Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Heerlen, 5-9-2008

Europese steun voor doortrekken intercity Heerlen-Aachen

E 1,5 miljoen voor economische structuurversterking van Parkstad

Parkstad Limburg, Aachen en de Aachener Verkehrsverbund hebben samen met hun vervoerspartners de NS en de Deutsche Bahn europese subsidie aangevraagd voor het doortrekken van de bestaande intercityverbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen. Met succes, want deze aanvraag is goedgekeurd. Dit betekent E 1,5 miljoen subsidie van Europa. De gemeente Heerlen neemt de co-financiering (ook nog eens E 1,5 miljoen) voor haar rekening. Hiermee krijgt de ontwikkeling van deze grensregio tot euregionaal kennis- en hoogwaardig technologisch knooppunt een enorme impuls.

De E 1,5 miljoen voor het doortrekken van de bestaande IC-verbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen maakt deel uit van een veel grotere aanvraag. De bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (eu)regio's hebben onder leiding van de gemeente Eindhoven met het Interreg IV-B "RoCK-project" (Regions of Connected Knowledge) E 6,5 miljoen europese subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van de kennis-as Eindhoven-Aachen.

Onderzoek: IC-verbinding met Duitsland via Heerlen-Aachen winstgevend Deze succesvolle aanvraag is mede tot stand gekomen door een businesscase, die aantoonde dat het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland over Heerlen 120% kostendekkend is. Deze businesscase hield een gezamenlijk onderzoek in met de gemeente Eindhoven naar het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland via de lijnen Heerlen-Aachen en Venlo-Düsseldorf. De lijn Heerlen-Aachen liet een meer dan sluitend resultaat zien.

Europese en euregionale steun brengen Parkstad dichter bij Aachen-Köln-Düsseldorf Op 31 maart ondertekenden de ministers van Verkeer, de heren Eurlings en Wittke (van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen), alsmede de overige betrokken vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse autoriteiten en vervoerders deze businesscase. Daarnaast werd er op 30 juni een euregionale overeenkomst voor het grensoverschrijdend openbaar vervoer door alle betrokken partijen (onder andere de ministeries en de provincies) ondertekend, waarin ook inspannings-verplichtingen voor dit gebied staan geformuleerd. Belangrijke stappen die Parkstad en Aachen nog verder verbinden en Parkstad via Aachen rechtsreeks aansluiten op de hogesnelheidslijn Köln, Düsseldorf en andere grootstedelijke regio's over de Duitse grens.

Verbinding naar Aachen biedt Parkstad nieuw economisch perspectief In Aachen worden de komende jaren forse investeringen gedaan in twee nieuwe campussen van de technische hogeschool, de RWTH, die onlangs is uitgeroepen tot exellenz Universität door de Duitse staat. De nieuwe campussen Melaten en Westbahnhof worden aan de rand van de stad gebouwd. Voor Parkstad opent dit de mogelijkheden om Avantis als derde campus aan te haken en zo met Aachen deze regio tot een euregionaal kennisknooppunt te ontwikkelen. Een knooppunt dat kennis, technologie, nieuwe energie en medisch specialisme van het hoogste niveau bundelt en letterlijk met elkaar verbindt. De europese steun voor het doortrekken van de IC-verbinding naar Aachen en de inspanningen om de lightrail-verbinding Heerlen-Aachen via Avantis te laten lopen, zijn van cruciaal belang voor deze ontwikkeling. Een ontwikkeling die alleen al aan Duitse kant 15.000 nieuwe banen creëert.

Reactie Parkstadbestuur

Het Parkstadbestuur acht de Europese steun van groot belang voor de verdere structuurversterking van de regio en de samenwerking met Aachen. Zij ziet hierin de erkenning voor het belang van de ontwikkeling van sterke grensregio's en rekent op verdere steunverwerving, ook landelijk, samen met de provincie Limburg.

