Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek: Nederlander vindt werkplek steeds viezer Werknemers bereid euro per maand te betalen voor schone wc

Capelle aan den IJssel, 4 september 2008 - Meer dan een kwart van de werknemers (26%) is bereid een euro per maand te betalen voor een schoon toilet. Dit onderstreept dat de meeste medewerkers een schone werkomgeving belangrijk vinden (94%). Dit blijkt uit een onlangs door Synovate/Interview NSS gehouden onderzoek naar schoonmaakbeleving in opdracht van schoonmaakbedrijf Hago.

Volgens Rob Westerlaken, algemeen directeur van Hago, hechten werknemers veel waarde aan een schone werkplek. "Zoveel zelfs dat meer dan een kwart van de werknemers een euro per maand wil betalen voor een schone wc." Het onderzoek laat echter zien dat het belang van een schone werkomgeving niet overal wordt herkend en erkend. Zo vindt de Nederlander zijn werkplek steeds viezer. Bijna de helft van de werknemers (47%) vindt de pc niet schoon. Vorig jaar was dat nog 38%. Ook vindt ruim een kwart (27%) zijn werkplek/bureau niet schoon. Dat was in het vorige onderzoek nog 22%. 47% van de werknemers is van mening dat er meer tijd en geld beschikbaar moet komen voor schoonmaak van de werkplek.

Schone werkplek levert geld op
Westerlaken: "Veel bedrijven hebben te maken met krimpende schoonmaakbudgetten. Schoonmaak wordt vooral gezien als kostenpost. Maar ze vergeten daarbij dat een schone werkomgeving bijdraagt aan de prestaties van medewerkers. Het onderzoek laat zien dat 84% van de medewerkers zegt beter te kunnen werken in een schone werkomgeving. Daaruit zou je kunnen concluderen dat een schone werkplek een organisatie juist geld oplevert. Bedrijven zouden daarom moeten toewerken naar optimalisering van de werkomgeving. Kwaliteitsschoonmaak kan hier toe bijdragen."

Top 3 grootste ergernissen
Wat zijn de grootste ergernissen voor medewerkers als het gaat om vieze plekken binnen de werkomgeving? Hier volgt de top 3:
1. vies sanitair of toilet (79%)

2. een vieze werkkamer / werkruimte (32%)
3. een vieze pc (28%)

Toiletbril omhoog
Gerelateerd aan het (vieze) toilet komt verder nog uit het onderzoek naar voren dat 47% van de werknemers het smerig vindt om de toiletbril met blote handen omhoog of naar beneden te doen. Na een grote boodschap hanteert 72% van de werknemers de toiletborstel. 73% geeft aan dat de toiletten bij hun werkgever dusdanig schoon zijn dat ze er ook op durven te zitten. Door een andere bril bekeken, zou je kunnen zeggen dat meer dan een kwart van de medewerkers dus liever niet op het werk naar de wc gaat.

Over Hago
Hago Nederland B.V. is één van de top vijf spelers in de markt voor schoonmaakbedrijven. Hago levert vanuit vijf regionale vestigingen schoonmaakdiensten door heel Nederland. Hago heeft zich gespecialiseerd in het schoonhouden van ziekenhuizen, kantoren, scholen en treinen, maar ook industrieën en cleanrooms. In totaal telt Hago 6.500 medewerkers. De totale omzet in 2007 bedroeg 144,7 miljoen euro. Hago maakt deel uit van Vebego International, dat in negen landen actief is op het gebied van schoonmaak, facilitaire dienstverlening en personeelsdiensten.

////


Noot voor de redactie,