Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Kamer wil dat minister Eurlings de NS onder druk zet

De NS heeft onlangs na eigen onderzoek laten weten dat het sneller toegankelijk maken van de treinen nauwelijks mogelijk is. De Tweede Kamer heeft op donderdag 4 september aangegeven hier geen genoegen mee te nemen. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat moet opnieuw met de NS gaan praten. Hij kreeg daarbij de opdracht mee alle door de CG-Raad aangedragen suggesties in het overleg te betrekken.

NS en ProRail hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om het openbaar vervoer sneller toegankelijk te maken dan gepland. Dit gebeurde op verzoek van de Tweede Kamer. ProRail, de beheerder van het spoor, concludeert in het onderzoek dat 60% van de stations toegankelijk kan zijn in 2018 in plaats van in 2030. De NS zegt nauwelijks mogelijkheden voor verbetering te zien. De bestaande plannen blijven grotendeels gehandhaafd: vanaf 2020 zijn de stoptreinen toegankelijk, maar de meeste intercitys niet.

Brief CG-Raad

De CG-Raad heeft meteen een brief aan de Tweede Kamer gestuurd toen de uitkomst van het onderzoek bekend werd. Hij spreekt daarin waardering uit voor de plannen van ProRail. De NS krijgt echter forse kritiek. Zo wijst de CG-Raad erop dat de NS kort geleden ontoegankelijke intercitys heeft besteld en dat die nog dertig jaar in gebruik blijven. En ook de toegankelijkheid van de stoptreinen is relatief. Want de nieuwe sprinters hebben geen toiletten meer. Voor veel mensen met een beperking is een snel toegankelijk toilet een absolute noodzaak.

Kamerdebat

De Tweede Kamer bleek het donderdag eens met de CG-Raad en vond dat de minister geen genoegen mocht nemen met het antwoord van de NS. Hij werd verzocht om in de gesprekken met de NS de oplossingen die de CG-Raad heeft aangedragen, mee te nemen. Zoals: het gedeeltelijk aanpassen van bestaande intercitys en het koppelen van toegankelijke treinstellen aan ontoegankelijke.

Toezeggingen

De CG-Raad is verheugd dat minister Eurlings heeft toegezegd om opnieuw met de NS te gaan praten. Bovendien zal hij ook gaan zoeken naar een oplossing voor het ontbreken van toiletten in de nieuwe stoptreinen. Goed nieuws is ook dat de Kamer een volgend overleg wil over de mogelijkheden om uiteindelijk volledig toegankelijke treinen en stations te realiseren.

Verdere informatie


* Brief Verkeer en Waterstaat

* Brief CG-Raad

(Geplaatst: 5 september 2008)

---