Nieuwe Toyota Hilux: minor change voor ultieme werk- en vrijetijdsauto
(9/4/2008)
Het Europese marktaandeel van de Toyota Hilux is in 2007 â slechts
drie jaar na de introductie â gestegen naar 22%, wat neerkomt op
38.957 verkochte autoâs. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van
het verkoopcijfer voor Europa in 2005. Van de zesde generatie Hilux
waren eind 2007 wereldwijd in totaal 1.269.799 eenheden verkocht,
waarvan 508.107 alleen al in dat jaar.
De hele Hilux-lijn â van de Hilux Enkele Cabine tot de actieve outdoor
auto Hilux Dubbele Cabine â blijft professionals aanspreken. Met de
nieuwe eigenschappen en upgrades van modeljaar 2009 is de Hilux
voorbestemd om dé pick-up van Europa te worden. De
verkoopdoelstelling is gesteld op 47.000 eenheden in 2009, waarmee de
Hilux naar verwachting eerdere verkoopresultaten zal overtreffen en de
toppositie van Toyota SUVâs in Europa nog verder zal versterken.
Een krachtige pick up
Van voren benadrukt de nieuwe trapeziumvormige grille met een
verchroomde strip de robuuste uitstraling van de Toyota Hilux. Tevens
geeft de nieuwe grille het familieverband met de overige SUVâs uit de
Toyota range aan. De bumper is eveneens opnieuw ontworpen en heeft nu
een grotere en bredere koelopening, zodat het zwaartepunt lager lijkt
te liggen. Van de voorbumper lopen krachtige lijnen naar de
achterzijde, die nog extra worden geaccentueerd door de nieuw
ontworpen 15 inch lichtmetalen velgen (SX en SR uitvoeringen) en
totaal nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen (optioneel op de SR
uitvoering).
De klant kan kiezen uit drie carrosserievarianten. De Dubbele Cabine
is uitermate populair onder actieve outdoor beoefenaars. Met een
aandeel van 63% was dit in 2007 de best verkochte Hilux in Europa. De
Xtra Cabine behaalde de tweede plaats met een aandeel van 26%, gevolgd
door de Enkele Cabine op de derde plaats met een aandeel van 11%.
Vanaf de minor change zijn twee nieuwe carrosseriekleuren leverbaar:
Island Blue Metallic en Jarrah Bronze Metallic. De Dubbele Cabine SX
en SR uitvoeringen zijn nu standaard uitgevoerd met stijlvol getint
glas op de tweede zitrij en op de achterruit.
Van binnen een comfortabele vrijetijdsauto
Van binnen biedt de Hilux het comfort van een personenauto, met onder
andere een nieuw ontworpen 4-spaaks stuurwiel, nieuwe
stuurwielbediening voor het audiosysteem en nieuwe toetsen voor het
multi-informatiedisplay (Dubbele Cabine). Op de SX en SR uitvoeringen
zijn het stuurwiel en de pookknop in leder uitgevoerd.
Het instrumentenpaneel is verbeterd en is nu voorzien van nog
duidelijkere indicatoren. De aandacht voor details heeft geresulteerd
in beter leesbare bediening van de verlichting en ruitenwissers en een
nieuw ontworpen, meer ergonomische schakelconsole voor de
handgeschakelde transmissie.
De nieuwe automatische airconditioning (SR uitvoering) heeft
gemakkelijke druktoetsen met een digitaal display. De geselecteerde
temperatuur, ventilatie en luchttoevoer worden duidelijk weergegeven
op het LCD-scherm, terwijl stof en pollen worden geweerd door het
uiterst efficiënte interieurfilter.
De Dubbele Cabine 3.0 D-4D SR uitvoering is uitgerust met nieuwe
sportstoelen. Deze zijn ontworpen voor extra comfort, hebben een
bijzonder fraai uiterlijk en bieden nog meer ondersteuning van de rug.
Nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen
De Hilux is leverbaar met twee geavanceerde dieselmotoren van Toyota:
de 2.5 D-4D en de 3.0 D-4D. Deze tweede generatie common-rail
dieselkrachtbronnen zijn zeer verfijnd en staan garant voor soepele en
krachtige prestaties in het gehele toerengebied. De uiterst
efficiënte turboâs zorgen daarbij voor een laag brandstofverbruik en
lagere emissies.
De 2.5 D-4D, met 120 pk en een koppel van 325 Nm, is leverbaar voor
2WD- en 4WD-uitvoeringen met handgeschakelde transmissie met 5
versnellingen. Zelfs bij lage toerentallen (vanaf 1.600 tpm) levert
dit werkpaard een koppel van ten minste 300 Nm. In de gecombineerde
cyclus heeft de nieuwe Hilux 2.5 D-4D (modeljaar 2009) een
brandstofverbruik tussen de 7,4 liter/100 km en 8,3 liter/100 km,
afhankelijk van de gekozen uitvoering (volgens EC-norm).
De 3,0 liter D-4D, die alleen beschikbaar is op de Hilux Dubbele
Cabine, heeft een toonaangevende vermogen/gewichtsverhouding en biedt
uitstekende rijeigenschappen met 171 pk. Het motorkoppel is in de
automatische uitvoering met 17 Nm opgevoerd naar 360 Nm, tussen de
1.400 en 3.400 tpm.
De 3.0 D-4D beschikt standaard over vierwielaandrijving en biedt de
keuze uit een handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen of een
nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen, die gebruik maakt
van een AI (Artificial Intelligence)-schakelregeling om het
schakelpatroon af te stemmen op de rijstijl van de bestuurder en de
wegomstandigheden. Dit systeem, dat door Toyota is ontwikkeld, kan de
hellingshoek berekenen en het rijgedrag van de bestuurder inschatten
en ondersteunen.
