Ingezonden persbericht


Een gouden medaille voor de officiële website
van de Olympische Spelen 2008?

Amsterdam, Nederland 4 september 2008: ip-label, onafhankelijk Instituut dat de waargenomen kwaliteit meet van digitale services, heeft de prestaties van de officiële site van de Olympische Spelen gemeten vanuit het perspectief van de eindgebruiker, wanneer deze verbinding maakt vanuit verschillende Chinese provincies of vanuit grote steden in 15 belangrijke landen wereldwijd.

Om te garanderen dat iedereen optimaal kan genieten van deze Olympiade, heeft het organisatiecomité van de Spelen in Peking (BOCOG) een website gelanceerd in het Chinees en in de twee Olympische talen, Engels en Frans. Het bedrijf Sohu, officiële partner van BOCOG, was verantwoordelijk voor de creatie, hosting, animatie, updates en onderhoud van de verschillende versies. Een grote uitdaging om een dergelijke site op te zetten, die tegelijkertijd aangenaam in gebruik en altijd toegankelijk moet zijn, voor wie dan ook, waar dan ook!

Gelijkwaardige prestaties

Gedurende enkele maanden heeft ip-label de Engelse en de Chinese versies van de Olympische website gemeten om niet alleen de resultaten te bepalen tijdens, maar ook voorafgaand aan de Spelen. Onderstaande grafiek geeft de evolutie weer van de bereikbaarheid van de twee versies. Ondanks het feit dat enkele incidenten zijn gesignaleerd richting 8 augustus, waarschijnlijk veroorzaakt door een sterke toename in het aantal gebruikers, kan geconstateerd worden dat de twee versies relatief gelijkwaardig hebben gepresteerd.


Prestaties gezien vanuit het oogpunt van gebruikers wereldwijd

De volgende grafiek toont aan dat er sterke verschillen zijn in de laadtijd van de openingspagina, afhankelijk van de locatie van eindgebruiker. Iemand in Japan doet er drie keer langer over dan iemand in Sjanghai om de pagina in zijn geheel te kunnen zien.

Ondanks het enorme bezoekersaantal van de website, is het interessant vast te stellen dat de prestaties relatief homogeen zijn: een toegangstijd tussen 10 en 13 seconden wat minimaal is op dit niveau.

Om een trechtereffect te vermijden, veroorzaakt door een lokale verzadiging van de internetlinks, was het noodzakelijk dat niet alle gebruikers zich verbonden vanuit hetzelfde punt. Daarom werd de website ontwikkeld op de servers van het bedrijf Akamaï, wereldwijd verspreid en rechtstreeks verbonden met de netwerken van de voornaamste operatoren. Dit betekent dat een gebruiker in New York zich niet op dezelfde server verbond als een Australiër of Fransman. Zelfs in dezelfde stad kon de server verschillen, naar gelang de internetprovider.

Wanneer de prestaties van atleten de officiële website beïnvloeden

Een gebruiker moet soms verschillende pagina s bezoeken alvorens de informatie te vinden die hij zoekt. Hij onderneemt dus verschillende stappen. Om de variaties van de prestaties te meten, beschikt ip-label over een scenario dat uit 4 stappen bestaat. Net zoals een gebruiker dat zou doen, verbindt ip-label zich met de website, gaat naar de homepage, bezoekt het overzicht van de Olympische Spelen, zoomt in op de presentatie van het Nationale Stadion en raadpleegt tenslotte het programma.

De waargenomen prestaties zijn representatief voor de interesse en het gebruik van de service. Na een eerste piek midden juli, één maand voor de Spelen, die waarschijnlijk overeenstemt met de laatste voorbereidingen voor het reizen naar China, presteert de website beter naar het einde van de maand toe, tot aan 8 augustus, dag van de openingsceremonie. Na een week is een lichte verbetering merkbaar, die overeenstemt met een tijdelijke desinteresse aan het einde van de zwemcompetenties. Een nieuwe piek is opnieuw merkbaar op 17 augustus, de dag na de mannenfinale 100m atletiek, de snelste uit de geschiedenis. De website presteert uitstekend vanaf 22 augustus na de afsluiting van de meest geliefde sporten, en vindt zijn niveau terug van de maand juni.

Hoe zit het met de Chinese gebruikers?

De toegang tot de officiële website van de Olympische Spelen is eveneens getest vanaf verschillende Chinese steden, wat toelaat de impact te meten van de internationale toeloop op de lokale prestaties. Tot eind juni fluctueren de resultaten, met een duidelijke terugval rond 29 juni. Begin juli worden de prestaties beter en ze stabiliseren zich tot aan het einde van de Spelen. De uitleg voor deze verrassende evolutie ligt in het feit dat tot aan het einde van juni de gebruikers zich op dezelfde server in China verbonden. Begin juli werd alles opgesplitst over verschillende servers van verschillende operatoren in de voornaamste landen ter wereld wat ervoor zorgde dat de Chinese servers minder werden belast.

Door aanzienlijke technische middelen in te zetten, heeft China haal doel bereikt en de hele wereld getoond hoe dit land technologie beheert. China is dit jaar Olympisch kampioen op alle vlakken!

Over ip-label:

Het neutrale en onafhankelijke Instituut ip-label meet wereldwijd de waargenomen kwaliteit van numerieke services en toepassingen: gegevens (Internet/Intranet), VoIP/ToIP, IP-TV, VOD, IVS en mobiele services. Meer dan 1500 directe en indirecte klanten doen reeds een beroep op ip-label (zoals internetoperatoren/aanbieders, toonaangevende namen uit de publieke en privé sector, bedrijven in e-commerce, hostingbedrijven, integrators en IT-servicebedrijven). Voor hen worden dagelijks bijna 100 miljoen metingen uitgevoerd in meer dan 25 landen over de hele wereld. Behalve metingen biedt ip-label aan IT- en functionele directies ook consultingexpertise aan om hen te begeleiden bij het beheren van de risico s en het beperken van de kosten die verband houden met de prestaties van professionele toepassingen en van de geleverde klantenservice.

Het bedrijf is actief in Frankrijk, de Benelux, Spanje, Duitsland en China. ip-label, opgericht in 2000, groeit constant en realiseert bijna 20% van hun omzet via export.

Het Instituut ip-label is EN ISO 9001:2000 gecertificeerd voor haar activiteiten op het gebied van de metingen en consulting van de waargenomen kwaliteit van digitale services.

Kijk voor meer informatie op: www.ip-label.net

Open2Europe

Gerdine Lindhout

Perscontact Nederland

+33 1 55 02 27 88

g.lindhout@open2europe.com

ip-label

Dan Jayes

Marketing & Communications

+ 33 1 53 24 66 66
marketing@ip-label.net

Nicolas Runderkamp

Country Manager Benelux

+32 2 536 87 20

+31 20 562 82 26

nrunderkamp@ip-label.net