Gemeente Zederik
Anonieme meldingen en klachten
Er zijn soms mensen die zich afvragen: "Mag er op die plek zomaar een
schuur worden gebouwd?" Of willen dat de gemeente actie onderneemt:
"Ik wil dat u optreedt tegen die tent op straat". Over dit soort zaken
ontvangt de gemeente Zederik regelmatig anonieme telefoontjes en
brieven van inwoners. Team Handhaving neemt deze meldingen en klachten
serieus en wil graag nagaan of er inderdaad bouwregels of
bestemmingsplannen worden overtreden maar mag volgens de wet niets
doen als de afzender van een klacht anoniem blijft!
Wanneer kan de gemeente actie ondernemen?
Team Handhaving mag bij een melding of klacht van een inwoner pas
actie ondernemen als:
- de naam en het adres van de klager bekend zijn
- als de klager direct zicht heeft op de plek in kwestie en deze plek
niet meer dan 200 à 300 meter van zijn/haar huis vandaan ligt (de
melder is in dat geval belanghebbende in de zin van de Algemene wet
bestuursrecht).
Procedure
Alleen als aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, kan de
gemeente de klacht in behandeling nemen. Vervolgens is de gemeente
verplicht om binnen acht weken een besluit te nemen over al dan niet
handhavend optreden tegen een overtreding. De klager wordt hierover
uiteraard geïnformeerd. Een overtreder krijgt de kans om een
overtreding te beëindigen of als dat mogelijk is daarvoor alsnog een
vergunning aan te vragen. Blijft de overtreding voortduren dan treedt
de gemeente in beginsel handhavend op.
Wat gebeurt er met anonieme meldingen?
De gemeente kan niet overal tegelijk handhaven, en stelt daarom
prioriteiten. Anonieme meldingen van inwoners worden altijd genoteerd.
Maar worden afhankelijk van de ernst ervan later bekeken.
Wilt u dat er snel iets wordt gedaan met uw klacht of melding, vermeld
uw naam en adres!