Gemeente Amsterdam


Persbericht

Datum 5 september 2008

Kenmerk 161

Gemeente pakt Amsterdamse Mr. Visserplein aan

Het Amsterdamse college van B&W en het dagelijkse bestuur van stadsdeel Centrum hebben het nieuwe ontwerp van het Mr. Visserplein gepresenteerd. Het Mr. Visserplein is nu een verkeersonveilig knooppunt waar relatief veel ongevallen plaatsvinden. Daar gaat verandering in komen. In het nieuwe ontwerp wordt het verkeer op een veilige en snelle manier afgewikkeld. Maar ook de aanblik van het plein wordt aangepakt, in de toekomst verandert het plein in een mooie entree van de binnenstad. Daarnaast beoogt het ontwerp een betere aansluiting van het Mr. Visserplein bij de publiekstrekkers die aan of vlakbij het plein gelegen zijn, zoals het Joods Historisch Museum, de Portugese synagoge en de Filmacademie. De werkzaamheden zijn gepland in de zomer van 2009.

Door de dagelijkse files en de onaantrekkelijke inrichting is het Mr. Visserplein een doorn in het oog van het Amsterdamse gemeentebestuur. Wethouder Herrema: "De doorstroming op dit punt in de stad is cruciaal voor de bereikbaarheid van het Amsterdamse centrum. Het is goed dat er nu vaart wordt gezet achter de uitvoering van het ontwerp. Het Mr. Visserplein zal een ware metamorfose ondergaan." Ook publiekstrekkers komen hier niet goed tot hun recht. Dagelijks bestuurder van stadsdeel Centrum Erik Koldenhof: "De aanpak van het Mr. Visserplein is belangrijk voor de toeristische aantrekkelijkheid van Centrum Oost, de oostelijke binnenstad. Ook streeft het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum ernaar om voor 2010 zoveel mogelijk van de grote pleinen in de binnenstad aan te pakken."

Masterplan Wibautas
Met de herinrichting van het Mr. Visserplein wordt de eerste grote stap gezet in de uitvoering van het Masterplan Wibautas. Het Masterplan Wibautas is in januari 2002 door de gemeenteraad vastgesteld en moet zorgen voor een betere verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid en een hoogwaardige kwaliteit van openbare ruimte. De Wibautas strekt zich uit van de Prins Hendrikkade via Valkenburgerstraat, Weesperstraat en Wibautstraat tot aan het Prins Bernardplein. De Amsterdamse gemeenteraad heeft in haar Agenda Uitvoering ook het project Mr. Visserplein opgenomen. Dat betekent dat de raad dit project afgerond wil zien binnen deze collegeperiode, die eindigt in 2010. De raad heeft in de begroting van 2008 7 miljoen gereserveerd voor het project Mr. Visserplein.

Nieuwe ontwerp Mr. Visserplein Het nieuwe ontwerp van het Mr. Visserplein (tussen de brug over de Nieuwe Herengracht en de Valkenburgerstraat) gaat uit van een rechtstreekse doorgaande verbinding over de route Weesperstraat ­ Mr. Visserplein ­ Valkenburgerstraat. Het huidige principe van een verkeerscircuit wordt dus losgelaten. Het profiel van de Valkenburgerstraat blijft ongewijzigd. De belangrijkste aanpassingen op het plein zijn de volgende. Het nieuwe ontwerp heeft 2 x 2 rijstroken voor autoverkeer over het Mr. Visserplein en afslagvakken richting Waterlooplein en Jodenbreestraat. Dit voldoet het best aan gestelde eisen voor goede verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid. Randvoorwaarden daarbij:

5 september 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 161 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

1. De Muiderstraat wordt afgesloten voor autoverkeer. Het meeste verkeer zal voortaan de route via de Weesperstraat als alternatief gaan gebruiken. 2. Een linksafverbod wordt ingesteld vanuit de Jodenbreestraat richting de Valkenburgerstraat. Het linksafverbod vanuit de Jodenbreestraat hangt samen met het voornemen van stadsdeel Centrum om de verkeerscirculatie in de Nieuwmarktbuurt aan te passen en hierbij de rijrichting in de Sint Antoniebreestraat om te draaien. Hierover is nog niet besloten door het stadsdeel, er komt nog een afzonderlijke inspraakperiode voor. De tramhaltes in de Muiderstraat worden verbeterd. Er komen tweerichtingenfietspaden aan de buitenzijden van het plein. Het huidige tweerichtingenfietspad over de Jodenbreestraat / Valkenburgerstraat blijft gehandhaafd.

Besluitvorming
De inspraakperiode loopt vanaf heden tot en met 15 oktober. Op 2 oktober vindt van 19.00 tot 22.00 uur een informatieavond plaats in informatiecentrum de Zuiderkerk. De bijbehorende stukken liggen ter inzage bij het voorlichtingsloket van Stadsdeel Centrum, Amstel 1. Eind van dit jaar wordt het definitieve ontwerp ­ inclusief eventuele aanpassingen naar aanleiding van de inspraak ­ voorgelegd aan het College van B&W. Geplande start uitvoering is in de zomer van 2009. Zie voor meer informatie de website van stadsdeel Centrum: www.centrum.amsterdam.nl. Vanaf maandag zijn op deze site artist impressions van het ontwerp te downloaden.

Pb-161