Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 5 september 2008

Offerte parkeergarage Schelphoek te duur: college stelt alternatieven voor

Een openbare parkeergarage in het havenkwartier Schelphoek met 500 extra parkeerplaatsen voor binnenstadbezoekers zou ruim 35 miljoen euro moeten kosten. Het college van burgemeester en wethouders heeft de aanbiedingen van BAM Vastgoed laten toetsen op marktconformiteit waaruit blijkt dat deze te duur zijn en adviseert de gemeenteraad het eindbod niet te accepteren. Omdat het college desalniettemin tijdig wil inspelen op de voorziene groei van de parkeerdruk in de binnenstad - en in het bijzonder het oostelijk deel daarvan - worden alternatieve oplossingsrichtingen voorgesteld.

Oplossingsrichtingen
Het college wil met de gemeenteraad deze vier oplossingsrichtingen afwegen. Achtereenvolgens gaat het om het alternatief van een kleinere garage (plm. 400 plaatsen) op de Schelphoek zonder strikte scheiding tussen bewoners- en bezoekersparkeren, een nader onderzoek naar de haalbaarheid van een ondergrondse parkeervoorziening op een andere plek aan de oostzijde van de binnenstad, het versnellen van de uitbreiding van de Singelgarage en/of het versterken van de samenwerking met bestaande private aanbieders van parkeervoorzieningen, bijvoorbeeld op Overstad.

Nieuwe parkeergarage aan oostkant
Bij de planontwikkeling van de Schelphoek tot havenkwartier (2001) leek zich een kans voor te doen om hier een ondergrondse parkeervoorziening voor bezoekers aan de binnenstad te realiseren. BAM Vastgoed moet hier al een ondergrondse garage bouwen voor de nieuwe bewoners van havenkwartier Schelphoek. Dit leek prima te combineren met de wens van het gemeentebestuur om de binnenstad van Alkmaar aantrekkelijk en bereikbaar te houden door aan de oostkant een nieuwe parkeergarage te bouwen.

Risico van ongeoorloofde staatssteun
Met de projectontwikkelaar wordt sinds april 2003 gesproken over de uitgangspunten, het programma van eisen en de kosten van deze parkeergarage. Op 4 september jl. kwam BAM Vastgoed na maandenlange onderhandelingen met het eindbod. Dit eindbod is volgens het college onvoldoende marktconform waardoor de gemeente het risico loopt van ongeoorloofde staatssteun als hierop wordt ingegaan.

Financiering
Bovendien zouden de parkeertarieven in de hele stad alleen al door de Schelphoekgarage met zo'n 40% moeten stijgen. Als de gemeenteraad deze tariefsstijgingen nog enigszins binnen de perken zou willen houden, zouden voor de Schelphoekgarage waarschijnlijk miljoenen euro's per jaar nodig zijn uit de algemene middelen. Dat legt volgens het college een te groot beslag op de gemeentelijke begroting. Andere noodzakelijke investeringen in bijvoorbeeld sociale woningbouw, cultuur, onderwijs, welzijns- en sportvoorzieningen en sociaal beleid zouden erdoor onder druk komen te staan.

Moeizame onderhandelingen
Omdat BAM Vastgoed de eigenaar is van de grond waar de parkeergarage is gepland, is de gemeente van deze projectontwikkelaar afhankelijk voor de ontwikkeling en bouw van de parkeergarage. De onderhandelingen zijn stroef verlopen. Het college heeft zich tot het uiterste ingespannen om van BAM Vastgoed een acceptabele aanbieding te krijgen. Bij de toetsing van de aanbiedingen zijn voortdurend onduidelijkheden, onvolkomenheden en lacunes gebleken. Het college komt op basis van het oordeel van interne en externe deskundigen tot de conclusie dat de aanbieding van BAM Vastgoed te ver boven een normaal marktniveau ligt.

Bespreking in raad
De Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer bespreekt het onderwerp op donderdag 18 september.


Noot voor de redactie;