De Haagse Hogeschool

Meedoen met beperkingen: nieuw bijzonder lectoraat Revalidatie aan De Haagse Hogeschool

Per 1 september is Arend de Kloet als lector van het lectoraat âRevalidatie: participatie van jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH)â gestart aan De Haagse Hogeschool. Het belangrijkste doel van dit lectoraat is het bevorderen van maatschappelijke participatie van jongeren met beperkingen ten gevolge van hersenletsel door een ongeval, hersentumor, -bloeding of âinfarct door het doen van onderzoek. De Kloet werkt als orthopedagoog en zorgcoördinator bij Sophia Revalidatie te Den Haag.

Participatie is een fundamenteel recht, ongeacht variabelen als leeftijd, herkomst of fysieke beperkingen. Bovendien is participatie een menselijke behoefte: (weer) meedoen en erbij horen, bijvoorbeeld thuis, op straat, bij je club en op je school of werk. Het is essentieel voor de ontwikkeling van vaardigheden en competenties, het vormen van vriendschappen en relaties, iemands mentale en fysieke gezondheid, en de ontwikkeling van iemands identiteit en creativiteit. In de praktijk blijkt dit voor de meeste jongeren met niet aangeboren hersenletsel door de gevolgen van dit hersenletsel slecht te lukken, bijvoorbeeld door aanhoudende vermoeidheid en problemen met aandacht, geheugen of tempo.

De Kloet: âDe huidige manier van behandelen en begeleiden schiet inhoudelijk en organisatorisch tekort. Participatie blijkt sterk afhankelijk te zijn van omgevingsfactoren. Wij moeten onderzoeken welke factoren voor succesvolle participatie zorgen en hoe wij deze kunnen beïnvloeden. Welke mogelijkheden zijn er om ook de buurman en de sportclub een belangrijke en blijvende rol te geven? Welke mogelijkheden biedt ICT? Voorbeelden van vragen die door middel van praktijkgericht onderzoek en innovatieve projecten zullen worden beantwoord. Resultaten moeten de visie, organisatie, denk- en werkwijze en het aanbod binnen de revalidatie veranderen. Dit moet doorwerken naar andere zorgaanbieders en in opleidingen van (toekomstig) professionals aan de diverse academies van de hogeschool.â

Het lectoraat wil daarmee een brug slaan tussen hoger beroepsonderwijs en werkveld. âIk ben echt verrast over de expertise en ambities binnen verschillende academies en andere lectoraten aan De Haagse Hogeschool. De verbinding biedt voor beide organisaties kansen op verschillende niveaus, bijvoorbeeld in onderwijsprogrammaâs, bij- en nascholing, stagebeleid, werving en selectie, en vooral ook in innovatie, ontwikkeling en praktijkgericht onderzoekâ, aldus De Kloet.

Het lectoraat richt zich vooral op jongeren met NAH, omdat alle facetten van specialistische revalidatie bij deze doelgroep van toepassing zijn. In 2008 is een aparte jongerenpoli gestart bij Sophia Revalidatie, één van de koplopers in Nederland wat betreft revalidatie voor jongeren. De vorm en inhoud van de jongerenpoli zijn echter nog sterk in ontwikkeling. De Haagse Hogeschool kan hier een belangrijke rol in spelen.