abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 september 2008 3
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGLM-2008/479 -
Onderwerp
Vertrouwelijke aanbieding "Draaiboek behandeling Bijstandsaanvragen bij Piraterij en
Gewapende Overvallen op Zee"
Geachte voorzitter,
Mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de minister van Defensie, de minister
van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bied ik u hierbij
vertrouwelijk het "Draaiboek Behandeling Bijstandsaanvragen bij Piraterij en Gewapende
Overvallen op Zee" aan.
In het licht van toegenomen aandacht voor piraterij zowel in de media als in de Kamer -
en meer specifiek een bijstandverzoek van een rederij, is interdepartementaal de vraag
opgekomen hoe de Nederlandse overheid hiermee om dient te gaan. Dit heeft geleid tot
een in 2006 onder voorzitterschap van Buitenlandse Zaken met de departementen van
Defensie, Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Justitie
opgestelde gezamenlijke beleidsnotitie `Bestrijding piraterij en gewapende overvallen op
zee'. Deze notitie, die ik volledigheidshalve en eveneens vertrouwelijk bijsluit, is in
augustus 2006 vastgesteld in de Rijksministerraad.
Besloten werd destijds onder andere dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat in
nauwe samenwerking met de andere betrokken departementen, het voortouw zou nemen
voor het verder concretiseren van de notitie, door middel van het opstellen van een
"draaiboek piraterij".
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGLM-2008/479
Het belang van een dergelijk draaiboek is al aan de orde geweest bij het AO Kustwacht
Nederland Nieuwe Stijl op 17 januari 2008 en bij het AO Beleidsbrief Zeevaart op
5 juni 2008. Onlangs heb ik u per brief van 30 juni 2008 geïnformeerd dat ik verwachtte
het draaiboek nog deze zomer vertrouwelijk aan uw Kamer te kunnen aanbieden.
Het draaiboek is tot stand gekomen in nauw overleg tussen de ministeries van Verkeer en
Waterstaat, Buitenlandse Zaken en Defensie en vervolgens afgestemd met de ministeries
van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De Rijksministerraad heeft op
11 juli 2008 met het draaiboek ingestemd.
Het draaiboek bevat een "stroomschema" inclusief criteria en toelichting, gericht op
aanvragen voor preventieve bijstand, niet op aanvragen tijdens of na een aanval, voor in
Nederland geregistreerde schepen. Preventieve bijstand wil zeggen ter voorkoming van
een aanval of kaping. Het draaiboek beoogt via een snelle procedure te kunnen komen tot
een afweging of al dan niet assistentie kan worden geboden. De genoemde vijf ministeries
hebben afgesproken een besluit tot al dan niet verlenen van bijstand te zien als een
gedeelde verantwoordelijkheid.
Het Kustwachtcentrum zal fungeren als centraal aanspreekpunt (één loket functie) voor de
reder om zijn verzoek in te dienen.
Uitgangspunten bij aanvragen zijn:
Een bijstandsaanvraag met betrekking tot piraterij kan voor de vaart ingediend
worden, maar ook tijdens de vaart. Het is niet uitgesloten dat een route tijdens de
vaart verandert, waardoor een reder te maken krijgt, of kan krijgen, met piraterij.
Daarnaast kan tijdens de vaart de dreiging van piraterij zijn toegenomen.
De reder is eerstverantwoordelijke voor het zich beschermen tegen piraterij. In het
kader van `goed huisvaderschap' dient hij adequate voorbereidingen te treffen,
zoals het uitvoeren van een risicoanalyse, het overwegen van alternatieve routes
en eventueel het niet aannemen van de vracht.
Indien de aanvraag niet voldoet aan de overeengekomen criteria, zal desondanks
altijd gekeken worden of er "andere (inter)nationale, politieke, strategische,
humanitaire of andere belangen zijn" om de aanvraag toch verder in behandeling
te nemen. Dit zal in overeenstemming tussen de betrokken departementen
gebeuren.
Het draaiboek in huidige opzet is niet van toepassing op de Nederlandse Antillen
en Aruba. Voor de Nederlandse Antillen en Aruba kunnen door de
verantwoordelijke autoriteiten vergelijkbare draaiboeken worden opgesteld,
waarvoor de systematiek van dit draaiboek bruikbaar is.
Ter nadere toelichting en invulling op het voorgaande vermeld ik enkele belangrijke
toetsingspunten bij behandeling van een aanvraag :
· Is het schip in Nederland geregistreerd? De Nederlandse overheid kan alleen
ingrijpen wanneer de Nederlands jurisdictie geldt ten aanzien van het schip.
· Heeft de reder zelf voldoende gedaan om zijn taak als eerstverantwoordelijke
waar te maken?
· Is er een lopende operatie van Defensie in het gebied?
---
DGLM-2008/479
· Bevindt het schip zich op open zee of in territoriale wateren? De Nederlandse
overheid kan op grond van nationale en internationale wetgeving alleen ingrijpen
bij incidenten op volle zee. Indien de route door territoriale wateren gaat, kan
contact opgenomen worden met de betreffende kuststaat en kan de kuststaat
gevraagd worden om bescherming te verlenen.
Het draaiboek is op hoofdlijnen gepresenteerd aan de diverse maritieme
belangenverenigingen en daarbij is brede steun verkregen. Reders zullen nog nader
geïnformeerd worden over welke informatie de Nederlandse overheid nodig heeft om een
aanvraag in behandeling te kunnen nemen. Daarbij kan naast eerder genoemde
onderwerpen gedacht worden aan gegevens als positie, bestemming en route, type schip
en lading, nationaliteit van opvarenden.
Met dit draaiboek is Nederland één van de weinige landen die over een draaiboek voor
preventieve aanvragen beschikt.
Piraterij is een internationaal probleem en dient internationaal bestreden te worden.
Daartoe streeft Nederland ernaar piraterij en gewapende overvallen op zee op de
internationale agenda geplaatst te krijgen. Zo heeft Nederland piraterij aangekaart in het
civiele NAVO scheepvaartorgaan (Planning Board for Ocean Shipping), alsmede in het
maritieme security committee (MARSEC) van de EU.
Verder heb ik, conform het hoofdstuk "inzet ter ondersteuning van bilaterale en regionale
samenwerking" van bovengenoemde beleidsnotitie, daartoe gemachtigd door de
regering, eerder dit jaar namens Nederland een verzoek ingediend om toe te mogen
treden tot het ReCAAP verdrag (Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy
and Armed Robbery against Ships in Asia). Het ReCAAP verdrag betreft een tussen zestien
Aziatische landen gesloten samenwerkingsovereenkomst, gericht op het voorkomen en
bestrijden van piraterij en gewapende overvallen op zee in het gehele gebied van Zuidoost
Azië.
Nederland is het eerste niet-Aziatische land dat zo'n verzoek ingediend heeft.
Vanzelfsprekend zal, bij een positieve reactie van de huidige verdragspartners - uitsluitsel
verwacht ik in de tweede helft van augustus - de parlementaire goedkeuringsprocedure
worden gestart.
Ik verwacht u dit najaar daarover verder te kunnen informeren.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat