Uitbreiding rijkswegen verlicht druk op stedelijk wegennet
3 september 2008
-
Karlijn Dongen
Voor verschillende delen van de rijkswegen in en om Amsterdam bestaan
plannen om de capaciteit uit te breiden. Dit leidt tot een betere
doorstroming. Berekeningen laten zien dat het effect hiervan op de
luchtkwaliteit langs de Amsterdamse wegen over het algemeen niet groot
is. De maatregelen voor de verbetering van de luchtkwaliteit blijven
dan ook nodig.
Aan de hand van een verkeersmodel is berekend welk effect uitbreiding
van het rijkswegennet globaal heeft op de automobiliteit in de stad en
op de luchtkwaliteit in 2015. Er zijn vier varianten van mogelijke
infrastructurele maatregelen onderzocht. De status van deze
infrastructurele maatregelen verschillen: sommige zijn nog in de
verkenningsfase, andere zijn al definitief.
Geplande uitbreiding rijkswegen verlicht druk op stedelijke wegen
De geplande uitbreiding van het rijkswegennet leidt volgens het
onderzoek van de gemeente Amsterdam tot extra mobiliteit in de
avondspits (van 16.00-18.00 uur). Een deel van de mensen die nu geen
auto rijden of buiten de spits rijden gaan dan weer wel rijden. De
toegenomen extra mobiliteit op de rijkswegen leidt volgens het
onderzoek echter tot minder verkeer op het stedelijke wegennet. Door
de verbeterde doorstroming op rijkswegen kiezen automobilisten er
namelijk sneller voor om stedelijke wegen te verlaten of er geen
gebruik van te maken. Het effect op de luchtkwaliteit van de geplande
uitbreiding van rijkswegen is over het algemeen verwaarloosbaar voor
stedelijke wegen, maar per saldo licht positief. Vooral op de drukste
stedelijke wegen wordt een lichte verbetering verwacht.
Maatregelen uitvoeren blijft nodig
Maatregelen voor de verbetering van de luchtkwaliteit blijven nodig.
De landelijke (bron)maatregelen, maatregelen uit het Actieplan
Luchtkwaliteit en aanvullende inspanningen zijn er op gericht om in
2015 geen luchtkwaliteitsknelpunten op het stedelijke wegennet meer te
hebben. Het uitvoeren van maatregelen, zoals betaald rijden en de
invoering van een milieuzone voor vrachtverkeer, bestel- en
personenauto's, is hierbij essentieel. Om te zorgen dat Amsterdam in
2010 aan de Europese normen voor fijn stof voldoet, neemt Amsterdam nu
al diverse structurele maatregelen: van schonere stadsbussen tot de
invoering van de milieuzone voor vrachtauto's in oktober dit jaar.
Terugdringen lucht- en geluideffect langs rijkswegen blijft zorgpunt
Naast de bovengenoemde inspanningen om de luchtkwaliteit op het
stedelijke wegennet te verbeteren, is het zeker ook de inzet van
Amsterdam om in de contacten met Rijkswaterstaat resultaat te boeken
om de lucht- en geluideffecten langs rijkswegen terug te dringen. En
er zo voor te zorgen dat omwonenden, ondanks de uitbreiding, minder
overlast ervaren dan in de huidige situatie. Een goed voorbeeld
daarvan is de afspraak dat bij uitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg
een groot deel wordt verlaagd en als tunnel wordt uitgevoerd.
Pb-154
Gemeente Amsterdam