4 september, 2008
Telenet zet SPSS en Cognos in voor verbeterde klantstrategie
~ Business Intelligence-afdeling is de marketeer van de toekomst ~
Telenet, leverancier van breedband kabeldiensten in België, gaat zich de komende drie jaar focussen op de uitbreiding en verbetering van zijn Business Intelligence-strategie en -infrastructuur. Middels investeringen in predictive analytics-software van SPSS in combinatie met een verbeterde datawarehouse-oplossing van Cognos, een IBM organisatie, wil Telenet zijn BI-competenties verder uitbreiden. Op deze manier kan het bedrijf zijn klanten beter differentiëren, hun gedrag voorspellen en proactief inspelen op hun behoeften.
Als telco-bedrijf heeft Telenet enorm veel klantdata, waardoor het gedrag van klanten nauwkeurig kan worden geanalyseerd. Iedere handeling van de klant via telefoon, internet en televisie wordt bijgehouden. Om optimaal gebruik te maken van deze belangrijke informatie en direct te kunnen inspelen op de behoeften van de klant, wil Telenet zijn Business Intelligence-strategie optimaliseren.
Met de verbeterde datawarehouse-oplossing IBM Cognos 8 wil Telenet een gelaagde, webgebaseerde BI-architectuur ontwikkelen waarin de analyses en rapportages plaatsvinden. De SPSS-software wordt binnen de Cognos-omgeving ingezet voor statistische analyses en data mining. Met behulp van deze geïntegreerde toepassingen wil Telenet zijn klanten meer proactief benaderen. Cognos en SPSS sloten in maart 2008 een software partnership overeenkomst.
De investeringen in Business Intelligence leiden voor Telenet uiteindelijk tot een nieuw Corporate Data Model. Dit model zorgt voor een duidelijkere lange termijnvisie, minder verspilde investeringen, duidelijk geformuleerde KPI s en beter inzicht in klantgegevens. Daarnaast heeft het invloed op snellere time-to-market voor nieuwe ad-hoc analyses en blijft er meer tijd over voor het echte analysewerk.
Verder heeft het niet alleen consequenties op technologisch gebied, maar ook op HR-gebied. Telenet gaat in de komende jaren investeren in het aantrekken van nieuwe BI- en IT-specialisten om het Competence Center uit te breiden. Uiteindelijk ligt bij deze specialisten de taak om de vraag vanuit de markt te vertalen naar de strategie. Telenet heeft hiervoor onder andere een mini website ontwikkeld (
SPSS en Cognos leveren een grote toegevoegde waarde aan het Business Intelligence-project , zegt Stefan Kennis, Director Business Intelligence Competence Center bij Telenet. Wij zien onszelf als marketeers van de toekomst aangezien we met alle kennis die we in huis hebben steeds vaker strategische marketingbeslissingen kunnen beïnvloeden.
Eerder maakte Telenet al gebruik van SPSS-software voor cross- en up-selling activiteiten in het Customer Care Callcenter , zegt Jurriaan Krielaart, alliances manager bij SPSS. We zijn erg blij dat we in nauwe samenwerking met Cognos een verdere bijdrage kunnen leveren aan het optimaliseren van Telenet s klantstrategie.
Telenet is al jaren een klant van Cognos en een voorbeeld van een organisatie die zijn BI-omgeving volledig heeft ingericht op de toekomst , zegt Edwin van Waes, Managing Director Belux bij Cognos. SPSS biedt hierbij de geavanceerde analyses en Cognos het platform om de verworven intelligentie binnen de organisatie te distribueren. Dankzij deze integratie kunnen Telenet s klanten nog beter en proactiever worden bediend.
(484 woorden)