Met de vaststelling van de variantennota Rijksweg 13/16 door de
ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM, is een flinke stap
voorwaarts gezet in de richting van een tracékeuze.
Jeannette Baljeu, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de
stadsregio Rotterdam en bestuurlijk Randstad Urgent partner van
minister Eurlings voor dit project, is tevreden met de samenwerking
waarmee de nota tot stand is gekomen. Ik ben blij dat we met de
variantennota de volgende fase ingaan. De nota geeft een goed
overzicht van de tracémogelijkheden van de A13/16. Maar wat mij
betreft had de boortunnelvariant ook verder onderzocht mogen worden.
Geen boortunnel
De variantennota A13/16 beschrijft zes mogelijke tracévarianten, van
sober en doelmatig tot varianten met ondergrondse inpassingen.
Rijkswaterstaat heeft de nota opgesteld, maar heeft dit gedaan in
nauwe samenwerking met de regionale en gemeentelijke
overheidspartijen. Afstemming vond plaats in een bestuurlijke
afstemgroep waarin naast Rijkswaterstaat, de stadsregio Rotterdam, de
gemeenten Lansingerland en Rotterdam, de deelgemeente
Hillegersberg-Schiebroek (namens de betrokken deelgemeenten) en de
provincie Zuid-Holland zitting hebben. Een boortunnel behoort nu
echter niet meer tot de keuzemogelijkheden.
De stadsregio Rotterdam, de gemeenten Lansingerland en Rotterdam en de
deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek hebben hiervoor bij de minister
wel gepleit. De belangrijkste reden daarvoor was de beperking van
overlast van de weg en van de bouwwerkzaamheden die deze variant
wellicht veroorzaakt. Maar nu is besloten om de boortunnel niet verder
te onderzoeken, zo zegt Baljeu, vind ik het van groot belang dat we
ons concentreren op wat we wilden bereiken met de boortunnel, namelijk
een goede inpassing van de weg. Meerdere varianten in de nota bieden
hiervoor veel mogelijkheden. Baljeu vindt het te vroeg om een voorkeur
voor een van de varianten uit te spreken. Pas op basis van het
effectonderzoek dat is gestart, kan een volwaardige discussie gevoerd
worden. Dan zal de stadsregio haar voorkeur definitief bepalen.
Ook de gemeente Lansingerland ziet positieve punten in de
variantennota. Hoewel de boortunnelvariant niet verder wordt
onderzocht, zijn er nog voldoende mogelijkheden om tot een duurzame
variant van de A13-16 te komen. Het schrappen van een brug over de
Rotte biedt al een goede basis daartoe, aldus wethouder Hans de Rijke
van Lansingerland.
Goede communicatie
Bij die discussies is de verbetering van de bereikbaarheid van de
regio Rotterdam uitgangspunt. De partijen vinden het uitermate
belangrijk dat de belangen van bewoners in de regio worden meegewogen
in de besluitvorming. Samenwerking tussen de overheden en goede
communicatie met alle belanghebbenden is cruciaal voor de
uiteindelijke realisatie van de rijksweg.
Bron: Bestuursdienst, 05-09-2008
Gemeente Rotterdam