De Haagse Hogeschool
Meedoen met beperkingen: nieuw bijzonder lectoraat Revalidatie aan De Haagse
Hogeschool
Per 1 september is Arend de Kloet als lector van het lectoraat
âRevalidatie: participatie van jongeren met een niet-aangeboren
hersenletsel (NAH)â gestart aan De Haagse Hogeschool. Het
belangrijkste doel van dit lectoraat is het bevorderen van
maatschappelijke participatie van jongeren met beperkingen ten gevolge
van hersenletsel door een ongeval, hersentumor, -bloeding of âinfarct
door het doen van onderzoek. De Kloet werkt als orthopedagoog en
zorgcoördinator bij Sophia Revalidatie te Den Haag.
Participatie is een fundamenteel recht, ongeacht variabelen als
leeftijd, herkomst of fysieke beperkingen. Bovendien is participatie
een menselijke behoefte: (weer) meedoen en erbij horen, bijvoorbeeld
thuis, op straat, bij je club en op je school of werk. Het is
essentieel voor de ontwikkeling van vaardigheden en competenties, het
vormen van vriendschappen en relaties, iemands mentale en fysieke
gezondheid, en de ontwikkeling van iemands identiteit en creativiteit.
In de praktijk blijkt dit voor de meeste jongeren met niet aangeboren
hersenletsel door de gevolgen van dit hersenletsel slecht te lukken,
bijvoorbeeld door aanhoudende vermoeidheid en problemen met aandacht,
geheugen of tempo.
De Kloet: âDe huidige manier van behandelen en begeleiden schiet
inhoudelijk en organisatorisch tekort. Participatie blijkt sterk
afhankelijk te zijn van omgevingsfactoren. Wij moeten onderzoeken
welke factoren voor succesvolle participatie zorgen en hoe wij deze
kunnen beïnvloeden. Welke mogelijkheden zijn er om ook de buurman en
de sportclub een belangrijke en blijvende rol te geven? Welke
mogelijkheden biedt ICT? Voorbeelden van vragen die door middel van
praktijkgericht onderzoek en innovatieve projecten zullen worden
beantwoord. Resultaten moeten de visie, organisatie, denk- en
werkwijze en het aanbod binnen de revalidatie veranderen. Dit moet
doorwerken naar andere zorgaanbieders en in opleidingen van
(toekomstig) professionals aan de diverse academies van de
hogeschool.â
Het lectoraat wil daarmee een brug slaan tussen hoger beroepsonderwijs
en werkveld. âIk ben echt verrast over de expertise en ambities binnen
verschillende academies en andere lectoraten aan De Haagse Hogeschool.
De verbinding biedt voor beide organisaties kansen op verschillende
niveaus, bijvoorbeeld in onderwijsprogrammaâs, bij- en nascholing,
stagebeleid, werving en selectie, en vooral ook in innovatie,
ontwikkeling en praktijkgericht onderzoekâ, aldus De Kloet.
Het lectoraat richt zich vooral op jongeren met NAH, omdat alle
facetten van specialistische revalidatie bij deze doelgroep van
toepassing zijn. In 2008 is een aparte jongerenpoli gestart bij Sophia
Revalidatie, één van de koplopers in Nederland wat betreft
revalidatie voor jongeren. De vorm en inhoud van de jongerenpoli zijn
echter nog sterk in ontwikkeling. De Haagse Hogeschool kan hier een
belangrijke rol in spelen.