De trekkracht wordt op de 3.0 D-4D nog verder vergroot door de
ingenieuze Swirl Control. Dit systeem optimaliseert de
lucht/brandstofverhouding bij lage toerentallen, waardoor er meer
koppel beschikbaar komt zonder dat er hoeft te worden geaccelereerd.
Het zorgt daarnaast voor lagere emissies en een lager
brandstofverbruik, dat varieert van 8,3 voor de handgeschakelde
transmissie met 5 versnellingen en een verbeterde 8,9 liter/100 km
voor de nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen (volgens
EC-norm; was 9,4 voor de vorige automatische transmissie met 4
versnellingen). De nieuwe Hilux 3.0 D-4D heeft een topsnelheid van 170
km/h voor de handgeschakelde transmissie en 175 km/h voor de
automatische transmissie.
Beide motoren voldoen aan de Euro IV-normen en bieden Hilux-rijders de
perfecte combinatie van optimaal rijplezier, een laag
brandstofverbruik en lage emissies. De wielophanging is op een aantal
punten verbeterd voor een stabiele wegligging en optimale
betrouwbaarheid, met onder andere een nieuwe dubbele rij kegellagers
voor de achteras en een responsiever kleppensysteem in de schokdempers
vóór. De trillingen, die vanwege de hoge torsiestijfheid van de
wielophanging al tot een minimum beperkt waren, zijn dankzij de nieuwe
bussen nog verder gereduceerd. In combinatie met stillere motoren en
de geluidsreducerende technologie van Toyota zorgt dit zelfs bij hoge
snelheden voor minimalisatie van de rijgeluiden.
Verbeterd uitrustingsniveau op de Hilux Dubbele Cabine
Als antwoord op de toenemende vraag van actieve outdoor beoefenaars
beschikt de nieuwe Hilux over diverse nieuwe eigenschappen in de
verschillende uitvoeringen, die stuk voor stuk ontworpen zijn voor
meer comfort voor bestuurder én passagiers.
De Hilux Enkele Cabine 2.5 D-4D, leverbaar in twee uitvoeringen, is
het ultieme Hilux-werkpaard. Beide uitvoeringen zijn naar keuze
leverbaar met 2WD of 4WD. Deze versie heeft handmatig bediende ruiten,
een zwarte voorbumper en 15 inch (2WD) of 16 inch (4WD) stalen velgen.
Op de VX uitvoering is een handmatig bediende airconditioning
optioneel.
De ruimere Hilux Xtra Cabine 2.5 D-4D beschikt nog altijd over een
ruime laadbak en biedt extra keuze in de uitvoering met
vierwielaandrijving: de verfijnde SX. Deze is uitgevoerd met lederen
stuurwiel en pookknop, nieuwe 15 inch lichtmetalen velgen,
koplampsproeiers, elektrisch bedienbare ruiten en handmatig bediende
airconditioning.
De Hilux Dubbele Cabine 3.0 D-4D biedt diverse opties om te kunnen
voldoen aan de wensen van de klant. De SX heeft een nieuw lederen
stuurwiel met audiobediening, een handmatig bediende airconditioning
en nieuw ontworpen 15 inch lichtmetalen velgen.
De SR beschikt over cruise control, sportstoelen, automatische
airconditioning en side en curtain airbags. Bovendien zijn er
optioneel nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen leverbaar in combinatie
met Vehicle Stability Control (VSC). Hilux-rijders kunnen hiermee
genieten van een nog verfijndere auto.
Cruise control is nu standaard op de Dubbele Cabine 3.0 D-4D met
handgeschakelde en automatische transmissie.
De vernieuwde Hilux (modeljaar 2009) is nu leverbaar met een nieuwe
afsluitbare achterklep (Xtra en Dubbele Cabine), die kan worden
gebruikt wanneer de auto wordt afgedekt met een hardtop. Er is ook een
uitgebreid assortiment accessoires verkrijgbaar, van pushbars tot
trekhaken en zelfs lederen bekleding.
Verbeterde veiligheidsvoorzieningen
Vehicle Stability Control (VSC) is nu optioneel op de Hilux 3.0 D-4D
SR uitvoering, wat zorgt voor actieve veiligheid en verbeterde
rijeigenschappen. Alle overige Hilux uitvoeringen zijn standaard
uitgerust met een Limited Slip-differentieel (LSD) op de achteras, die
in het terrein voor meer tractie zorgt en ook op de weg het
doorslippen van de wielen minimaliseert. Het Limited
Slip-differentieel ontneemt koppel aan het slippende achterwiel en
levert zo de best mogelijke tractie. De aandrijfkrachten worden
vervolgens automatisch verdeeld over het linker- en rechterachterwiel,
waarbij het wiel met de meeste tractie het hoogste koppel krijgt.
De Dubbele Cabine heeft een complete upgrade van het passieve
veiligheidssysteem ondergaan. Naast airbags voor de bestuurder en
passagier zijn nu ook side airbags voor de bestuurder en passagier en
curtain airbags voor de eerste en tweede zitrij leverbaar.
De 2WD-uitvoeringen zijn uitgerust met 281 mm geventileerde
remschijven. De 4WD-uitvoering is uitgerust met nieuwe 297 mm
remschijven (319 mm met VSC). De 2WD-uitvoering heeft achter 254 mm
trommelremmen, de 4WD-uitvoering 295 mm trommelremmen.
De Toyota Hilux Enkele Cabine Van 2.5 D-4D 2WD LX is leverbaar vanaf
14.850,- euro (exclusief BPM en BTW).
AutoRai