Innovatief verlichtingsproject busbaan Enschede succesvol afgerond
Primeur met nieuwe techniek; lampbesturing via de ether
De busbaan ter hoogte van de Boulevard is voorzien van dynamische
openbare verlichting. Met de nieuwe verlichting vermindert de gemeente
Enschede de uitstoot van CO2 aanzienlijk en bespaart zij, door het
centraliseren van het beheer ervan, enorm op kosten van
stroom-/energieverbruik en beheer.
In dit project is voor het eerst gewerkt met een nieuwe techniek in de
openbare verlichting, namelijk individuele lampbesturing en beheer via
de ether.
Wethouder Jelmer van der Zee legt het belang van het project uit: "Net
als andere gemeenten zoekt Enschede op het gebied van openbare
verlichting actief naar mogelijkheden om een goede balans te creëren
tussen het milieu, het verkeer en de sociale veiligheid. De
energiekosten van Nederlandse gemeenten zijn namelijk onnodig hoog. De
landelijke richtlijn die stelt dat er binnen de bebouwde kom om de 20
meter verlichting geplaatst moet worden werkt naar onze mening
verspilling in de hand en is ineffectief. In de afgelopen jaren
hebben we al behoorlijk wat ervaring opgedaan met het bewuster
toepassen van openbare verlichting. In Enschede zijn we daarin,
landelijk gezien, al zeer vooruitstrevend. Het verlichtingsproject van
de busbaan is hier een goed voorbeeld van. "
Grootschalig en uitdagend project
Het bedrijf Maiken Systems, specialist op het gebied van dynamische
verlichting, is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project.
Henk de Hartog, directeur van Maiken Systems, gaat in op de
complexiteit van deze klus: "Het betreft voor ons een innovatief en
uitdagend project. In totaal is een 40-tal lichtmasten langs de
busbaan voorzien van doelgerichte dimbare openbare verlichting. Nieuw
is dat de openbare verlichting hier aangestuurd wordt door de
bestaande verkeersregelinstallatie, de verkeerslichten. We werken met
individuele lampbesturing en beheer via de ether gekoppeld aan de
verkeersregelinstallatie. Het systeem werkt op die manier dus totaal
onafhankelijk van de kwaliteit van het bestaande voedingsnetwerk. Dit
autonome draadloze systeem stelt de beheerder in staat om op afstand
defecte lampen te detecteren en het lichtniveau te wijzigen."
Verder is ook nog bijzonder aan dit project dat de verlichting
reageert op het gebruik van de busbaan op dat moment. De drukte
bepaalt naar welk niveau het licht moet worden gebracht. In geval van
een calamiteit kan de verlichting door politie, brandweer of ambulance
direct en op ieder moment naar gewenst lichtniveau gebracht worden.
4 september 2008
Gemeente Enschede