Transformatie van IT binnen zorginstellingen noodzakelijk voor meer innovatie en kostenbesparingen Onderzoek HP: andere kijk op IT en meer samenwerking voorwaarden voor betere zorgsector

AMSTELVEEN, 5 september 2008 - IT-afdelingen van zorginstellingen en overige organisaties moeten hun IT afdelingen fundamenteel anders inrichten om alle op hun afkomende innovaties beter het hoofd te kunnen bieden. Kern van de verandering is de transformatie naar het model van een dienstverlener, met aan de technologiekant de overstap naar de principes van het 'Next Generation Datacenter'. Dit zal leiden tot meer innovatie in de zorg, grote kostenbesparingen en verhoging van de kwaliteit van de IT-dienstverlening.

Dat blijkt uit onderzoek van HP bij het Erasmus MC in Rotterdam, uitgevoerd door DNV-CIBIT. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in het eindrapport "De IT-afdeling als dienstverlener".

Dienstverlenende IT-afdeling

"IT is nu niet langer een ondoorzichtig en complex product dat nooit genoeg budget lijkt te krijgen en te veel aandacht vraagt, maar een dienst die naar behoefte en tegen marktconforme prijzen en niveaus van betrouwbaarheid en beschikbaarheid kan worden afgenomen," zegt Hans Daniels, Algemeen Directeur HP Nederland. "De IT-afdeling moet daarbij op dezelfde manier aangestuurd worden als elke andere kritische businessunit." Dat begint in het datacenter; veel organisaties, waaronder zorginstellingen, kennen momenteel een datacenter dat bestaat uit een inefficiënte en riskante verzameling van losse componenten. De verandering naar een centraal subsysteem, waarin de automatisering zelf zo veel mogelijk geautomatiseerd is, is een voorwaarde voor de transformatie naar een moderne IT-afdeling. Daniels: "Uit gesprekken met onze relaties blijkt dat ook zij de noodzaak van deze transformatie zien, maar dat zij moeite hebben om de voordelen ervan te kwantificeren en te beoordelen op basis van formele methoden en technieken."

Kostenbesparingen bij het Erasmus MC

Uit het onderzoek bij het Erasmus MC blijkt dat een NGDC in staat is infrastructuurdiensten aan te bieden tegen lagere totale kosten en hogere niveaus van betrouwbaarheid, beschikbaarheid en beveiliging. In vergelijking met de huidige werkwijze (op basis van hoog beschikbare storagecapaciteit) kan het Erasmus MC met een NGDC 245 duizend euro per jaar besparen op het benutten van servers en storage. De kosten van applicatie hosting dalen met 269 duizend euro per jaar.

De kostenbesparingen en andere voordelen worden nog groter wanneer het Erasmus MC gaat samenwerken met andere instellingen uit Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Door consolidatie van de individuele IT-infrastructuurdiensten in een 'shared' NGDC wordt het mogelijk veel robuustere technologieën in te zetten dan een individueel ziekenhuis zich ooit zou kunnen veroorloven. Hierdoor kunnen zorginstellingen sneller en beter innoveren.

Andere aspecten, zoals het verregaand automatiseren van de automatisering, zijn buiten beeld gelaten. Juist de inzet van dit soort hulpmiddelen ligt binnen het bereik van een shared NGDC, zodat er uiteindelijk nog veel meer bespaard kan worden op resources.

Meer samenwerking en andere kijk op IT-kosten

Tevens roept het rapport zorginstellingen op tot:


1. Meer onderlinge samenwerking:


- In samenwerking met andere zorginstellingen inkopen van de diensten van een NGDC levert schaalvoordelen op.


- Meer samenwerking met externe partijen (ook buiten de zorgsector) op het gebied van ICT-innovatie, zodat zorgverleners zich kunnen concentreren op medische innovaties.


2. Het omarmen van een andere kijk op de kosten van IT-projecten:


- Gebruikmaken van activity based costing. Realistische kostprijscalculaties van IT-diensten kunnen worden gebruikt om de afdelingen te confronteren met de werkelijke kosten van de afgenomen IT-diensten.


- Intern doorbelasten van de IT-kosten. Dit biedt de mogelijkheid om het rendement van bepaalde diensten en dienstcomponenten zichtbaar te maken, hetgeen van belang kan zijn bij het toewijzen van schaarse resources of bij het inzichtelijk maken van verborgen en onbedoelde subsidiestromen tussen afdelingen, tussen diensten of zelfs tussen klanten.


- Beprijzing van de IT-diensten. Dit biedt de mogelijkheid om op een verantwoorde wijze te kiezen tussen alternatieven.

Voorwaarden voor succes

Een belangrijke voorwaarde voor een geslaagde overgang van het projectgedreven model naar het dienstverleningsmodel, is dat de IT-middelen onteigend worden en aan de IT-afdeling in eigendom worden gegeven. Ook moeten werkprocessen veranderd worden. Een upgrade is bijvoorbeeld geen project meer maar een normale onderhoudsactiviteit en liefst een die zo veel mogelijk geautomatiseerd wordt uitgevoerd.

Over het onderzoek
Adviesbureau DNV-CIBIT heeft in opdracht van HP onderzocht welke kwantificeerbare voordelen verbonden zijn aan de transformatie van IT van projectorganisatie naar een dienstverlener met een NGDC. DNV-CIBIT heeft respectievelijk met behulp van het ABC-kostenmodel de kosten van het huidige datacenter van Erasmus MC berekend (en de resultaten ervan gevalideerd bij Erasmus MC); met hulp van software van HP een schatting gemaakt van de TCO van de huidige situatie; de technologie van HP bij het ontwerp van de toekomstige situatie op hoofdlijnen afgestemd op de automatiseringsbehoefte van Erasmus MC; de schatting van de toekomstige werkwijze volgens Alinean vertaald naar de organisatiespecifieke situatie van Erasmus MC.

Over HP
HP, 's werelds grootste technologiebedrijf, maakt het gebruik van technologie eenvoudiger voor al haar klanten - van de individuele consument tot de grootste multinational. Het portfolio omvat printing en personal computing producten, IT services, software en IT oplossingen. HP heeft op 26 augustus 2008 de overname van EDS voltooid.

Meer informatie over HP (NYSE: HPQ), inclusief links naar RSS feeds, is te vinden op www.hp.com.

Contactpersonen voor de redactie:

Hewlett-Packard
Herbert Wormgoor
06 - 52494265
Herbert.wormgoor@hp.com

of

Hill & Knowlton
Kalle Siebring
020 - 404 47 07
ksiebring@hillandknowlton.com