Reclame Code Commissie
Reclame voor Daihatsu Cuore in strijd met NRC
Reclame voor Daihatsu Cuore in strijd met Nederlandse Reclame Code
(NRC)
In hoger beroep heeft het College van Beroep een beslissing van de
Reclame Code Commissie over de brochures "Daihatsu modellen" en "De
nieuwe Cuore" bevestigd.
De Commissie acht de brochures misleidend en daardoor oneerlijk in de
zin van artikel 7 NRC (nieuw), voor zover de Daihatsu Cuore daarin
wordt aangeprezen als "voordeligste en zuinigste benzineauto van
Nederland". Voorts zijn de brochures in strijd met artikel 3 van de
Code voor Personenauto's en met de artikelen 2 en 3 van de Milieu
Reclame, voor zover de Cuore daarin wordt aangeprezen als de
"schoonste".
Aan het oordeel van de Commissie doet niet af dat de uitingen
verouderd zijn en dat aan de adverteerder niet bekend is gemaakt waar
deze vandaan komen.
Het College van Beroep heeft -samengevat- onder meer overwogen dat
Daihatsu heeft gesteld dat alle Daihatsu dealers reeds geruime tijd
zijn voorzien van nieuw "POS en advertentie materiaal", maar dat niet
aannemelijk is gemaakt dat Daihatsu daarnaast adequate maatregelen
heeft getroffen om met redelijke mate van zekerheid te voorkomen dat
nog verouderd materiaal zou worden verspreid.
Aangezien Daihatsu al enkele malen eerder door het College van Beroep
en de Reclame Code Commissie is aanbevolen om niet meer op een
dergelijke wijze reclame te maken, heeft de Commissie besloten de
uitspraak openbaar te maken.
Voor nadere informatie:
Stichting Reclame Code
Mw. Mr. P.E.C. Ancion-Kors, directeur
Tel.: 020- 696 0019
Dossier: 1541/08.0164 d.d. 19 augustus 2008