Persconferentie 'Ruimte op de rails'
Toespraak | 04-09-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
We vieren hier vandaag dat we meer ruimte krijgen op de rails. Ruimte
voor de reiziger, die straks toegang heeft tot hoogfrequent
spoorvervoer. En voor goederenvervoerders, die minder vaak hoeven te
wachten op personentreinen die voorrang krijgen. Deze ruimte maken wij
met nieuwe infrastructuur: inhaalsporen, fly-overs en aanpassingen van
knooppunten. Maar we gaan het bestaande spoor vooral ook efficiënter
benutten.
De spoorsector heeft de ambities uitgewerkt die wij in november vorig
jaar presenteerden. Dankzij de goede samenwerking binnen de sector,
zijn onze ideeën nu uitgewerkt tot concrete plannen. Deze plannen
geven de spoorsector de ruimte om de successen van de afgelopen tijd
verder uit te bouwen.
Want dat het goed gaat met de Nederlandse spoorsector, daar valt geen
speld tussen te krijgen. Het afgelopen jaar nam de tevredenheid van
NS-klanten en het aantal treinen dat op tijd vertrok alweer toe. Dit
is een bijzondere prestatie omdat het Nederlandse spoor, samen met dat
van Zwitserland, het drukst bereden van Europa is. Hiermee is de NS op
een fantastische manier uit het dal geklommen, waar zij een paar jaar
geleden in zat.
Dit vertaalt zich in een groeiend aantal treinreizigers. Ook het
goederenvervoer neemt toe. Het wordt dus steeds drukker op het spoor.
Als minister juich ik deze groei van harte toe. Het kabinet heeft zich
tot doel gesteld om het aantal treinreizigers ieder jaar met 5 procent
te laten groeien. Maar ik ben me ervan bewust dat we dit alleen voor
elkaar krijgen als de infrastructuur meegroeit. Als we meer ruimte
krijgen op de rails.
U zag net een filmpje waarin de verschillende partijen vertelden wat
deze plannen voor hen betekenen. Ik wil hier kort op hun uitspraken
reageren.
Aad Veenman van de NS is verheugd dat de belangstelling voor de trein
de afgelopen jaren spectaculair is gegroeid. Daar hebt u zelf hard
voor gewerkt. Onder uw leiding heeft de NS de afgelopen jaren een
grote kwaliteitsslag gemaakt. De populariteit van reizen met de trein
stijgt en klanttevredenheid neemt toe.
We hoorden net ook het standpunt van Udo Groen van Prorail. Hij
verwacht, net als zijn directeur Bert Klerk, dat wij met dit plan veel
meer rendement uit het spoor halen dan voorheen. En er is de
afgelopen jaren al veel gedaan om het bestaande spoor beter te
benutten. Mede dankzij Prorail hebben wij samen met Zwitserland het
drukst bereden spoor van Europa.
We hebben Detlef Heijdt van BRG net horen zeggen dat
goederenvervoerders met onze plannen voor het spoor straks klaar zijn
voor de groei van morgen. Ik denk dat het inderdaad zo is. Want aan de
goederenvervoerders zelf zal het niet liggen: zij zijn er de afgelopen
jaren zeer goed in geslaagd om aan de wensen van verladers tegemoet te
komen, en hun klantenbestand is sterk gegroeid.
De NS, Prorail en de goederenvervoerders zijn sterke pijlers die de
verbeterplannen voor het spoor dragen. Binnen de sector is onderlinge
samenwerking van levensbelang. Want de rails is niets waard zonder de
trein - en andersom. De samenwerking was de afgelopen tijd vruchtbaar
en de plannen ambitieus.
Om deze plannen uit te voeren, is geld nodig; om precies te zijn 4,5
miljard euro. Zoals ik al in de Tweede Kamer heb aangegeven, heb ik er
vertrouwen in dat dit geld er met prinsjesdag komt. Dit betekent dat
we binnenkort aan de planstudies beginnen. We willen de stap van plan
naar uitvoering zo snel mogelijk zetten.
Reiziger
We kunnen dan ook met recht zeggen dat we vandaag een mijlpaal
bereiken, in de eerste plaats voor de treinreiziger. Hij weet als geen
ander hoe het is om de trein te missen: je hebt een sprint getrokken,
komt bezweet aan op het perron maar je bent net te laat. De deuren
zijn al dicht en je kan de trein alleen nog maar nakijken vanaf het
perron. Overgeleverd aan de weersomstandigheden.