De 4 prioritaire projecten van de regio Parkstad Limburg (die als plan van aanpak van het Grensoverschrijdend Openbaar Vervoer deel uitmaken van de strategische Parkstad-agenda):


1. Passeerspoor Landgraaf en uitbouw station Herzogenrath Dit is een eerste stap om de al bestaande capaciteitsproblemen op dit niet geëlektrificeerd enkelsporig baanvak op te lossen en een belangrijke voorwaarde voor het doortrekken van de genoemde IC-verbinding. De provincie heeft inmiddels E 5 miljoen toegezegd voor de aanleg van het dubbelspoor. En van Duitse zijde is E 5,6 miljoen ter beschikking gesteld voor de uitbouw van het station Herzogenrath.
2. IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen
De genoemde businesscasestudie met een meer dan sluitend resultaat (120%) ligt op tafel en biedt ook oplossingen op technisch vlak. Er is steun vanuit vele kanten en ook de vervoerders werken mee aan het project. De Interreg IV-B aanvraag is inmiddels goedgekeurd. Parkstad gaat nu samen met de partners aan de slag.
3.Verbinding (Maastricht -) Heerlen - Kerkrade - Avantis - Aachen Er is al een groot potentieel aan grensoverschrijdende verplaatsingen tussen Kerkrade en Aachen van rond de 10.000 per dag maar op dit moment nog een onvoldoende OV-verbinding. Een quickscan en een verder gaande dienstregelings- en infrastructurele studie laten duidelijk zien dat de verbinding haalbaar is. Parkstad, Avantis en de RWTH worden hiermee optimaal met elkaar verbonden en goed aangesloten op het HST station Aachen. En er komt meer capaciteit beschikbaar op het hoofdspoornet.
4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen - Herzogenrath Deze laatste stap betekent een duurzame oplossing voor een betrouwbare exploitatie van zowel de doorgetrokken IC-verbinding als het regionaal personen- en alsmaar groeiend goederenvervoer over het spoor. De bedoeling is dit stap voor stap aan te pakken en te beginnen met het stuk Heerlen - Landgraaf.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Lysbeth den Dulk, communicatie-adviseur Parkstad Limburg 045 - 5700174, 06 54 77 33 97

De tekst van dit persbericht is integraal opgenomen op de website: www.parkstad-limburg.nl


---- -- RWTH Aachen University Campus
en de toekomstgerichte ontwikkeling
van het grensoverschrijdend OV

Campus Exzellente Partnerschaft
Forschen. Lernen. Entwickeln. Leben.

Der RWTH Aachen Campus ­ Marketing für den Innovationsstandort Aachen Prof. Dr.-Ing. Günther Schuh Aachen © RWTH
Campus

Stärken stärken: die Einzigartigkeit der RWTH sind ihre Großinstitute

RWTH Aachen ­ Ingenieurforschung mit Weltruf ­ Exzellenz RWTH Aachen: Zukunftskonzept ,,RWTH 2020: Meeting Global Challenges" ­ 3 Exzellenzcluster, 1 Graduiertenschule ­ 262 Institute, davon 20 Großinstitute ­ 4 Fraunhofer Institute ­ 12 An-Institute E.ON
Keine andere Universität in Europa hat mehr anwendungsorientierte Großinstitute als die RWTH Aachen
© RWTH Seite 7 Campus

RWTH Aachen Campus ­ bis zu 15 Cluster

Energietechnik Informations- und Kommunikationstechnologie

Future Fuels Ultra Advanced & High- Speed Plastics Metals Tailor-made Mobile Technology chemical Communi-
products cation Car Heavy Duty Chipless Communi- Powertrain Forming cation Energy
Generation
and Aluminium Production Medical Conversion Engineering Logistics Engineering Technologies
On High Optical Way Fibre-based Devices Powertrain Materials Future
Internal Integrative Surface Combustion Production N.N. Engineering Engines Technology
Automobiltechnik Produktionstechnik Werkstofftechnik © RWTH Seite 14 Campus

RWTH Aachen Campus umfasst ca. 2,5 Quadratkilometer

Der RWTH Aachen Campus umfasst eine Fläche von ca. Areal Melaten Areal Westbahnhof 2,5 km². ca. 270.000 m² ca. 276.000 m²
Der RWTH Aachen Campus ist damit einer der größten technologie-orientierten Campus-Bereiche Europas! Ideale Verbindung der RWTH Zentren ­ Innenstadt ­ Königshügel ­ Melaten © RWTH Seite 16 Campus

