na de tweede race was de
bekroning op de vele inspanningen in het FIA-WTCC. Lachend en
opgelucht vertelt hij: ´De auto was super. Ze hadden de motor op
meerdere punten verbeterd, de luchtinlaat gewijzigd en zo nog wat
kleine dingen veranderd die ´m net wat sneller maakten. Ik wist dat
als het moest gebeuren het hier moesten en het was dan ook een grote
teleurstelling toen dat er in de eerste vrije training niet uitkwam.
Ondanks de verwachtingen deed de motor het nog niet optimaal. Het leek
wel of er een schakelaar in zat die aan en uit ging. Iets dat in de
tussenliggende tijd door de Sunred technici werd verholpen, waardoor
het in de tweede sessie een stuk beter ging. Ik kon de auto optimaal
benutten en kwam als derde uit die strijd. In mijn eerste ´outing´ van
de kwalificatie ging ik nog een keer in het rond, maar daarna kwam ik
langs de pits en zag op mijn bord een P3 staan. Een derde plaats, die
later een vierde zou worden, maar nog steeds erg goed. Tijdens die
training moest ik ook een keer naar de technische controle voor een
weging en een vaststelling van de wagenhoogte. Na afloop duwen ze je
dan van de weegschalen en moet je op eigen kracht uit die zone rijden.
Dat lukte niet direct en ik werd dus weggeduwd. Later hoorden wij dat
mijn snelste rondetijd om die reden werd afgenomen, waardoor ik
terugviel naar een laatste startplaats, omdat ik mijn banden had
gespaard en dus weinig andere snelle ronden had gereden. Later bleek
dat dit een andere rijder ook al eens was overkomen en hij werd toen
vijf plaatsen teruggezet. Ik kreeg uiteindelijk ook die straf en
startte dus als negende. In de beginfase zat ik tussen de SEAT Leon
diesels van de fabriek en werd geacht die te respecteren. Dat
verklaarde mijn elfde positie in het begin. Later maakten enkele van
die rijders fouten waardoor ik naar een zevende plaats klom en daarmee
een prima positie voor de tweede race had. Nu is bekend dat wij met
een staande start slecht wegkomen en ik was dan ook blij dat ik in de
eerste meters nog een tikje meekreeg en daarmee vooraan bleef rijden.
Bij andere klassen had ik gezien hoe je het beste door die eerste
bocht kon komen en dat bleek ook goed te werken. In de tweede en derde
bocht zag ik dat ik de nodige voorsprong op de rest had. Ik hield de
druk op (de aan de leiding rijdende-red.) Porteiro hoog, maar kwam er
niet voorbij, hoewel ik sneller was. Dus denk je dan aan de tweede
plek en neem je die beker mee naar huis. Het is mijn beste resultaat
ooit in deze klasse, dus dat is prachtig!"
Tom Coronel