Persbericht Vrijschrift, 4 september 2008
Vrijschrift verheugd dat Onderwijsraad vrije schoolboeken wil
Stichting Vrijschrift is blij met het advies van de Onderwijsraad aan de Tweede Kamer om vrije (open) schoolboeken te stimuleren(1). Het principe van vrije schoolboeken schuilt in de licentie. Die zorgt ervoor dat de boeken door iedereen vrijelijk gekopieerd, veranderd en vertaald mogen worden. Dit concept wordt al lang succesvol toegepast bij vrije (opensource) software en de online encyclopedie Wikipedia. De toepassing voor vrije schoolboeken is revolutionair maar tegelijkertijd voor de hand liggend.
Vrijschrift-voorzitter Wiebe van der Worp ligt toe: "Er zijn veel leerkrachten die zelf dictaten schrijven omdat ze niet tevreden zijn. Ze doen dat onbetaald in het belang van de leerlingen, idealisten die eigenlijk gewoon een goed schoolboek willen hebben. Als die groep leerkrachten met hun vakmanschap zich clustert tot vakprojectgroepen dan heb je de ingrediënten voor een uitstekend vrij schoolboek. En als de regering de aanbeveling van de Onderwijsraad goed uitvoert dan is de kans groot dat andere leerkrachten - maar ook leerlingen en ouders - enthousiast worden, de sneeuwbal gaat rollen en er in een rap tempo vrije schoolboeken gemaakt worden die de bestaande boeken gaan vervangen. Dat dwingt uitgevers de prijzen te drukken en niches op te zoeken. De belastingbetalers en ouders hoeven dan niet meer krom te liggen voor dure boeken."
Vrijschrift is de grondlegger van het concept in Nederland(2) en trachtte vijf jaar geleden de Europese Commissie tevergeefs warm te maken voor vrije schoolboeken. De tijd is er nu blijkbaar wel rijp voor. Op de blog(3) is ook een puntje van kritiek te lezen over de zakelijke benadering van de Onderwijsraad waarbij het idealisme wat onderbelicht is. Van der Worp: "Wij hebben door de jaren ervaring opgebouwd met gemeenschapsgedreven projecten, met juridische en sociale aspecten. Auteursrecht en vrije informatie staan nu eenmaal lijnrecht tegenover elkaar en veel idealisten doorzien dat glashelder en spannen zich daarom juist in om kennis te bevrijden. Dat is een moeilijk en politiek beladen onderwerp en ik begrijp goed dat de Onderwijsraad daar snel overheen stapt. Maar het is wel van belang dat de op te richten 'Gemengde Werkgroep Open Leermiddelen' en de rapporteur uit de Tweede Kamer hier niet aan voorbij gaan want zonder die idealisten is het doel onhaalbaar. Laat ik echter vooral voorop stellen dat wij bijzonder in onze nopjes zijn over het advies van de Onderwijsraad want ze slaan de spijker op de kop."
Links
(1) De site van de Onderwijsraad
Zie
(2) De vrije schoolboekensite van Vrijschrift
(3) De blog van Vrijschrift
Ingezonden persbericht