In de toekomst wordt het missen van de trein een stuk minder
vervelend. Op belangrijke trajecten rijden er straks zes intercity's
en vier tot zes sprinters per uur. Als je hier de trein mist, hoef je
niet lang te wachten voordat de volgende alweer klaarstaat. Je kan
naar het station gaan en er vertrekt altijd wel een trein - je hoeft
niet meer in het spoorboekje te kijken. Vanaf 2013 of 2014
introduceren wij dit hoogfrequent spoorvervoer op het traject
Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad.
Maar ook vóór die tijd voeren we de frequenties van het treinverkeer
op. De dienstregeling van de NS wordt volgend jaar al fors uitgebreid.
Er rijden dan honderdduizend treinen méér op belangrijke trajecten,
zoals Schiphol-Utrecht, Hoorn-Schiphol en Lelystad-Amsterdam. In 2010
neemt het aantal treinen op het Nederlandse spoor nog verder toe.
Wachttijden worden dus korter. Maar voor de tijd dat de reiziger tòch
moet wachten, gaan we de voorzieningen verbeteren. Prorail geeft de
wachtruimten op stations de komende jaren een opknapbeurt. Op kleine
stations betekent dit dat mensen niet meer in de regen hoeven te
staan, op middelgrote stations komen er sfeervolle plekken. Bij wijze
van experiment zijn er al twee wachtruimtes aangepakt: op station
Duivendrecht kan de reiziger genieten van een oase met planten, op
station Sloterdijk is de centrale hal als huiskamer ingericht.
Maar we doen nog meer om de reiziger zo goed mogelijk van dienst te
zijn. Zo zorgen we voor betere fietsenstallingen en meer informatie
over het treinverkeer op stations. Bovendien behouden we ex-studenten
voor de trein. Ze krijgen een kortingskaart voor treinreizen in
daluren. Eind deze maand reik ik de eerste kortingskaarten uit.
Goederen
Behalve voor treinreizigers, bereiken we ook voor goederenvervoerders
een mijlpaal. Nederland is het Europese goederenknooppunt voor
transport. Voor onze welvaart is het belangrijk dat wij deze positie
behouden. Jaarlijks groeit het goederenvervoer per spoor met vijf à
tien procent en wij willen dat deze groei doorzet. Daarom verdienen de
goederentreinen een groene golf.
Om hen deze groene golf te geven, passen wij de routes van het
goederenvervoer aan. We gaan méér gebruikmaken van de Betuweroute en
laten minder goederentreinen in de Randstad rijden. Zo benutten we het
spoor beter en zitten goederentreinen en reizigerstreinen elkaar niet
meer in de weg.
Dames en heren,
Ik ben ongelooflijk blij met dit rapport. Het stelt dat binnen de 4,5
miljard euro de groei de komende tijd op te vangen is en dat de
kwaliteit nog fors kan toenemen. Ook is er een nog verdergaand plan om
naast 6 intercity's ook zes sprinters te laten rijden. Ik vind het erg
goed dat dit is meegenomen, omdat bij de planstudies die nu volgen
gekeken kan worden of ook dit binnen het gereserveerde bedrag bereikt
kan worden.
Gezien de stormachtige groei van het gebruik van het spoor door zowel
reizigers, als goederenvervoerders kan ik mij voorstellen dat de
spoorsector over enige tijd er weer eens de peilstok in steekt en
beoordeelt waar wij dan staan.
Ik zei al dat we vandaag een mijlpaal bereiken. Dit geldt niet alleen
voor de spoorsector, maar ook voor mij als minister. Want het is mijn
taak om de Randstad - en de rest van ons land - bereikbaar te houden.
Daarvoor hebben wij het spoor keihard nodig.
De spoorsector heeft de afgelopen periode met grote inzet gewerkt. Ik
ben blij dat wij nu samen met alle regionale betrokkenen kunnen
beginnen met de planstudies. Zo kan het kabinet eind 2010 beslissen
welk project waar nodig is. We zitten hiermee op het goede spoor. Na
prinsjesdag is het tijd om een fluitsignaal te geven en te vertrekken.
Het volgende station is hoogfrequent spoorvervoer.
Verwante onderwerpen
* Goederenvervoer spoor
* Trein
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat