Gemeente Enschede

Innovatief verlichtingsproject busbaan Enschede succesvol afgerond

Primeur met nieuwe techniek; lampbesturing via de ether

De busbaan ter hoogte van de Boulevard is voorzien van dynamische openbare verlichting. Met de nieuwe verlichting vermindert de gemeente Enschede de uitstoot van CO2 aanzienlijk en bespaart zij, door het centraliseren van het beheer ervan, enorm op kosten van stroom-/energieverbruik en beheer.
In dit project is voor het eerst gewerkt met een nieuwe techniek in de openbare verlichting, namelijk individuele lampbesturing en beheer via de ether.

Wethouder Jelmer van der Zee legt het belang van het project uit: "Net als andere gemeenten zoekt Enschede op het gebied van openbare verlichting actief naar mogelijkheden om een goede balans te creëren tussen het milieu, het verkeer en de sociale veiligheid. De energiekosten van Nederlandse gemeenten zijn namelijk onnodig hoog. De landelijke richtlijn die stelt dat er binnen de bebouwde kom om de 20 meter verlichting geplaatst moet worden werkt naar onze mening verspilling in de hand en is ineffectief. In de afgelopen jaren hebben we al behoorlijk wat ervaring opgedaan met het bewuster toepassen van openbare verlichting. In Enschede zijn we daarin, landelijk gezien, al zeer vooruitstrevend. Het verlichtingsproject van de busbaan is hier een goed voorbeeld van. "

Grootschalig en uitdagend project
Het bedrijf Maiken Systems, specialist op het gebied van dynamische verlichting, is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. Henk de Hartog, directeur van Maiken Systems, gaat in op de complexiteit van deze klus: "Het betreft voor ons een innovatief en uitdagend project. In totaal is een 40-tal lichtmasten langs de busbaan voorzien van doelgerichte dimbare openbare verlichting. Nieuw is dat de openbare verlichting hier aangestuurd wordt door de bestaande verkeersregelinstallatie, de verkeerslichten. We werken met individuele lampbesturing en beheer via de ether gekoppeld aan de verkeersregelinstallatie. Het systeem werkt op die manier dus totaal onafhankelijk van de kwaliteit van het bestaande voedingsnetwerk. Dit autonome draadloze systeem stelt de beheerder in staat om op afstand defecte lampen te detecteren en het lichtniveau te wijzigen."

Verder is ook nog bijzonder aan dit project dat de verlichting reageert op het gebruik van de busbaan op dat moment. De drukte bepaalt naar welk niveau het licht moet worden gebracht. In geval van een calamiteit kan de verlichting door politie, brandweer of ambulance direct en op ieder moment naar gewenst lichtniveau gebracht worden.

4 september 2008