AutoRai

Nieuwe Toyota Hilux: minor change voor ultieme werk- en vrijetijdsauto

(9/4/2008)
Het Europese marktaandeel van de Toyota Hilux is in 2007 â slechts drie jaar na de introductie â gestegen naar 22%, wat neerkomt op 38.957 verkochte autoâs. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van het verkoopcijfer voor Europa in 2005. Van de zesde generatie Hilux waren eind 2007 wereldwijd in totaal 1.269.799 eenheden verkocht, waarvan 508.107 alleen al in dat jaar.

De hele Hilux-lijn â van de Hilux Enkele Cabine tot de actieve outdoor auto Hilux Dubbele Cabine â blijft professionals aanspreken. Met de nieuwe eigenschappen en upgrades van modeljaar 2009 is de Hilux voorbestemd om dé pick-up van Europa te worden. De verkoopdoelstelling is gesteld op 47.000 eenheden in 2009, waarmee de Hilux naar verwachting eerdere verkoopresultaten zal overtreffen en de toppositie van Toyota SUVâs in Europa nog verder zal versterken.

Een krachtige pick up
Van voren benadrukt de nieuwe trapeziumvormige grille met een verchroomde strip de robuuste uitstraling van de Toyota Hilux. Tevens geeft de nieuwe grille het familieverband met de overige SUVâs uit de Toyota range aan. De bumper is eveneens opnieuw ontworpen en heeft nu een grotere en bredere koelopening, zodat het zwaartepunt lager lijkt te liggen. Van de voorbumper lopen krachtige lijnen naar de achterzijde, die nog extra worden geaccentueerd door de nieuw ontworpen 15 inch lichtmetalen velgen (SX en SR uitvoeringen) en totaal nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen (optioneel op de SR uitvoering).

De klant kan kiezen uit drie carrosserievarianten. De Dubbele Cabine is uitermate populair onder actieve outdoor beoefenaars. Met een aandeel van 63% was dit in 2007 de best verkochte Hilux in Europa. De Xtra Cabine behaalde de tweede plaats met een aandeel van 26%, gevolgd door de Enkele Cabine op de derde plaats met een aandeel van 11%.

Vanaf de minor change zijn twee nieuwe carrosseriekleuren leverbaar: Island Blue Metallic en Jarrah Bronze Metallic. De Dubbele Cabine SX en SR uitvoeringen zijn nu standaard uitgevoerd met stijlvol getint glas op de tweede zitrij en op de achterruit.

Van binnen een comfortabele vrijetijdsauto
Van binnen biedt de Hilux het comfort van een personenauto, met onder andere een nieuw ontworpen 4-spaaks stuurwiel, nieuwe stuurwielbediening voor het audiosysteem en nieuwe toetsen voor het multi-informatiedisplay (Dubbele Cabine). Op de SX en SR uitvoeringen zijn het stuurwiel en de pookknop in leder uitgevoerd.

Het instrumentenpaneel is verbeterd en is nu voorzien van nog duidelijkere indicatoren. De aandacht voor details heeft geresulteerd in beter leesbare bediening van de verlichting en ruitenwissers en een nieuw ontworpen, meer ergonomische schakelconsole voor de handgeschakelde transmissie.

De nieuwe automatische airconditioning (SR uitvoering) heeft gemakkelijke druktoetsen met een digitaal display. De geselecteerde temperatuur, ventilatie en luchttoevoer worden duidelijk weergegeven op het LCD-scherm, terwijl stof en pollen worden geweerd door het uiterst efficiënte interieurfilter.

De Dubbele Cabine 3.0 D-4D SR uitvoering is uitgerust met nieuwe sportstoelen. Deze zijn ontworpen voor extra comfort, hebben een bijzonder fraai uiterlijk en bieden nog meer ondersteuning van de rug.

Nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen De Hilux is leverbaar met twee geavanceerde dieselmotoren van Toyota: de 2.5 D-4D en de 3.0 D-4D. Deze tweede generatie common-rail dieselkrachtbronnen zijn zeer verfijnd en staan garant voor soepele en krachtige prestaties in het gehele toerengebied. De uiterst efficiënte turboâs zorgen daarbij voor een laag brandstofverbruik en lagere emissies.

De 2.5 D-4D, met 120 pk en een koppel van 325 Nm, is leverbaar voor 2WD- en 4WD-uitvoeringen met handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen. Zelfs bij lage toerentallen (vanaf 1.600 tpm) levert dit werkpaard een koppel van ten minste 300 Nm. In de gecombineerde cyclus heeft de nieuwe Hilux 2.5 D-4D (modeljaar 2009) een brandstofverbruik tussen de 7,4 liter/100 km en 8,3 liter/100 km, afhankelijk van de gekozen uitvoering (volgens EC-norm).

De 3,0 liter D-4D, die alleen beschikbaar is op de Hilux Dubbele Cabine, heeft een toonaangevende vermogen/gewichtsverhouding en biedt uitstekende rijeigenschappen met 171 pk. Het motorkoppel is in de automatische uitvoering met 17 Nm opgevoerd naar 360 Nm, tussen de
1.400 en 3.400 tpm.

De 3.0 D-4D beschikt standaard over vierwielaandrijving en biedt de keuze uit een handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen of een nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen, die gebruik maakt van een AI (Artificial Intelligence)-schakelregeling om het schakelpatroon af te stemmen op de rijstijl van de bestuurder en de wegomstandigheden. Dit systeem, dat door Toyota is ontwikkeld, kan de hellingshoek berekenen en het rijgedrag van de bestuurder inschatten en ondersteunen.

