Consumentenautoriteit
Persbericht | 4 september 2008 | Consumentenautoriteit beboet aanbieder
ringtones
De Consumentenautoriteit legt boetes op van in totaal EUR 76.000 aan
Wizz Mobile en Holdvest Investments voor een gebrekkige
informatievoorziening aan consumenten bij het aanbieden van zogenaamd
gratis ringtones. Gelokt door teksten als 'gratis ringtone' sloten
consumenten ongewild en onbewust een betaald abonnement af. De
Consumentenautoriteit rekent het de bedrijven zwaar aan dat ook
kinderen en jeugdigen zijn gedupeerd doordat zij hun banners plaatsten
op websites als www.spele.nl en www.clipjes.nl, websites die zich mede
richten op kinderen en jongeren. "De Consumentenautoriteit is
opgericht om tegen dit soort praktijken op te treden. We geven hiermee
bovendien het signaal af aan andere aanbieders dat dit nu echt moet
stoppen", aldus Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit.
Achtergronden besluit
De Consumentenautoriteit is dit onderzoek gestart naar aanleiding van
klachten van consumenten bij het door staatssecretaris Heemskerk
geopende Meldpunt Ringtones op ConsuWijzer en een Europees-brede
zoekactie op internet naar ringtone-aanbiedingen gericht op jongeren.
Wizz Mobile, ook bekend onder de naam Mobqo, maakte via banners op
websites reclame voor ringtones. Wizz Mobile sloot abonnementen voor
ringtones en wallpapers af via het internet door aanbiedingen op de
eigen websites www.mobqo.nl en www.2game.nl, maar vooral via websites
als www.spele.nl en www.clipjes.nl.
Uit de klachten bleek, dat consumenten ongewild een abonnement
afsloten, terwijl zij in de veronderstelling verkeerden dat zij zich
aanmeldden voor een gratis ringtone. Met behulp van SMS-berichten
verstrekte Wizz Mobile haar klanten drie ringtones per week en bracht
daarvoor drie euro per ringtone in rekening. Een andere klacht was,
dat het lastig is om het abonnement te beëindigen, omdat niet
duidelijk is hoe en bij wie dat kan.
Om de consument te beschermen gelden bijzondere
informatieverplichtingen voor het via internet aanbieden van diensten
zoals abonnementen op ringtones. Zo mag niet de suggestie worden
gewekt dat de consument een gratis dienst bestelt, terwijl hij in
werkelijkheid vastzit aan een abonnement. Daarnaast moet de identiteit
van de onderneming duidelijk zijn en moet bekend zijn hoe deze te
bereiken is. Naast de boete is een last onder dwangsom opgelegd om af
te dwingen dat het bedrijf de informatieverstrekking bij het ingaan
van het abonnement op orde brengt.
Onder druk van de Staatssecretaris van Economische Zaken Frank
Heemskerk is eerder dit jaar een nieuwe gedragscode voor SMS-diensten
tussen de betrokken bedrijven afgesproken. Ook is een
sms-dienstenfilter operationeel waar je je mobiele telefoonnummer kan
laten blokkeren voor SMS-abonnementsdiensten. De Consumentenautoriteit
zal er streng op blijven toezien dat de aanbieders de regels naleven.
De aanpak van SMS-diensten is een speerpunt van de
Consumentenautoriteit in 2008. Er lopen nog andere onderzoeken naar
aanbieders van SMS-diensten.
* Download het sanctiebesluit (pdf, 315 kb)
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl
Consumenten kunnen meer informatie vinden op Consuwijzer.
* Consuwijzer
---