Agendia lanceert TargetPrint(R) voor borstkankerpatiënten
04/09/2008 14:01
PR Newswire
HUNTINGTON BEACH, Californië en AMSTERDAM, Nederland, September 4 /PRNewswire/ --
- Optimale patiëntidentificatie voor gerichte therapie die voordelen van
een persoonlijke behandeling zekerstelt
Agendia, een wereldwijd toonaangevend bedrijf in de moleculaire
kankerdiagnostiek, maakte vandaag de lancering van TargetPrint(R) bekend, een
nieuwe diagnostische test die artsen in staat stelt de mate van genexpressie
van de oestrogeenreceptor (OR), progesteronreceptor (PR) en menselijke
epidermale groeifactorreceptor 2 (MER2) in een biopsie van een
borstkankertumor kwantitatief vast te stellen. De nauwkeurige meting van deze
receptoren is van wezenlijk belang voor het plannen van de behandeling van
borstkankerpatiënten na de operatie en helpt artsen en patiënten bij
weloverwogen beslissingen over de behandeling. TargetPrint draait op de
nieuwe high density chip van Agendia die vorige maand (augustus 2008) van de
Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) toestemming tot verkoop heeft
ontvangen.
"Gerichte therapieën die momenteel beschikbaar zijn, zoals
hormoonbehandelingen, kunnen een enorme invloed op de overlevingskansen en
levenskwaliteit van een significant aantal borstkankerpatiënten hebben," zei
Dr. Bernhard Sixt, voorzitter en algemeen directeur van Agendia. "TargetPrint
zal van groot belang zijn bij het bepalen welke patiënten de grootste kans
hebben baat ze zullen hebben bij deze behandelingen."
"De testresultaten geven een nauwkeurige moleculaire uitlezing van
prognoseparameters voor borstkanker en voorzien arts en patiënt van een
betrouwbare leidraad bij de keuze van de meest geschikte behandeling voor
iedere individuele patiënt," zei Richard A. Bender, MD, FACP, medisch hoofd
van Agendia. "We zijn van plan in de nabije toekomst informatie over een
bredere verzameling medicijndoelen aan TargetPrint toe te voegen en deze
klinisch te valideren met belangrijke klanten."
Agendia zal klinische gegevens over TargetPrint presenteren op het 2008
Breast Cancer Symposium, dat financieel gesteund is door de American Society
of Clinical Oncology (ASCO) en van 5 tot 7 september 2008 in Washington DC
gehouden zal worden. TargetPrint wordt verwerkt in het laboratorium van
Agendia dat gecertificeerd is door Clinical Laboratory Improvement Amendments
(CLIA) en geaccrediteerd door het College of American Pathology (CAP).
Over Agendia
Agendia is wereldwijd leider op het gebied van de moleculaire
kankerdiagnostiek. Het bedrijf heeft vier producten op de markt die gebaseerd
zijn op zijn toonaangevende platform voor het profileren van genexpressie in
tumoren en werkt aan de ontwikkeling van verschillende nieuwe tests. Agendia
was het eerste bedrijf dat goedkeuring van de FDA ontving voor een
borstkankertest, MammaPrint(R), die de kans op het terugkeren van borstkanker
voorspelt. Daarbij werkt het bedrijf samen met farmaceutische bedrijven om
zeer effectieve gepersonaliseerde medicijnen op het gebied van de oncologie
te ontwikkelen. Agendia is gevestigd in Huntington Beach, Californië, en in
Amsterdam, Nederland. Voor meer informatie over Agendia bezoekt u
www.agendia.com.
CONTACTEN VOOR DE MEDIA
Mediacontact voor de V.S.: Media in de EU en buiten de V.S.:
Kelly Connor Hans Herklots
Vicevoorzitter Hoofd Bedrijfscommunicatie
Ogilvy Public Relations Worldwide Agendia
+1-212-880-5328 Office +31-20-462-1557 Office
+1-609-221-5785 Mobile +31-620-083-509 Mobile
Kelly.connor@ogilvypr.com hans.herklots@agendia.com
Website: http://www.agendia.com
Mediacontact voor de V.S., Kelly Connor, Ogilvy Public Relations Worldwide, Kantoor, +1-212-880-5328, Mobiel, +1-609-221-5785, Kelly.connor@ogilvypr.com; of media in de EU en buiten de V.S., Hans Herklots, Agendia, Kantoor, +31-20-462-1557, Mobiel, +31-620-083-509, hans.herklots@agendia.com
-