De trekkracht wordt op de 3.0 D-4D nog verder vergroot door de ingenieuze Swirl Control. Dit systeem optimaliseert de lucht/brandstofverhouding bij lage toerentallen, waardoor er meer koppel beschikbaar komt zonder dat er hoeft te worden geaccelereerd. Het zorgt daarnaast voor lagere emissies en een lager brandstofverbruik, dat varieert van 8,3 voor de handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen en een verbeterde 8,9 liter/100 km voor de nieuwe automatische transmissie met 5 versnellingen (volgens EC-norm; was 9,4 voor de vorige automatische transmissie met 4 versnellingen). De nieuwe Hilux 3.0 D-4D heeft een topsnelheid van 170 km/h voor de handgeschakelde transmissie en 175 km/h voor de automatische transmissie.

Beide motoren voldoen aan de Euro IV-normen en bieden Hilux-rijders de perfecte combinatie van optimaal rijplezier, een laag brandstofverbruik en lage emissies. De wielophanging is op een aantal punten verbeterd voor een stabiele wegligging en optimale betrouwbaarheid, met onder andere een nieuwe dubbele rij kegellagers voor de achteras en een responsiever kleppensysteem in de schokdempers vóór. De trillingen, die vanwege de hoge torsiestijfheid van de wielophanging al tot een minimum beperkt waren, zijn dankzij de nieuwe bussen nog verder gereduceerd. In combinatie met stillere motoren en de geluidsreducerende technologie van Toyota zorgt dit zelfs bij hoge snelheden voor minimalisatie van de rijgeluiden.

Verbeterd uitrustingsniveau op de Hilux Dubbele Cabine Als antwoord op de toenemende vraag van actieve outdoor beoefenaars beschikt de nieuwe Hilux over diverse nieuwe eigenschappen in de verschillende uitvoeringen, die stuk voor stuk ontworpen zijn voor meer comfort voor bestuurder én passagiers.

De Hilux Enkele Cabine 2.5 D-4D, leverbaar in twee uitvoeringen, is het ultieme Hilux-werkpaard. Beide uitvoeringen zijn naar keuze leverbaar met 2WD of 4WD. Deze versie heeft handmatig bediende ruiten, een zwarte voorbumper en 15 inch (2WD) of 16 inch (4WD) stalen velgen. Op de VX uitvoering is een handmatig bediende airconditioning optioneel.

De ruimere Hilux Xtra Cabine 2.5 D-4D beschikt nog altijd over een ruime laadbak en biedt extra keuze in de uitvoering met vierwielaandrijving: de verfijnde SX. Deze is uitgevoerd met lederen stuurwiel en pookknop, nieuwe 15 inch lichtmetalen velgen, koplampsproeiers, elektrisch bedienbare ruiten en handmatig bediende airconditioning.

De Hilux Dubbele Cabine 3.0 D-4D biedt diverse opties om te kunnen voldoen aan de wensen van de klant. De SX heeft een nieuw lederen stuurwiel met audiobediening, een handmatig bediende airconditioning en nieuw ontworpen 15 inch lichtmetalen velgen.

De SR beschikt over cruise control, sportstoelen, automatische airconditioning en side en curtain airbags. Bovendien zijn er optioneel nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen leverbaar in combinatie met Vehicle Stability Control (VSC). Hilux-rijders kunnen hiermee genieten van een nog verfijndere auto.

Cruise control is nu standaard op de Dubbele Cabine 3.0 D-4D met handgeschakelde en automatische transmissie.

De vernieuwde Hilux (modeljaar 2009) is nu leverbaar met een nieuwe afsluitbare achterklep (Xtra en Dubbele Cabine), die kan worden gebruikt wanneer de auto wordt afgedekt met een hardtop. Er is ook een uitgebreid assortiment accessoires verkrijgbaar, van pushbars tot trekhaken en zelfs lederen bekleding.

Verbeterde veiligheidsvoorzieningen
Vehicle Stability Control (VSC) is nu optioneel op de Hilux 3.0 D-4D SR uitvoering, wat zorgt voor actieve veiligheid en verbeterde rijeigenschappen. Alle overige Hilux uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een Limited Slip-differentieel (LSD) op de achteras, die in het terrein voor meer tractie zorgt en ook op de weg het doorslippen van de wielen minimaliseert. Het Limited Slip-differentieel ontneemt koppel aan het slippende achterwiel en levert zo de best mogelijke tractie. De aandrijfkrachten worden vervolgens automatisch verdeeld over het linker- en rechterachterwiel, waarbij het wiel met de meeste tractie het hoogste koppel krijgt.

De Dubbele Cabine heeft een complete upgrade van het passieve veiligheidssysteem ondergaan. Naast airbags voor de bestuurder en passagier zijn nu ook side airbags voor de bestuurder en passagier en curtain airbags voor de eerste en tweede zitrij leverbaar.

De 2WD-uitvoeringen zijn uitgerust met 281 mm geventileerde remschijven. De 4WD-uitvoering is uitgerust met nieuwe 297 mm remschijven (319 mm met VSC). De 2WD-uitvoering heeft achter 254 mm trommelremmen, de 4WD-uitvoering 295 mm trommelremmen.

De Toyota Hilux Enkele Cabine Van 2.5 D-4D 2WD LX is leverbaar vanaf 14.850,- euro (exclusief BPM en BTW).