Gemeente Gaasterlân-Sleat
Moddercampagne 2008
Plaats een waarschuwingsbord
Het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) gaat weer van
start met haar jaarlijkse `moddercampagne' die zich richt op alle
landbewerkers die in Fryslân actief zijn. Met als motto `Werk mee naar
huis? Plaats een waarschuwingsbord' worden alle landbewerkers
aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor medeweggebruikers. De
meeste Friese gemeenten kennen een `uitleenconstructie' en stellen
speciale waarschuwingsborden beschikbaar die bij werkzaamheden kunnen
worden ingezet.
Elk najaar gaan agrariërs en loonbedrijven de Friese klei te lijf.
Daarbij is tijdelijke vervuiling van wegen onvermijdelijk. Trekkers,
klei en regen laten nu eenmaal hun sporen na. Ondanks de wettelijke
plicht om vervuilde weggedeelten weer schoon en veilig te maken, zijn
er altijd momenten van slipgevaar. Dat brengt elk najaar ongevallen
met zich mee, soms met zeer ernstige afloop. Weggebruikers zijn zelden
berekend op plotselinge gladheid. De praktijk wijst uit dat tijdige en
adequate waarschuwing de risico's aanmerkelijk verkleint. Met haar
`moddercampagne' wil het ROF alle betrokkenen daarop attenderen.
Modderborden te leen
De meeste gemeenten stellen `modderborden' beschikbaar via een
zogenaamde uitleenconstructie. De borden zijn dan via de gemeente te
lenen en moeten na gebruik weer retour gebracht worden.
Op www.rof.nl staat omschreven welke gemeenten een uitleenconstructie
kennen.
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Iedere verkeersdeelnemer heeft de wettelijke plicht om de weg schoon
te houden. 'Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat
gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd', aldus
de wetgever. Dat impliceert dat de `vervuiler' aansprakelijk kan
worden gesteld voor eventuele gevolgen. Ook om die reden is extra
aandacht gerechtvaardigd. Het aantoonbaar veroorzaken van ongevallen
kan desastreuze gevolgen hebben voor bedrijven, om nog maar te zwijgen
van de wijze waarop dergelijke gebeurtenissen ingrijpen in de
persoonlijke leefsfeer.
Campagne
Voor het vierde achtereenvolgende jaar vestigt het ROF de aandacht op
modder op de weg. Dit jaar via: het uitzenden van radiocommercials op
Omrop Fryslân, advertenties in doelgroepmedia, informatie op de
website van het ROF en berichtgeving in het ledenblad van LTO Noord.