Gemeente Haren

Geheimhouding

Gemeentelijke Basisadministratie


04/09/2008

De Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) is een geheim register. Aan niet bevoegde instanties c.q. personen zullen dan ook nimmer persoonsgegevens worden verstrekt. De publiekrechtelijke instanties, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, de Provinciale Entadministratie enz. zijn wel bevoegd om uit de basisadministratie gegevens op te vragen die van belang zijn voor de bijhouding van hun eigen administratie/registratie. Dit geldt ook voor instanties/personen, die ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift gegevens opvragen zoals notarissen en advocaten. Om `een extra slot op de deur' te verkrijgen voor andere instantie/personen, kunt u geheimhouding aan het gemeentebestuur verzoeken. Het gemeentebestuur is verplicht om uw verzoek binnen vier weken in te willigen, zonder aanvullende eisen te stellen. Zo kan de gemeente het verzoek niet voor een bepaalde tijd laten gelden, kunnen er geen kosten geheven worden en kan niet om een motivatie worden gevraagd.

Wie kunnen een verzoek tot geheimhouding indienen?
* Personen vanaf 16 jaar, voorzover niet onder curatele gesteld.
* Ouders, voogden of verzorgers voor minderjarigen tot 16 jaar.
* Curatoren voor onder curatele gestelden.

Een verzoek tot geheimhouding dient u persoonlijk in te dienen bij de balie van Publiekszaken. Voor het verzoek moet u een formulier `geheimhouding persoonsgegevens' invullen en een geldig legitimatiebewijs overleggen. Voor nadere informatie is een folder bij Publiekszaken verkrijgbaar.