Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 5 september 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMo-2008/2130 - Onderwerp
Anders Betalen voor Mobiliteit/Voortgang aanbestedingsproces

Geachte voorzitter,

Tijdens het AO/VAO op 2 en 3 juli jongstleden heb ik met uw Kamer gesproken over de implementatie van Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) aan de hand van het Partieel Uitvoeringsbesluit en het onderliggende Implementatieplan. Op dat moment heeft uw Kamer mij groen licht gegeven om te starten met de aanbesteding van de tijdkritische percelen waarmee in totaal een budgettaire reservering van 167 miljoen is gemoeid. Tijdens de bespreking met uw Kamer was ik van plan deze start in augustus plaats te laten vinden.

Zoals toen reeds aangekondigd heb ik deze zomer audits laten uitvoeren. Daarbij heb ik aangegeven dat deze audits nog invloed kunnen hebben op het verdere traject. Daarnaast heb ik in de maand augustus gesprekken gevoerd met marktpartijen over het implementatieplan. Op basis van deze trajecten vind ik het op dit moment verstandig om enkele weken meer tijd uit te trekken voorafgaand aan de start van de aanbesteding. Gelet op de benodigde werkzaamheden zal maximaal tien weken voldoende zijn. De startdatum voor de uitrol van het vrachtvervoer in 2011 staat hierdoor niet op het spel.

De komende weken benut ik hoofdzakelijk voor de volgende activiteiten:
- Een verdere aanscherping van de architectuurbeschrijving voor het gehele kilometerprijssysteem. Hierdoor zijn risico's voor de werking van het systeem verder te verkleinen en kan ik beter overzien of de voorziene indeling in percelen van de aanbesteding nog aanpassingen vraagt. Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMo-2008/2130


- Een transparante procesbeschrijving voor de stappen die gelijktijdig worden gezet in de aanbesteding en in de ontwikkeling van het certificeringssysteem om private dienstverleners te certificeren. Op deze manier maak ik inzichtelijk hoe beide processen parallel lopen en waar sprake is van wisselwerking. Zo weten betrokken marktpartijen waar zij aan toe zijn en kunnen zij zich beter positioneren.
- Daarnaast wil ik deze weken benutten om de vereisten aan het Nederlandse systeem nog eens nadrukkelijk te bezien vanuit de huidige interoperabiliteitseisen en de ontwikkelingen (inhoud en tijd) in Europees verband. Daarbij wil ik voorkomen dat aanpassingen ingegeven vanuit Europa in de komende jaren grote consequenties hebben.

- Verder wil ik de komende tijd gebruiken voor de verdere discussie met marktpartijen over inning en dwanginvordering binnen het hoofdspoor van de multiple service providers. Voor het zomerreces had ik al aangekondigd dat u komend najaar meer over dit onderwerp mag verwachten. Inzicht uit dit traject wil ik voor zover relevant meenemen bij de start van de aanbesteding.

Deze activiteiten bij elkaar zorgen voor een steviger basis voor de aanbesteding dan ik op dit moment voor me zie. Deze insteek past bij mijn streven van zorgvuldigheid. Bovendien kan deze investering in extra voorbereidingstijd voorkomen dat er later in het traject extra tijdverlies optreedt.

VERDERE ONTWIKKELINGEN ROND ANDERS BETALEN VOOR MOBILITEIT Gegeven het gesprek met uw Kamer voorafgaand aan het zomerreces wil ik u nog informeren over onderwerpen die u in de komende maanden van mij kunt verwachten:
- Deze maand kom ik nog met een brief met daarin een aanvullend beeld op het hele aanbestedingsproces in relatie tot de certificering. Daarbij zal ik ook ingaan op de eerder gestelde vragen over het uitzonderen van motorrijders, het testprogramma en de international advisory board. Ik zal dan ook terugkomen op de aspecten van regionale ingroei van de kilometerprijs. In het debat voor de zomer is een aantal malen aangegeven dat het zinvol is om verder te spreken over de implementatie. Een goed moment daarvoor zou wat mij betreft in oktober zijn, zodat u de genoemde informatie daarbij kunt betrekken.
- Gelijktijdig met mijn conclusie over de vraag in hoeverre de inning en dwanginvordering door private dienstverleners kan worden uitgevoerd kom ik dit najaar met een eerste uitwerking van het publieke domein. Dit laatste geeft invulling aan de ministeriële verantwoordelijkheid en de sturingsmogelijkheden. Deze uitwerking van het publiek domein geeft houvast voor het inschakelen van diverse publieke organisaties bij de uitvoering, maar ook voor de wijze waarop ik in kan grijpen als partijen ondermaats presteren en het aan de Staat is om orde op zaken te stellen.

- Op dit moment ligt het voorontwerp voor de Wet Kilometerprijs voor bij de geëigende adviesorganen. Het wetsvoorstel zal later dit jaar worden voorgelegd aan de Raad van State. Afhankelijk van de tijd die de Raad nodig heeft voor een
---

VENW/DGMo-2008/2130

inhoudelijke beoordeling en de zwaarte van het advies, verwacht ik dat uw Kamer het voorstel begin 2009 tegemoet kan zien. In het wetsvoorstel kunt u de (milieu)differentiatie in de tarieven verwachten waarnaar in de motie Van der Ham/Duyvendak gevraagd is. Momenteel werk ik hiervoor nog verschillende scenario's uit. Wat betreft de beoordeling van deze scenario's kijk ik niet alleen naar het effect op het milieu, maar ook naar de uitvoerbaarheid, de effecten op het wagenpark en de koopkracht en - met oog op de acceptatie door weggebruikers - naar de eenvoud van het tariefstelsel.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---