Kamer wil dat minister Eurlings de NS onder druk zet
De NS heeft onlangs na eigen onderzoek laten weten dat het sneller
toegankelijk maken van de treinen nauwelijks mogelijk is. De Tweede Kamer
heeft op donderdag 4 september aangegeven hier geen genoegen mee te nemen.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat moet opnieuw met de NS gaan
praten. Hij kreeg daarbij de opdracht mee alle door de CG-Raad aangedragen
suggesties in het overleg te betrekken.
NS en ProRail hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om het openbaar
vervoer sneller toegankelijk te maken dan gepland. Dit gebeurde op verzoek
van de Tweede Kamer. ProRail, de beheerder van het spoor, concludeert in het
onderzoek dat 60% van de stations toegankelijk kan zijn in 2018 in plaats
van in 2030. De NS zegt nauwelijks mogelijkheden voor verbetering te zien.
De bestaande plannen blijven grotendeels gehandhaafd: vanaf 2020 zijn de
stoptreinen toegankelijk, maar de meeste intercitys niet.
Brief CG-Raad
De CG-Raad heeft meteen een brief aan de Tweede Kamer gestuurd toen de
uitkomst van het onderzoek bekend werd. Hij spreekt daarin waardering uit
voor de plannen van ProRail. De NS krijgt echter forse kritiek. Zo wijst de
CG-Raad erop dat de NS kort geleden ontoegankelijke intercitys heeft besteld
en dat die nog dertig jaar in gebruik blijven. En ook de toegankelijkheid
van de stoptreinen is relatief. Want de nieuwe sprinters hebben geen
toiletten meer. Voor veel mensen met een beperking is een snel toegankelijk
toilet een absolute noodzaak.
Kamerdebat
De Tweede Kamer bleek het donderdag eens met de CG-Raad en vond dat de
minister geen genoegen mocht nemen met het antwoord van de NS. Hij werd
verzocht om in de gesprekken met de NS de oplossingen die de CG-Raad heeft
aangedragen, mee te nemen. Zoals: het gedeeltelijk aanpassen van bestaande
intercitys en het koppelen van toegankelijke treinstellen aan
ontoegankelijke.
Toezeggingen
De CG-Raad is verheugd dat minister Eurlings heeft toegezegd om opnieuw met
de NS te gaan praten. Bovendien zal hij ook gaan zoeken naar een oplossing
voor het ontbreken van toiletten in de nieuwe stoptreinen. Goed nieuws is
ook dat de Kamer een volgend overleg wil over de mogelijkheden om
uiteindelijk volledig toegankelijke treinen en stations te realiseren.
Verdere informatie
* Brief Verkeer en Waterstaat
* Brief CG-Raad
(Geplaatst: 5 september 2008)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland