Gemeente Haren
Geheimhouding
Gemeentelijke Basisadministratie
04/09/2008
De Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) is een geheim register. Aan
niet bevoegde instanties c.q. personen zullen dan ook nimmer
persoonsgegevens worden verstrekt. De publiekrechtelijke instanties,
zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, de Provinciale
Entadministratie enz. zijn wel bevoegd om uit de basisadministratie
gegevens op te vragen die van belang zijn voor de bijhouding van hun
eigen administratie/registratie. Dit geldt ook voor
instanties/personen, die ter uitvoering van een algemeen verbindend
voorschrift gegevens opvragen zoals notarissen en advocaten. Om `een
extra slot op de deur' te verkrijgen voor andere instantie/personen,
kunt u geheimhouding aan het gemeentebestuur verzoeken. Het
gemeentebestuur is verplicht om uw verzoek binnen vier weken in te
willigen, zonder aanvullende eisen te stellen. Zo kan de gemeente het
verzoek niet voor een bepaalde tijd laten gelden, kunnen er geen
kosten geheven worden en kan niet om een motivatie worden gevraagd.
Wie kunnen een verzoek tot geheimhouding indienen?
* Personen vanaf 16 jaar, voorzover niet onder curatele gesteld.
* Ouders, voogden of verzorgers voor minderjarigen tot 16 jaar.
* Curatoren voor onder curatele gestelden.
Een verzoek tot geheimhouding dient u persoonlijk in te dienen bij de
balie van Publiekszaken. Voor het verzoek moet u een formulier
`geheimhouding persoonsgegevens' invullen en een geldig
legitimatiebewijs overleggen. Voor nadere informatie is een folder bij
Publiekszaken verkrijgbaar.