Senternovem


04-09-2008 | Technologie is niet ethisch neutraal

"Technologie is niet ethisch neutraal. In technologische producten zitten ingebouwde waarden en normen en bedrijven moeten bij het ontwerp van die producten zorgen dat de juiste waarden en normen in het product ziten." Dat betoogde prof. dr. Philip Brey op 28 augustus bij SenterNovem in Den Haag.

Ethiek is een thema waar bedrijven zich steeds meer mee bezighouden, meent Brey, hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteit Twente. "Afnemers, belangenorganisaties, politici, aandeelhouders en het brede publiek verwachten steeds meer van bedrijven dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. Door privatisering moeten bedrijven steeds meer verantwoording afleggen aan stakeholders."

"Om technologische producten ingang te doen vinden in de maatschappij is het daarom raadzaam dat ontwerpers bij het ontwerp rekening houden met de gedeelde ethiek van al deze groepen." Als een bedrijf dat doet is dat gunstig voor het bedrijf én voor de maatschappij. Protesten, juridische procedures en boycotten kunnen zo worden verminderd of zelfs worden voorkomen.

Auto laten staan
Er is veel aandacht voor het ethisch gebruik van technologie. Een autobezitter die het goed voor heeft met het milieu en de waarde duurzaamheid een warm hart toedraagt, zal de auto bewust gebruiken en deze laten staan als hij een paar straten verderop boodschappen gaat doen. Iedere keer dat hij de auto gebruikt is hij slecht bezig. Immers, op dat moment draagt hij bij aan de vervuiling van het milieu.

Maar, betoogt Brey, als je de auto nu eens anders ontwerpt en prioriteit geeft aan waarden als duurzaamheid en vrijheid, dan ligt de ethische keuzelast niet meer bij de gebruiker. Hij hoeft zich niet langer schuldig te voelen als hij in een auto op batterijen of waterstof rijdt, want hij draagt niet langer bij aan milieuvervuiling door C02-uitstoot. Als er veel vraag is naar zo'n product, zal het de fabrikant geen windeieren leggen.

Technologie opnieuw ontwerpen
Het wordt volgens Brey steeds belangrijker dat ontwerpers naar de waarden en behoeften van gebruikers en andere stakeholders kijken en de gewenste waarden in het ontwerp integreren. Value Sensitive Design, heet dat. Het is een methode voor het inbrengen van ethische en maatschappelijke waarden in ontwerpprocessen. Brey: "Maatschappelijke vraagstukken kun je vaker oplossen, niet door een maatschappelijke verandering - de mens die energie bespaart - maar door de technologie te herontwerpen."