Consumentenautoriteit


Persbericht | 4 september 2008 | Consumentenautoriteit beboet aanbieder ringtones

De Consumentenautoriteit legt boetes op van in totaal EUR 76.000 aan Wizz Mobile en Holdvest Investments voor een gebrekkige informatievoorziening aan consumenten bij het aanbieden van zogenaamd gratis ringtones. Gelokt door teksten als 'gratis ringtone' sloten consumenten ongewild en onbewust een betaald abonnement af. De Consumentenautoriteit rekent het de bedrijven zwaar aan dat ook kinderen en jeugdigen zijn gedupeerd doordat zij hun banners plaatsten op websites als www.spele.nl en www.clipjes.nl, websites die zich mede richten op kinderen en jongeren. "De Consumentenautoriteit is opgericht om tegen dit soort praktijken op te treden. We geven hiermee bovendien het signaal af aan andere aanbieders dat dit nu echt moet stoppen", aldus Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit.

Achtergronden besluit

De Consumentenautoriteit is dit onderzoek gestart naar aanleiding van klachten van consumenten bij het door staatssecretaris Heemskerk geopende Meldpunt Ringtones op ConsuWijzer en een Europees-brede zoekactie op internet naar ringtone-aanbiedingen gericht op jongeren. Wizz Mobile, ook bekend onder de naam Mobqo, maakte via banners op websites reclame voor ringtones. Wizz Mobile sloot abonnementen voor ringtones en wallpapers af via het internet door aanbiedingen op de eigen websites www.mobqo.nl en www.2game.nl, maar vooral via websites als www.spele.nl en www.clipjes.nl.

Uit de klachten bleek, dat consumenten ongewild een abonnement afsloten, terwijl zij in de veronderstelling verkeerden dat zij zich aanmeldden voor een gratis ringtone. Met behulp van SMS-berichten verstrekte Wizz Mobile haar klanten drie ringtones per week en bracht daarvoor drie euro per ringtone in rekening. Een andere klacht was, dat het lastig is om het abonnement te beëindigen, omdat niet duidelijk is hoe en bij wie dat kan.

Om de consument te beschermen gelden bijzondere informatieverplichtingen voor het via internet aanbieden van diensten zoals abonnementen op ringtones. Zo mag niet de suggestie worden gewekt dat de consument een gratis dienst bestelt, terwijl hij in werkelijkheid vastzit aan een abonnement. Daarnaast moet de identiteit van de onderneming duidelijk zijn en moet bekend zijn hoe deze te bereiken is. Naast de boete is een last onder dwangsom opgelegd om af te dwingen dat het bedrijf de informatieverstrekking bij het ingaan van het abonnement op orde brengt.

Onder druk van de Staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk is eerder dit jaar een nieuwe gedragscode voor SMS-diensten tussen de betrokken bedrijven afgesproken. Ook is een sms-dienstenfilter operationeel waar je je mobiele telefoonnummer kan laten blokkeren voor SMS-abonnementsdiensten. De Consumentenautoriteit zal er streng op blijven toezien dat de aanbieders de regels naleven. De aanpak van SMS-diensten is een speerpunt van de Consumentenautoriteit in 2008. Er lopen nog andere onderzoeken naar aanbieders van SMS-diensten.

* Download het sanctiebesluit (pdf, 315 kb)

Meer informatie

Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl

Consumenten kunnen meer informatie vinden op Consuwijzer.
* Consuwijzer

---