4-9-2008
Onnodig hoge tarieven voor luchtvaarttickets
Vandaag heeft het Europees Parlement ingestemd met een herziening van
de bestaande gedragscode voor geautomatiseerde boekingssystemen
(Computerised Reservation Systems - CRS). Geautomatiseerde
boekingssystemen bieden klanten actuele informatie over het aangeboden
lucht- en spoorvervoer en de tarieven daarvoor.
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert: "De bestaande
gedragscode leidt tot een gebrek aan concurrentie en dus onnodig hoge
tarieven voor de consument. Het voorstel van de Commissie was dan ook
welkom."
Dankzij de ontwikkeling van alternatieve distributiekanalen, zoals
websites en call-centers, beschikken reizigers tegenwoordig over
talrijke informatie- en boekingskanalen om hun vluchten te boeken.
Ongeveer 40% van alle vliegtuigtickets in de EU wordt via alternatieve
kanalen geboekt, de overige 60% via reisbureaus en CRS. De bestaande
gedragsregels belemmeren de prijsconcurrentie en innovatie, omdat deze
de onderhandelingsruimte om afspraken te maken over boekingskosten,
aangeboden tarieven en toegang tot distributiefaciliteiten, sterk
inperken.
Hennis-Plasschaert: "De lobby op dit dossier was enorm, zowel vanuit
de luchtvaartmaatschappijen als de reisagenten. De belangen zijn
groot. Er was nadrukkelijk veel te doen om de waarborgen tegen
potentiële misbruiken van concurrentiepositie, met name wanneer er
sprake is van nauwe banden tussen de aanbieders van CRS en
luchtvaartmaatschappijen. En dan Air France, Lufthansa en Iberia in
het bijzonder."
In aanvulling op de bepalingen die reeds in het voorstel zijn
opgenomen om misbruik van positie te voorkomen en reisagenten (dus
klanten) een neutrale informatieverstrekking te waarborgen, heeft de
Europese Commissie (op verzoek van de Europese Liberalen) zich
gisteravond laat gecommitteerd tot een zgn.'formal notice'. Hierin zal
de Europese Commissie de concrete en strikte criteria uiteenzetten op
basis waarvan er zal worden bepaald of er inderdaad sprake is van
misbruik van concurrentiepositie door luchtvaartmaatschappijen. E.e.a.
zal worden gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie
alvorens de nieuwe gedragscode in werking treedt. Op deze wijze wordt
er duidelijkheid gecreëerd voor alle belanghebbenden en is er dus ook
de mogelijkheid om een klacht in te dienen als er volgens een partij
sprake is van misbruik.
VVD