RWTH Aachen Campus I ­ Westbahnhof

Skizze: RKW Rhode Kellermann Wawrowsky, Düsseldorf © RWTH Seite 17 Campus

RWTH Aachen Campus II ­ Melaten

Skizze: rha reicher haase + associierte, Aachen
© RWTH Seite 18 Campus

Der RWTH Aachen Campus entsteht in drei Etappen

2008 2009 - 2010 2010 - 2012 2013 -2014

Start Etappe I ­ 6 Cluster Etappe II ­ 4 Cluster Etappe III - Wachsen Gründung der Melaten Westbahnhof Wachsen und Verdichten Campus GmbH Erschließung und Erschließung und auf 15 Cluster Bebauung Bebauung in Melaten und Westbahhof Westbahnhof
­ 6 Cluster ­ 4 Cluster ­ Büros Erwerb
­ Erste Infrastruktur ­ Erste Infrastruktur ­ Labore Melaten ­ Werkstätten Bebauungsplan Westbahnhof ­ High Tech Produktion 30 % Letter of ­ ... ­ Entwidmung durch
Intent für DB AG Weitere Infrastruktur mindestens ­ Bebauungsplan ­ Kongresshalle 6 Cluster bis ­ Erschließung ­ Bibliothek Dez. 2008 ­ Hotels 30% Letter of Intent ­ ... für weitere 9 Cluster
© RWTH Seite 19 Campus

RWTH Aachen Campus ­ Westbahnhof
276.000 m², Baubeginn 2011

6 Cluster
Büros, Labore, Hallen,High-
Tech-Produktion
Zentrale Einrichtungen
Kongress-, Messezentrum
Bibliothek
Kinderbetreuung
Gastronomie
Hotel
Einkaufen
Dienstleistung/ Service
Skizze: RKW Rhode Kellermann Wawrowsky, Düsseldorf © RWTH Seite 20 Campus

RWTH Aachen Campus ­ Melaten
270.000 m², Baubeginn 2009

9 Cluster
Büros, Labore, Hallen, High-
Tech-Produktion
Zentrale Einrichtungen
,,Campus Tor"
Weiterbildungszentrum
Wohnen
Kinderbetreuung
Gastronomie
Hotels
Einkaufen
Dienstleistung/ Service
Skizze: rha reicher haase associierte, Aachen
© RWTH Seite 21 Campus

De toekomst is al begonnen

Eerststeenlegging van het
EON Energy Research Center Aachen heeft
een maand geleden plaatsgevonden

Grensoverschrijdend OV - de huidige situatie


- er is al veel bereikt
(euregiobahn, nieuwe haltes Eygelshoven-Markt en Heerlen-De Kissel, Busstation Heerlen in aanleg, binnenkort start In de Cramer)
- er is al veel bestudeert
(diverse studies en business-cases m.b.t. passagierspotentieel, technische, wettelijke en financiele randvoorwaarden, resultaten: het grensoverschrijdend OV kann en moet beter om de economische sterkte en positie van de regio te versterken, er is voldoende potentieel)

- er is steun
(samenwerkingsovereenkomst IC Eindhoven - Duitsland, Intentieverklaring EMR, AVV-Net 2015)

De 4 prioritaire projecten voor de Parkstad


1. Passeerspoor Landgraaf en uitbouw station Herzogenrath
2. IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen
3. Avantis-Verbinding
4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen - Herzogenrath

Passeerspoor Landgraaf

Eerste stap, om al bestaande capaciteitsproblemen op dit niet- geelektrificeerd enkelsporig baanvak toekomstvast op te lossen. Provincie heeft 5 miljoen ter beschikking gesteld. Op duitse kant inmiddels 5,6 miljoen ter beschikking voor uitbouw station Herzogenrath.

IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen - Aachen

Business-Case studie met meer dan sluitend resultaat (120%) ligt op tafel.
Er is steun vanuit bijna alle kanten (MinVenW, MBV NRW, AVV, Eindhoven, NS, DB). Het is bedrijfseconomisch en technisch haalbaar. Interreg IV-B aanvraag ingediend.

Avantis-Verbinding

Groot potentieel tussen Kerkrade en Aachen (rond 10.000 grensover- schrijdende verplaatsingen per dag) Quick-Scan en diepgaande
dienstregelings- en infrastudie laten zien, dat de verbinding haalbaar is. Directe verbinding tussen PSL, Avantis en de RWTHcampus.
Meer capaciteiten op het
hoofdspoornet.

Dubbelspoor en elektrificatie Heerlen - Herzogenrath

Duurzame en toekomstvaste oplossing m.b.t. een betrouwbare exploitatie van zowel de IC- verbinding als het regionaal spoorvervoer en het voortdurend groeiend goederenvervoer. Stap voor stap, beginnend met het stuk Heerlen - Landgraaf.


---- --